Ambiente 1.4 2001 - Startproblemen/Toerental bij stationair niet stabiel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ColinP, 2 dec 2014.

  1. #1 ColinP, 2 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2014
    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum en mocht ik dit op de verkeerde plek zetten laat het mij weten. Ik beschouw mezelf als een leek op 't gebied van auto's dus als ik iets raars zeg vergeef mij ;).

    Ik heb een Ford Focus Ambiente 1.4 van 2001. Ik heb deze ongeveer een jaar geleden gekocht met 58.000 op de teller. Zit nu inmiddels op 88.000. De auto rijdt fijn, schakelt goed etc. maar ik maak me toch zorgen over bepaalde dingen. Misschien dat enige opheldering deze zorgen kan wegnemen. Alvast bedankt!

    1. Starten
    Het starten duurt gewoon te lang. Ik weet dat het een oude auto is maar met zo weinig op de teller mag je verwachten dat hij in 1 keer aan springt. Dit duurt soms wel 3 a 4 seconden (bij elke weersomstandigheid. Ik zie er geen verband in). Bij het starten springt de toerenteller naar +/- 1100-1300 schat ik. Ik heb ergens gelezen dat dit normaal is. Maar het blijft niet stabiel op 1 toerental staan. Pas nadat hij warm is gaat hij netjes terug. Edit: Bij een warme motor start hij af en toe ook slecht. Bijvoorbeeld na het tanken wil ik hem starten en dan stottert hij af en toe. Maar meestal start hij meteen bij een warme motor.
    Wat kan ik doen aan startproblemen? De garage vertelde mij dat het hoogstwaarschijnlijk aan de accu ligt. Ik wilde niet meteen een nieuwe kopen met de garantie dat het daadwerkelijk zou helpen. Ik heb de ANWB gebeld voor een accucheck en zij zeiden dat hij nog in orde was na de check. Hij heeft 8u stil gestaan dus aan het pas hebben gereden en opgeladen zijn kan het niet liggen.

    2. Stationair bij bijv. een stoplicht
    De motor loopt stationair goed, maar af en toe bij het stilstaan gaat hij brommen (toerental loopt op en af) dus niet stabiel. Moet ik mij hier zorgen over maken? Hetzelfde gebeurt bij het aanzetten van de alarmlichten in stationaire stand. De motor bromt mee op het ritme van de alarmlichten. Is dit normaal?

    3. Vermogen verlies op bijv. de autosnelweg
    Af en toe merk ik dat de auto verschillend reageert op het gaspedaal. De ene keer trekt hij wel goed door (Dus hoef ik het pedaal maar een beetje in te drukken) en de andere keer kan ik planken wat ik wil hij gaat niet sneller vooruit. Dit gebeurt bij alle weersomstandigheden. Bijvoorbeeld bij een lange rit merk ik dit verschil goed. Natuurlijk houd ik er rekening mee dat het berg-op anders gaat dan berg-af. Ik heb het over een recht stuk.

    Nog een aantal vragen m.b.t. vervanging (ik heb geen onderhoudsboekje):

    4. Hoe weet ik hoe oud mijn accu is?

    5. Hoe weet ik of mijn distributieriem is vervangen (aangezien de auto 13 jaar oud is)?

    Misschien dat mij nog een aantal vragen oproepen maar dit is was ik zo weet op dit moment. Alvast bedankt voor jullie reacties. Misschien dat iemand deze problemen herkent, zodat ik niet bij de garage dure onnodige reparaties hoef uit te voeren waar ze mijn hele motor gaan open maken en weet ik veel wat allemaal;).
     
  2. Accu kun je makkelijk zelf opzoeken:

    Merk+ type noteren. Vrijwel altijd staat er ook een productiemaand + jaar ergens op vermeld. Origineel is er een Motorcraft accu geplaatst die meestal vrij lang meeging.
     
  3. Hallo,

    Lijken me allemaal "bekende" focus 1 problemen, komen in meer of mindere mate vaak voor!

    Is de onderhoudshistorie van de auto bekend en is de km-stand wel origineel, lijkt me erg laag, maar kan natuurlijk wel, ik zou bij een degelijke leeftijd denken aan 13 x 1500 = ca. 195.000 km, anders zou ik het niet zo gauw vertrouwen!

    Als iemand een auto verkoopt heeft hij meestal de laatste tijd geen onderhoud gepleegd, vroeger was dat anders, maar nu wordt er erg bezuinigd op regulier en niet regulier onderhoud, daarom is een onderhoudshistorie altijd van belang, weet je bij welke garage hij in onderhoud is gevraagd, dan kun je meestal dat daar wel opvragen is mijn ervaring!

    Veel rijplezier, met de Focussen rijden lekker, merk ik elke keer weer als ik in een andere auto heb gereden, zeker voor een oudere type Focus, rij al een 4 jaar zonder echt grote problemen rond en heb al verschillende vakantie's met meer dan 4.000 km gemaakt zonder een storing of pech, 1 maal airco bij moeten vullen op vakantie, voor de rest niets!

    SUC6!

    Groet, Gerrit!
     
