1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

OEM achteruit rij camera

Discussie in 'Exterieur' gestart door Passion_Victim, 8 dec 2014.

  1. Ik heb me de afgelopen weken verdiept in het aansluiten van de OEM-achteruitrijcamera, met behulp van tips van [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION]. Ik loop nu vast omdat ik geen MS-CAN-bedrading in de kabelboom naar de parkeermodule heb.

    Zoals eerder genoemd is mijn kabelboom niet helemaal voorbereid. De camera-connector is aanwezig, maar de connector voor de IPM-B (cameramodule) niet. Mijn auto komt uit begin 2014. Het lijkt erop dat mijn kabelboom al is voorbereid op Sync2 waar de camera rechtstreeks op het entertainmentsysteem is aangesloten.

    Ik heb de zeldzame connector voor de cameramodule online besteld en deze kreeg ik vorige week binnen. Vandaag ben ik de auto ingedoken om de eerste voorbereidingen te doen. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de bedrading voor de cameramodule zelf (+, -, MS-CAN hoog, MS-CAN laag) ontbreekt. Probleempje dus.

    De + en - kan ik hergebruiken van de parkeermodule, de CAN-bedrading helaas niet (de PAM zit op HS-CAN). Zou het zo makkelijk zijn om twee extra pinnetjes te prikken waar de kabelboom begint (zie hier) en dan twee draden extra te trekken?
     
  2. de trekhaak module is ook MS-can, Paars-Oranje is low en Grijs-Oranje is high. Deze zit aan de andere kant van de kofferbak, in de buurt van de zekeringenbox achterin !
    De keyless vehicle module is ook HS-can, die zit daar ook ergens als deze aanwezig zou zijn.
     
  3. Klinkt goed!

    Heb je nog tips voor hoe ik de kabels een beetje netjes van de ene kant naar de andere kant van de kofferbak krijg? En als ik toch bezig ben: hoe ik eventueel een extra zekering voor de IPM-B monteer in de zekeringskast?
     
  4. Ik heb losse draden hier liggen waarmee je de zekeringkast kan uitbreiden met een extra "groep" , dat is waar je naar op zoek bent denk ik ?!
    De draden kun je onder de dorpel naar de andere kant leggen of over de hemel bekleding met de rest van de kabelboom mee.
     
  5. Yes. Ik PM of mail je voor de details.
     
  6. Hey mannen,

    Is het een idee om de onderdelen met nummers en kostprijs te vermelden? Kan iedereen zich een goed beeld vormen van de kosten!
     
  7. Nou ik zal hopelijk de komende tijd vaker te vinden zijn in deze topic, want na overleg met Harrie (waarvoor dank) heb ik nu eindelijk de juiste finnis nummers om mee te werken.

    Ik zal morgen even kijken of de connector aanwezig is al in mijn auto.

    Maar ondertussen heb ik het eerste onderdeel al aangeschaft:rock:, BM5T 19H423-CB zal met enkele dagen bij mij binnenkomen.
     
  8. [​IMG][​IMG][​IMG]

    Zojuist gekeken ik zie geen enkele losse stekker. Dus ik denk dat mijn auto nooit verbreid is geweest voor een camera.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Die kabel van de parkeer module moet je verder eens volgen langs de wielkast, daar zou de connector moeten zitten
     
  10. [​IMG][​IMG][​IMG]

    Als ik de kabelboom volg over de wielkast (richting de radio) zie ik het volgende, of kijk ik verkeerd


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. #371 mrkb, 13 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2016
    Ik denk dat je kabelboom inderdaad de benodigde stekkers (en kabels naar voren) niet heeft. Je moet denk ik zelf aan de slag om deze te maken.

    Naar voren kan je een CAT6-kabel trekken met daarin het videosignaal, de aarde, voeding en MS-CANbus. Op het Duitse forum heeft iemand dat al gedaan (post #186).

    Naar achteren (van de cameramodule naar de camera) kan je de officiele kabelboom gebruiken of er zelf een maken.

    De connector van de cameramodule kan je hier bestellen, maar een goedkopere optie is om 2x een 4-pins Dupont-connector te pakken. Deze kosten een paar cent per stuk.

    De connector van de camera heb ik nog niet kunnen vinden.

    Hieronder een schema van de connectoren:
    Code:
    Stekker camera-kabelboom BU5T-14A464-NA
    1  wit           +12V          naar IPM-B
    2  wit-blauw     LIN           naar IPM-B
    3  groen         NTSC VIDEO-   naar voren (antenne)
    4  blauw         NTSC VIDEO+   naar voren (antenne)
    5  bruin         massa         naar IPM-B
    6  zwart         schild	       naar voren (antenne)
    
    Stekker IPM-B-module 2L1T-14A464-JA
    1  zwart-blauw   massa module  naar massa
    2  grijs-oranje  CAN HIGH      naar voren (MS-CANbus)
    3  paars-oranje  CAN LOW       naar voren (MS-CANbus)
    4  blauw         +12V          naar zekeringskast (F-31 of -29)
    5  bruin         massa camera  naar camera
    6  wit-blauw     LIN           naar camera
    7  (leeg)	
    8  wit           +12V camera   naar camera
    
     
  12. Is er (inmiddels) iets bekend over de witte parkeersensor blokjes in het camera beeld?
    Ik heb de achterste parkeersensoren ingebouwd bij een 2012 station waar af fabriek alleen een camera in zat.
    De sensoren werken prima, ook in/uit-schakelbaar via de knoppen bij het scherm.
    Lijnen functioneren uiteraard ook goed (af fabriek)

    Het enige wat nog niet werkt is de sensor weergave in het camera beeld.
     
