1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

OEM achteruit rij camera

Discussie in 'Exterieur' gestart door Passion_Victim, 8 dec 2014.

  1. Hoe gaat het met het project? Spullen al binnen?
     
  2. Ik wacht nog steeds op de camera.

    Pakketje is verstuurd, en volgens track and trace is het vliegtuig nog steeds onderweg sinds 31-aug
     
  3. Ik wacht ook nog steeds op de camera. Ook heb ik besloten om niet te gaan zagen in de achterklepgreep. Als het goed is krijg ik deze week een voor de camera geschikte greep van [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION] binnen.

    De bekabeling heb ik ondertussen al aangelegd. Was een behoorlijke klus. Foto's volgen als alles erin zit.
     
  4. Ja kan me voorstellen dat het nodige werk was. Ik moet er nog aan beginnen zelf
     
  5. Wat duurt wachten dan lang he? Benieuwd naar de foto's. Zit er zelf ook aan te denken. Heb zelf twee 'lege' stekkers in de auto rechtsachter zitten maar weet niet of dit betekent dat mijn auto al voorbereid is. Ben een ontzettende noob op dat gebied [emoji16] wie weet kan ik van jullie leren
     
  6. camera is binnen, nou kijken wanneer we tijd hebben. Aangezien ik verwacht met mijn onervarenheid minimaal halve dag tot misschien wel een dag kwijt te zijn.
     
  7. Ik heb vandaag mijn camera uit China ontvangen. Ik ben er achter gekomen dat de camera die de verkoper heeft opgestuurd niet de goede is (de connector past niet). Dit is de tweede keer dat deze Chinese verkoper oneerlijk is geweest, dus dat wordt weer een AliExpress dispute.

    [MENTION=15840]focussedan123[/MENTION], heeft jouw camera een connector recht naar achteren of wijst deze naar de zijkant?
     
  8. #388 focussedan123, 17 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2016
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Ik heb wat foto's bijgevoegd. Hij gaat bij mij naar de zijkant. Viel me wel op dat er geen sticker op zat om te controleren

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Dan hebben ze jou wel de goede gestuurd.
    Ik ga nog even geduld hebben en wellicht haal ik de originele camera bij de dealer.
     
  10. Hoi [MENTION=26880]mrkb[/MENTION], hoe gaat het aan jou kant met het camera project?
     
  11. [MENTION=15840]focussedan123[/MENTION] ik heb vandaag alles werkend gekregen. De camera doet het perfect, inclusief lijnen en blokjes van de sensoren. Binnenkort doe ik een write-up.

    Ik heb nog wel 3 DTCs waarvan ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik ze kan verhelpen:

    BCM: "Invalid signal on LIN Bus B"
    BCM: "Incompatible configuration"
    IPM-B: "No configuration data"


    [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION], ik heb dus wel de blokjes van de sensoren aan de praat (mijn camera is een originele -LC). Ik heb de IPMB nog niet geconfigureerd dus wellicht kan ik 'm op de een of andere manier voor je uitlezen?
     
  12. de IPM-B kun je uitlezen met forscan en de extended licentie, ben benieuwd wat de configuratie is die de module heeft "aangenomen".

    Welk type BCM heb jij in je auto zitten ?
     
  13. Dat is goed om te horen, ikzelf ben er nog niet aan begonnen. Ik moet extra kabels trekken(hoogstwaarschijnlijk)en dat is een klusje wat ik zelf niet aan durf.

    Dus misschien dat het met jou how-to wel lukt.
     
  14. [MENTION=15840]focussedan123[/MENTION] ik durfde het eerst ook niet aan maar ik heb de sprong in het diepe gewaagd. Hopelijk helpen mijn foto's en mijn verhaal jou een beetje.
    [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] ik kijk morgen even in Forscan naar de waarden. Mijn BCM:
    Code:
    Part number: DV6T-14A073-HJ
    Strategy : DV6T-14C094-BF
    Calibration: DV6T-14C095-BF
    
     
  15. #395 pd3jcw, 9 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2016
    Dan kan ik die twee fouten in de BCM verklaren denk ik, in de DV6T kun je aangeven in de configuratie of de communicatie met de IPMB over de LIN bus of over CAN loopt (de fase 2 focus 3 werkt namelijk met de LIN bus direct naar de camera module en de IPMB is daarbij komen te vervallen).
    Deze instelling weet ik alleen te vinden in de UCDS software, dus daar ben je zo op afstand niet mee geholpen....
    [MENTION=26880]mrkb[/MENTION]
    [​IMG]
     
  16. [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] dan kom ik binnenkort graag een keertje koffie drinken in Dordt!
    Zonder jou was ik ook nooit zover gekomen als nu, dus dank voor alle hulp!

