Tik in motorblok + laag stationair

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jannibal, 17 nov 2014.

  1. Mijn focus maakt een tikkend/ratelend geluid, t klinkt alsof de kleppen gesteld moeten worden. Maar moet dat bij de 1.6zetec blokken?
    Verder loopt ie bij een warme motor op ongeveer 600 toeren stationair, wat ik erg laag acht. Hij trilt dan ook een beetje, alsof ie dreigt af te slaan. Verder rijdt ie gewoon soepel, voldoende vermogen en een keurig vebruik. Ik hoop niet dat t de distributie is of iets dergelijks...
     
  2. Heb je de zoekfunctie al geprobeerd, er zijn zeer veel topics over stationair toerental. Met goede tips over carterventilatie en stationair regelklep en.
     
  3. Ik word helaas niet veel wijzer uit de zoekfunctie, waarschijnlijk omdat ik er niet goed mee overweg kan.. Het lage stationair is echter het minste van mijn problemen. Ik probeer momenteel te achterhalen of de distributieriem wel in orde is. De km stand is 175000km en de auto is 11 jaar oud. dus als dat nog niet is vervangen wordt t de hoogste tijd.

    Het getik komt niet van de distributiekant van het blok, maar van onder de kleppendeksel. klinkt als klepspeling dus. Dat 'keurige verbruik' valt ook ietwat tegen: 1 op 14,5. ik had 1 op 15,5 verwacht. Momenteel wacht ik op een telefoontje van de dealer waar ik hem gekocht heb, in de hoop dat zij kunnen achterhalen of de distributie is gedaan.
    Misschien is het een storm in een glas water, maar ik neem het zekere voor t onzekere.
     
  4. 1 op 14,5 is heel netjes voor een Focus 1,6.

    Is je olie wel op pijl, en zit er wel de juiste olie in (5W30)
    Distributie moet vervangen worden om de 10 jaar, of om de 150.000/160.000 kilometer.

    Controleer je carterventilatie even wat betreft het laag stationair lopen. Dit is een rubberen slangetje onder je inlaatspruitstuk aan de voorkant. (T- stukje)
     
  5. De olie is bij het rijklaarmaken aangevuld, maar niet ververst. Ik luur al een paar weken op een fles kroon asyntho 5w30 en een nieuwe oliefilter... dat zal ook ongetwijfeld invloed hebben op 't verbruik
     
  6. #6 Marco Morello, 20 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2014
    Dat getik, zoals jij dat omschrijft, je weet zeker dat het niet het ratelen van je injectoren is?
    En 1 op 14,5 is echt heel netjes. Maar bedenk wel dat te laag in toeren rijden slechter is voor de auto, dan meer toeren maken.
     
  7. zaterdag ben ik bij de meeting, misschien dat er dan iemand even kan mee luisteren. Wat ik weet is dat Geert fordfocus bij mij langskwam en dat zijn 1.6 focus beduidend stiller liep dan de mijne. Hij dacht heel even dat ik een diesel had. Eenmaal warm is het getik/geratel nog steeds hoorbaar, al is het wel een stuk minder. En zoals ik zei komt 't onder de kleppendeksel vandaan. dus de spanrol van de distributie zal het (gelukkig) niet zijn.
     
  8. Wanneer er in gereden is met veel te weinig olie dan kunnen het je lagerschalen zijn van de drijverstangen. Blijf je dan door rijden dan gaat de krukas er zonder meer aan.
    Heb wat zetec,s gezien waar dit bij was gebeurt. Het geratel zal dan steeds erger worden en de drijverstang kan dan breken . Luisteren waar het vandaan komt of eventueel demonteren. Ik heb nooit meegemaakt dat de kleppen extreem tikte behalve wanneer zo,n motor lang stil heeft gestaan.
     
  9. Te laag in toeren rijden en gas geven geeft bij mij een soort van pingel geluid. Dit heb ik niet wanneer ik 98 tank Ik rijd geen 1 op 14 kom niet eens in de buurt en heb toch echt niet zo,n zware rechtervoet. Hooguit 1 op 12
     
  10. Gisteren is de auto op de meeting uitgelezen, en bleek er gewoon een afwijking in de toerenteller te zitten. De motor draait als ie warm is keurig op 800 toeren, al geeft de teller zo'n 500 toeren aan. Wat zuinig rijden betreft: zo min mogelijk gassen en zo min mogelijk remmen. Het verkeer zo veel mogelijk proberen te voorspellen zodat je eerder je gas los laat en minder hoeft te remmen. 't helpt ook dat ik bijna niet in de stad rijd. mijn woon/werk verkeer is 25 km aan N-wegen en snelwegen.
     
  11. Klepstoter. