1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Vraag aan de ST rijders

Discussie in 'Performance' gestart door ron1978, 28 dec 2014.

  1. Ik had even een vraag aan de ST rijders met een gechipte ST.
    Als de auto gechipt is, is de auto dan ook zuiniger in de praktijk bij normaal gebruik?

    Vraag dit omdat wij vanaf einde Juni 9.500 km gereden hebben, :D erg veel met een 2.5 lter ST.
    Verbruik kom ik niet beter als 1 op 9,5. ( niet volgens boordcomputer maar zelf bijgehouden/ uitgeteld )
    Weet dat je er geen koopt voor zuinig te rijden maar vroeg me af of het scheelde en dan is het het overwegen waard natuurlijk.
    We rijden eigenlijk wat veel km momenteel voor met deze motor te blijven rijden. Mijn vrouw werkt meer en moet wat verder rijden momenteel.
     
  2. #2 dimelot, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2014
    Het is mogelijk om met een ST zuiniger te rijden, zelfs ongechipt. Als ik lange stukken reed haalde ik toch zeker wel 1:12. Zolang je maar constant rijd en niet heel de tijd afwisselt met gas geeft.

    Theoretisch zou je nog zuiniger moet rijden als je hem chipt. En dat lukt ook wel.. Zolang je maar je voet in bedwang kan houden. Ik heb weleens 1:14 gereden met de ST.. En toen zat mijn vrouw naast me :schater: Dat is een goede cruisecontrol. Maar dan is het nog steeds lastig om dat te kunnen halen.

    Overigens vind ik het huidige verbruik wel erg hoog als je zoveel kilometers hebt gereden. Je moet eens BP ultimate proberen. En met de huidige prijs is het wel te doen. Rij gewoon eens een maand met ultimate en ik weet zeker dat je verbruik verbeterd.
     
  3. Als je zo veel rijdt is een LPG installatie misschien goedkopere oplossing dan chippen.
     
  4. En ik vind dat als je zo'n auto koopt dat je het verbruik erbij moet nemen ;)
     
  5. #5 ron1978, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2014
    @Dimelot, dit heb ik geprobeerd een maandje. Kom niet verder als 1 op 10 bij BP ultimate. Wij zijn geen hardrijders, wel doorrijders. Gaan niet met 100 over de autobaan waar je 130 mag.
    @McGyver Denk dat een auto met een kleinere motor rijden nog een beetje goedkoper is dan een LPG installatie in laten bouwen van 1500-2000 euro :D in een ST met ondertussen meer als 217.000 km op de teller. Moet je toch effe voor rijden om het eruit te halen en dan ook nog geen grote kosten eraan krijgen.

    Niets ten nadele van onze ST, deze is motorisch in heel goede staat. Anders zou ik ook niet overwegen om hem te chippen trouwens. Of een 2de autootje erbij kopen. Maar deze staat dan weer vaak stil, eigenlijk komen we wel uit met 1 auto. Ik ga altijd op het fietsje na het werk.

    Hebben ook nog de overweging gemaakt om een nieuwere ST te kopen met de 2.0 ecoboost. Maar vind ze nog te duur momenteel. Of een andere auto kopen...........tja ook dat kan nog.
     
  6. Ergens heb je gelijk natuurlijk maar ik had verwacht toch wel een 1 op 11/12 te halen bij normaal gebruik. Nadeel is dat mijn vrouw weinig autobaan rijdt. Zal daar ook mee te maken hebben.
     
  7. Zal ik het eerlijk zeggen zonder van mijn hart een moordkuil te maken.........?

    Ondanks dat er ST bestuurders zijn die zeggen dat je zuinig kan rijden met de ST225 zeg ik: Onzin, daar is de ST ook niet voor gemaakt.

    Het door Ford opgegeven gemiddelde verbruik is 9,3/100 of wel 1:10,8. Buiten de bebouwdekom zou je in theorie 1:14,7 kunnen (let wel kunnen) halen iets wat je tijdens een moment opname misschien terug kan vinden. De praktijk daarentegen is heel erg anders en dat is maar goed ook want auto rijden moet wel leuk blijven :dance:

    Ik heb de ST destijds weg gedaan omdat ik de brandstofkosten te gek vond worden. Ik reed dan ook 30K per jaar met de ST en kreeg het verbruik maar met moeite beter dan 1:8, jouw 1:9,5 vind ik dus al een hele prestatie.