    Mijn IPMB heeft de volgende configuratie:
    Code:
    7B1-01-01: FFFF FFFF B6
    7B1-02-01: 0202 0103 00C3
    7B1-02-02: 0000 BC
    7B1-03-01: 51C8 D5
    7B1-04-01: 0C0F 03DB
    
    Na het uitlezen is één DTC (die van de IPMB) op magische wijze verdwenen.
     
  17. Harry doet alles voor Limburgse vlaai! :mrgreen::mrgreen::thumbs:
     
  18. apart dat juist deze config volledig werkt ?!
    die FFFF FFFF B6 wil zeggen niet ingevuld / niet geprogrammeerd, in het blok 7B1-01-01 wordt juist aangegeven wat voor soort auto het is en wat voor soort achterklep/deuren erop zitten en dat soort info.
    Laat maar weten wanneer je wilt langskomen, dan zorg ik voor de koffie !!!
     
  19. Dan nu een kleine writeup van mijn installatie. Mede mogelijk gemaakt door de informatie hier en hulp en advies van diverse forumleden (you know who you are), waarvoor hulde!

    1. Onderdelen
    2. Elektrisch schema
    3. Kabelboom achterklep
    4. Kabelboom bij IPMB
    5. Bekabeling in de middenconsole
    6. Montage camera en modules
    7. Boordcomputer programmeren

    Onderdelen
    Deze lijst geldt voor een station van februari 2014. Voor andere modellen en bouwmaanden zijn er soms andere onderdelen nodig.

    • Camera (station): BM5T-19G490-LC (~220 euro nieuw bij dealer)
    • Camerabracket (station): BM51-19H421-AB / FINIS 1747479 (~8 euro nieuw bij dealer)
    • Plastic deel achterklepgreep (station): FINIS 1801900 (~110 euro nieuw bij dealer excl. spuiten)
    • Ford-logo achterklep (~15 euro nieuw bij dealer)
    • IPM-B (cameramodule, station): BM5T-19H423-CB / FINIS 1821412 (~100 euro nieuw bij dealer)
    • Blindnietjes IPM-B: FINIS 3001337 (~2 euro nieuw bij dealer)
    • Connector IPM-B: http://www.ebay.nl/itm/282198715154 (~25 euro incl. verzenden)
    • Kabelboom achterklep (station): BV6T-14D466-CBE / FINIS 1851504 (~50 euro bij dealer)
    • Female connectorpinnetjes voor connector middenconsole: http://www.rdae.nl/3-5560-female-kontakt-seal-con.html
    • Universele Fakra-kabel (~3 euro op Aliexpress)

    Verder moet je beschikken over het nodige elektrisch materiaal en gereedschap (tapes, soldeerbout + benodigdheden, draad in verschillende kleuren, krimp- en kniptangen), wat elektrotechnische kennis, een interfacekabel, Focccus / Forscan, gezond verstand, genoeg tijd en vooral veel geduld :)

    Ik heb uiteindelijk bijna alle onderdelen nieuw bij de dealer besteld omdat ik pech heb gehad met Chinese en Litouwse verkopers die niet leverden wat ze beloofd hadden. Als je de goede camera en IPM-B ergens goedkoop tweedehands weet te bemachtigen dan heb je blijkbaar veel geluk...