  4. Offtopic:
    Ik zou zeker de NAP-gegevens van je auto opvragen.
    Klopt het, dan heb je vast een heel mooie deal en een goed gevoel.
    Klopt het niet, dan heb je:
    a) recht op een teruggave van een gedeelte van het aankoopbedrag
    b) voorkom je dat je te laat bent met onderhoud wat weer ernstige motorschade kan voorkomen
     
  5. OnTopic:
    Met name het feit dat stroomverbruikers effect hebben op het toerental geeft aan dat er iets zijn beste tijd gehad heeft. (met name dynamo en/of accu)
    Bedenk wel dat het stroomverbruik vermogen vraagt van de dynamo die op zijn beurt weer zwaarder gaat draaien en dus de belasting doorgeeft aan de motor.

    Het fluctueren van het toerental is normaal bij jouw auto, maar wel binnen grenzen.
    Het volgende is 'normaal':
    Soms denk je heeel even dat ie stilvalt, maar dat doet hij toch nooit. Bij koude motor kan hij de eerste 8 minuten tegen de 900 toeren blijven hangen
     
  6. 1.

    a. Verhoogd toerental bij koude motor is volkomen normaal
    b. Niet stabiel lopen kan je hier het rijtje onder 1.2 aflopen .
    c. Moeilijk starten kan zoveel oorzaken hebben, weet je wanneer de bougies en bougiekabels voor het laatst zijn vervangen, na 13 jaar zijn de kabels ook zeker niet goed meer.

    2.
    a. Schommelen stationair, zie hierboven onder b .
    b. Brommen:
    - Het meebrommen met de alarmlichten zit denk ik tussen je oren, door het geluid dat de alarmlichten geven.
    - Heb je misschien automatische climate control? wanneer de airco aangaat zal de motor zwaarder lopen. Ook heeft de focus een smart charge systeem, wanneer de accu te hard leegloopt of te weinig lading heeft zal de dynamo meer bijladen waardoor de motor zwaarder loopt. Dit is ook het geval wanneer je bijvoorbeeld je lichten, voorruitverwarming etc aan hebt. Hoeveel er bij wordt geladen is ook weer afhankelijk van de temperatuur van de accu.

    3.
    In combinatie met je andere problemen kan dit duiden op een:
    -lekke vacuümslang
    -lekke carterventilatie
    -iets mis in de ontsteking (bobine, bougies en bougiekabels)

    4.
    Zal erop staan, maar je kan hem gewoon laten testen.

    5.
    Een goede garage schrijft dit met een stift op de distributieriemkap. Verder kan het niet achterhalen, bij twijfel preventief vervangen!
     
  7. Hallo allemaal,

    Ten eerste bedankt voor jullie reacties!

    [MENTION=8668]Pietro[/MENTION]
    Ik zal het dit weekend eens checken.

    [MENTION=11327]Henry Ford Jr.[/MENTION] / / Vogel
    De KM-stand is gecheckt. Ik kreeg de NAP-gegevens zelfs bij de aankoop. Ik heb helaas de onderhoudshistorie niet. Ik heb alleen maar van 2011 en 2012 de bonnetjes van de grote beurt. Ik heb de auto bij een bosch garage gekocht.

    [MENTION=14628]Vogel[/MENTION]
    Bij een koude motor blijft hij op 1200 toeren hangen de eerste minuten.

    [MENTION=317]kolere[/MENTION]
    1c.
    De kabels leken mij nog netjes in orde. Alleen de tussenstukjes kunnen wel eens vervangen worden naar mijn mening.

    2b.
    Het zit niet tussen mijn oren. Mijn vrienden gaven het me als eerst aan die dus eigenlijk nooit in de auto hebben gezeten en toen viel het mij ook pas op. Ik wil best een filmpje maken mocht het nodig zijn (ik zie het ook aan het toerental dat op en neer gaat). Ik heb geen airco/climate control.

    3.
    Daar zal ik door een garage naar moeten laten kijken. Daar heb ik helaas geen verstand van. Toch goeie tips!!

    4.
    Is al getest door de ANWB. Na 8 uur stil staan zat hij nog op 75% van de originele waarde.

    5.
    Ik zal eerste kijken of het erop staat.
     
  8. "De motor loopt stationair goed, maar af en toe bij het stilstaan gaat hij brommen (toerental loopt op en af) dus niet stabiel. Moet ik mij hier zorgen over maken? Hetzelfde gebeurt bij het aanzetten van de alarmlichten in stationaire stand. De motor bromt mee op het ritme van de alarmlichten" is niet normaal maar ik herken het wel. Als ik jou was zou ik de massastrip van de accu naar de carrosserie maar eens nakijken.
     
  9. #9 nctnico, 12 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2014
    Bougiekabels + bobine vervangen kan geen kwaad. Als je flink gas geeft is de accelleratie dan zonder schokken? Bijvoorbeeld van 80 naar 120 in de 5e versnelling. Mijn Focus ging bij een bepaald toerental een beetje inhouden. Na het vervangen van de bobine+ kabels was het over.
     
  10. Mijn focus die rijdt stabile wanneer ik extra gas geef van zeg 80 naar 120 in z'n 5. Dus daar heb ik geen problemen mee.

    Ik moet hem nog laten nakijken, want ik heb er helaas geen tijd voor gehad.
     

Deel Deze Pagina