    Zoals Dimitri al aangeeft is constant rijden het toverwoord. Helaas was en is dat in de regio waar ik werk gezien de vele files niet echt mogelijk dus ligt daar de belangrijkste reden van het beroerde verbruik destijds, los van een zware rechtervoet natuurlijk :badgrin:

    Er zijn er die het verbruik baseren op het rijden van (lange) toerritten waarbij zo af en toe het gaspedaal wat verder wordt ingedrukt, resultraat "lage" verbruikcijfers. Andere zien de ST om stoom af te blazen na een week werken, resultaat hoge verbruicijfers. Rijd je er dagelijks mee en heb je te maken met de grillen van het Nederlanse verkeer dan val je er ergens tussenin en dan denk ik dat een gemiddeld verbruik van 1:9,5 netjes is.

    Tuning moet in theorie helpen het verbruik naar beneden te trekken maar aangezien een ST niet voorzien wordt van een zogenaamde eco tuning ga je het nieuw verkregen vermogen toch op een minder economische manier inzetten en dat vertaald zich meestal in een hoger verbruik.

    Met mijn huidige ST250 weet ik er een mooi gemiddelde van 1:11,2 uit te halen en dat berekend over 20000 kilometer die ik er de afgelopen 6 maanden mee gereden heb. Geen eco norm dat begrijp ik maar ontevreden ben ik er zeer zeker niet mee afgezet tegen de 1:12,5 die ik reed met de Ecoboost 182 pk.

    Kortom zuinig rijden met een ST is in mijn beleving niet mogelijk, afhankelijk van wat je met zuinig bedoelt natuurlijk ;) kan je de rechtervoet goed beheersen en hoef je niet dagelijks files te rijden dan is het mogelijk een voor een ST redelijk gemiddelde te behalen, maar ik betwijfel of het rijden met een ST dan nog echt leuk is.

    Zo da's mijn mening, volkomen onbelangrijk natuurlijk. Maar mijn hart is geen moordkuil :mrgreen:
     
  8. Ben het helemaal eens met het verhaal van Joost. En ik wil nog even aan mijn verhaal toevoegen dat ik niet een ST kocht en vervolgens dacht aan zuiniger rijden. Ik had meestal (korte ritjes) een verbruik van 13.8/100 oftewel 1:7,2.
     
  9. Ik heb nu meerdere auto's gehad en die ook gechipt waren, zuiniger zijn ze er echt niet van geworden. Misschien heel iets, maar dat is te verwaarlozen. Het chippen deed ik voor meer rijplezier en wat meer souplese en dat kreeg ik er wel voor terug.

    1 op 9,5 vind ik zelf ook netjes, ik haal nu rond de 1 op 8. Ik moet wel zeggen dat ik de ST nog niet zo lang in mijn bezit heb en dat ik die nog wel eens op de staart wil trappen als die op bedrijfstemperatuur is.
     
  10. Het verbruik hangt volledig af van het type wegen waar je langs rijdt. Veel stoplichten, rotondes en kruispunten betekend veel schakelen en dus veel zuipen...

    Ik rij voornamelijk in de stad en rij dan 1 op 8,5 of 9. Echter mijn ritten buiten de stad ga ik naar 1 op 10 of 10,5 dus dat is prima. Meeting naar Hoofddorp op en neer incl. twee flink doortrappen op de afsluitdijk gaven zelfs 1 op 10.

    Niet omdat ik zuiniger wil rijden maar omdat ik het fijn vind, komt er binnenkort bij mij een cruise control in. Mooie bijzaak zal zijn dat ie daar ook wat zuiniger van zal worden.

    Ohw ja en die van mij is niet getuned!
     
  11. #11 ron1978, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2014
    Een zuinigheidswonder verwacht ik ook niet en daar koop je hem ook niet voor,maar mij valt het verbruik gewoon wat tegen. Had bij "gewoon" rijden zo'n 1 op 11/12 verwacht. Bij een combi gebruik van autobaan en stad, Maar dat haalt ie op lange na niet.
    Ook het feit dat mijn vrouw zelfs meer km maakt nu als op het moment van aanschaf telt mee natuurlijk. We zullen toch op de 20.000 per jaar uitkomen, zeker zelfs.
     
  12. Mijn ST heb ik ook laten chippen en rij gemiddeld 1 op 10 en tank altijd 95. Na het chippen is hij volgens mij niet zuiniger gaan rijden, nu rij ik op de snelweg altijd wel door, dus beter dan 1 op 10 zit er niet in.

    Nu reed mijn dochter laatst een lang stuk en zij hield zich netjes aan de snelheid en toen zag ik de actieradius op de BC wel toenemen. Het kan dus wel, maar dan reden wij vrijwel alleen maar op de meest rechterbaan en ben ik nog nooit door zoveel auto's ingehaald.
    Daar koop je toch ook geen ST voor.
     
  13. 1 op 10 vind ik ook heel goed, gezien er zelden autobaan gereden wordt. Ik haal 1 op 10 op langere ritten. Meestal doe ik enkel korte ritjes en dan haal ik 1 op 7,5-8. En ik rij als mijn oma aangezien ik vaak met koude motor rond rij.