  13. #373 pd3jcw, 13 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2016
    Ik krijg het maar niet werkend... Geen idee waar het nou aan ligt.

    Begin me af te vragen of het wel kan werken op een Fase1 eigenlijk...?!
     
  14. Ik zag dat er in IDS een optie "align camera" is. FORScan is er ook mee bezig (zie hier). Wellicht is dit het proberen waard?
     
  15. Met kabelboom bedoel je dan finnis 1739598, of een andere? Is er trouwens ook ergens een diagram beschikbaar?
     
  16. #376 mrkb, 13 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2016
    De kabelboom voor de camera is per autotype en bouwdatum verschillend. Als je dat nummer van Harrie hebt dan zou dat voor jouw auto de goede moeten zijn.
     
  17. #377 mrkb, 14 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2016
    Ik heb een diagram gemaakt van de bedrading zoals die zou moeten lopen als je auto is voorbereid op een achteruitrijcamera.

    [​IMG]

    De draadkleuren in het diagram komen grotendeels overeen met de draden in het echt. Uitzonderineng zijn de CANbus-draden (grijs in diagram = grijs / oranje in het echt, paars = paars / oranje), de LINbus-draad (cyaan = blauw / wit) en de 12V-draad van cameramodule naar camera (rood = wit).

    Volgens mij zijn er drie situaties mogelijk qua bedrading:

    1. De vloerkabelboom is voorbereid op een camera. Je hoeft weinig tot niks meer te bedraden (behalve de kabelboom in de achterklep als je die nog niet hebt).
    2. De vloerkabelboom is half voorbereid op een camera. Bijvoorbeeld doordat men een kabelboom voor een fase 2 heeft gemonteerd in een fase 1. Mijn auto is een van de laatste fase 1s dus daar is dat zo. In deze situatie moet je aanvullend op de eerste situatie zelf draden trekken voor voeding en de MS-CANbus (twisted pair). Ook ontbreekt de connector voor de cameramodule (C4402). Deze kan je op eBay bestellen of zelf maken met twee 4-pins Dupont-connectoren. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de video uit connector C23A terecht kan komen bij je display.
    3. De vloerkabelboom is niet voorbereid op een camera. Dit betekent dat je alle draden die normaal gesproken naar voren liggen zelf moet gaan leggen (bijvoorbeeld in een CAT6-kabel). Naast de connector voor de cameramodule heb je ook een connector voor de kabelboom in de achterklep nodig (C494). Deze heb ik tot nu toe niet kunnen vinden, dus knippen en solderen kan ook in dit geval.

    Nog wat handige tips om het wat makkelijker te maken:
    • Je kan er in de laatste twee situaties voor kiezen om de voeding te splicen op de voeding voor de Park Assist Module (blauwe draad). De massa kan altijd op de dikke zwartblauwe draad die al in de kabelboom aanwezig is.
    • In de tweede situatie kan je de MS-CANbus aftakken vanuit de andere kant van de kofferbak (vanuit o.a. de connector naar de trekhaakmodule). Deze kan je door de dorpels en over de hemel heen naar de linkerkant leggen. Niet vergeten de draden te vlechten of om ook hier een CAT-kabel te gebruiken.

    [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] is hier ook weer een grote hulp geweest en ik heb veel informatie bij elkaar gesprokkeld uit Duitse en Russische fora. Ik ga de komende weken de camera stapsgewijs monteren, uiteraard met foto's!
     
  18. [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] [MENTION=26880]mrkb[/MENTION]

    Heren beide bedankt voor het uitzoek werk zover. Ik ben zeer nieuwsgierig naar jou howto mrkb.

    Ik zelf ben nu op een speurtocht naar de camera, op AliExpress was ik net te laat. Maar als ik alles binnen heb, zal ik zeker dankbaar gebruik maken van de info hier
     
  19. #379 focussedan123, 23 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2016
    Ik heb via aliexpress een BM5T-19G490-KB aangeschaft. Dit is eigenlijk de camera voor een sedan maar de IPMB is gelijk in beide auto's. Dus de gok maar gewaagd. De rest via de dealer besteld en nou kijken of ik de boel aangesloten krijg

    Alle kabels en klipjes zijn binnen. Wachten is nu op de camera, moet wel zeggen nu ik de kabels zie, schrik ik er toch redelijk van hoeveel kabels het zijn.

    Kijken of het mij lukt


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  20. #380 mrkb, 30 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2016
    Ik hoop voor je dat je 'm snel binnen hebt. Ik wacht al sinds begin augustus op een camera van die verkoper. Hij zweert dat hij 'm op de bus heeft gedaan maar met Ali weet je het nooit.

    Update: verkoper heeft een trackingnummer aangemaakt zonder een pakje verstuurd te hebben. Ik heb het geld teruggestort gekregen, ook een -KB besteld en ondertussen ook op zoek naar een alternatief mocht deze ook weer niet leverbaar zijn. Nieuw is de camera 230 euro...
     

Deel Deze Pagina