    Elektrisch schema
    Plaatjes zeggen meer dan woorden.
    [​IMG]

    Kabelboom achterklep
    Ik heb mijn originele kabelboom, bestaande uit een plastic slangetje voor de ruitenwisservloeistof, vervangen door een nieuwe waarin ook de aansluiting naar de cameramodule zit. Welk nummer je moet hebben hangt af van je model auto.
    [​IMG]

    Deze kabelboom moest ik strippen totdat alleen de bekabeling van de camera en een deel van de bekabeling van het achterklepslot over was. Ik heb de draden voor het slot in oude kabelboom vanuit de linkerkant van de auto aan de nieuwe kabelboom vastgezet op de plek waar deze door een rubber kapje richting achterklepgreep naar buiten gaat.
    [​IMG]

    Kabelboom bij IPM-B
    Mijn auto is één van de laatste fase 3.1s en daar is de bekabeling van rechtsachteren naar voren eigenlijk al gelijk aan die van de fase 3.2. Voor de camera zijn de LIN-bus, de voeding en de goede connector aanwezig (in de fase 3.2 gaat de camera rechtstreeks naar de BCM). Voor de IPM-B is er geen connector aanwezig. Ik heb de bestaande kabelboom vanaf de camera naar de voorkant van de auto onderbroken en daar extra draad aan vastgezet.
    [​IMG]

    Om de IPM-B te voorzien van de relevante elektra en databussen heb ik een kabel met daarin 12V en MS-CAN gemaakt. Ik heb van de MS-CAN-draden met een boormachine een “twisted pair” gemaakt en de 12V-draad erlangs gelegd. Ik heb de kabelboom daarna afgetaped met isolatie- en linnentape.
    [​IMG]

    Deze heb ik vanaf de linkerkant van de auto (12V uit zekeringkast op een lege connector, MS-CAN vanaf slotmodule) via de stijlen over het dak naar de rechterkant getrokken.

    Dit alles heb ik aangesloten op de duurste connector die ik ooit heb gekocht (25 euro incl. verzenden vanuit de VS), die perfect past op de IPM-B. Je kan ook een eigen connector maken met 2x een female 4-pins Dupont-connector. Wat veel goedkoper is.
    [​IMG]

    Bekabeling in de middenconsole
    In mijn auto ontbrak de bekabeling vanaf de connector in de middenconsole (C23A) naar de FCDIM (display). Ik heb een universele Fakra-kabel van Aliexpress gehaald, doorgeknipt en door middel van twee stukjes draad en female connectorpinnetjes in pin 34 (video -, groen) en pin 35 (video +, blauw) van de connector vastgezet. Uiteindelijk was het zoeken naar de goede connectorpinnetjes nog het meeste werk.
    [​IMG]

    Montage camera en modules
    Ik heb ervoor gekozen om het plastic deel van de achterklepgreep nieuw te bestellen in grondkleur en te laten spuiten. Er moet dan ook nog een Ford-logo op. Je kan uiteraard ook besluiten om het gat voor de camera zelf te zagen om geld te besparen.

    De IPM-B heb ik bevestigd door twee gaten te boren en de bijbehorende blindnietjes te gebruiken. Afhankelijk van de bouwdatum van een auto zitten de gaten er wel of niet in.

    Boordcomputer
    Als laatste moest de boordcomputer omgeprogrammeerd worden en de IPM-B geconfigureerd worden. Dat kan op de gebruikelijke manier (interface en Foccus / Forscan met extended license). Met Foccus moet het veld “Rear View Camera” aangepast worden in “with rear camera”. Daarna moet de IPM-B in Forscan geprogrameerd worden met de juiste ASBUILT-data en als laatste moeten de DTCs verwijderd worden.

    Mijn IPM-B was nog niet geconfigureerd en zelfs met mijn VCM-II en IDS kreeg ik het niet voor elkaar om dat op een goede manier te doen. In Forscan ging het uitlezen en configureren van de IPM-B gelukkig goed.

    In late 3.1s zoals die van mij kan het ook voorkomen dat de BCM goed geconfigureerd moet worden, omdat anders de LIN-bus wordt gebruikt voor de camera i.p.v. de CAN-bus. In mijn geval heeft [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] dat verholpen met het heen en weer zetten van een aantal BCM-instellingen en een BCM-reset in UCDS.
     
  20. mooie how-to :thumbs:
    misschien een idee om deze in een nieuw draadje te zetten onder handleidingen Focus III?
     

Deel Deze Pagina