    20.000 km/jaar is toch al behoorlijk. Ik vind het lpi idee ook wel te overwegen. Al eens de terugverdientijd berekend? Als je ziet hoeveel je betaalt aan brandstof alleen op 1 jaar, denk ik dat zo'n installatie op 2-3 jaar terugverdiend is. Ik weet niet of de hoge km stand zo'n probleem is. Kan me niet voorstellen dat een goed onderhouden ST dan al aan zijn einde zit.
     
  14. #14 Iodokus, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2014
    Maar vanwaar die waarden?? hieronder de spec's van de ST225:

    Stadsverkeer (ECE l/100 km) - 13,8 (1:7,2)
    Buiten de stad (ECE l/100 km) - 6,8 (1:14,7)
    Gecombineerd (ECE l/100 km) - 9,3 (1:10,8)

    Waar heb jij je verwachting op gebaseerd dan, het "Buiten de stad" verbruik?? Als de fabrikant een verbruik opgeeft moet van hele goede huize komen wil je daar ook maar in de buurt komen. Jouw verwachting ligt ver daarboven denk ik, dan kan ik me voorstellen dat het tegenvalt.



    Ik zou het er voor doen, da's de helft van wat ik nu per jaar met de ST rijd :schater:
     
  15. #15 little viper, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2014
    Ik geloof niet echt in zuiniger rijden met chipping.

    Theoretisch allemaal mogelijk he ;)

    Maar believe me... In de praktijk, als je meer pk's hebt duw je onrechtstreeks meer op het gaspedaal ^_^

    Je wilt de power voelen...

    Ivm theorie: je kan de mapping zuinigerer laten afstellen.

    Een vriend van mij (jurgen met oranje ST) verbruikte evenveel als mij.
    Gechipt bij powerplus.
    Zijn ST schoot als een raket de toeren in. Een bom :)

    Nu heeft hij die laten chippen bij DVX.
    Verbruik is met 2l gezakt!

    Zijn wagen is wel veel minder breed.

    Heel brede curve.
    Een beetje minder sensatie.

    Maar wel efficiƫnte pk's.

    Blijft een ST he :)

    290pk en 460nm heeft hij denk in
     
  16. @lodokus Dan kom je toch op zo'n 1 op 10,5. Maar wat je zegt klopt vaak haal je dat niet. Haalde met mijn vorige auto's een Astra G OPC turbo met div aanpassingen 265 pk en ruim 400nm koppel en de Corsa OPC geheel orgineel wel het opgegeven verbruik van de fabrikant. Vandaar dat ik toch ervan uit ging dat ik zo rond de 1 op 11 uit zou komen.

    Beetje te positief gedacht dus :)
     
  17. Bij mij schommelt het nogal tussen 1:9 en 1:11.
    Het ligt er echt aan hoe en waar je er mee rijd, als ik naar Almelo ga, ben ik heel zuinig(lang stuk) hier in de buurt rond rijden, mag ik blij zijn als ik 1 op 7 haal.
     
  18. [MENTION=9261]little viper[/MENTION] das wel veel verschil. Ligt eraanhoe ze hem afstellen dus misschien. Als ie veel power heeft over een breed toerengebied rij je er idd misschien ook zuiniger mee als dat ie explosief gechipt is en de turbo er bij een bepaald toerental inknalt. Dan zoek je die boost de hele tijd *
     
  19. 1:9 1:11 haal ik amper met m'n focus 1.6, geloof niet dat ik me aan een :st: moet gaan wagen :schater::schater:
     
  20. #20 Iodokus, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2014
    De ene opgave is ook niet de andere. Aangezien je al een wat "oudere" auto hebt, dat wil zeggen van voor de downsize hype, is de kans dat je dichter in de buurt komt van de fabrieksopgave waarschijnlijk wat groter. Een voorbeeld volgens Ford zou een Ecoboost 1.6 (182 pk) gemiddeld 1:16,7 moeten rijden :schater: Nu weet ik dat ik niet mijnheer zuinig rijden ben maar ik kwam toch echt niet verder dan 1:12,5 over een afstand van 90K.

    Die opgegeven waarden leg ik dus maar naast me neer. Een betere indruk van het werkelijke verbruik kan je krijgen door sites als Spritmonitor.de te raadplegen.

    Edit:
    Een snelle zoekactie op spritmonitor.de geeft een overzicht van 276 gebruikers met een Focus ST225 die gezamelijk een gemiddeld verbruik hebben van 1:9,1. Kortom jouw 1:9,5 is zo gek nog niet ;)
     

Deel Deze Pagina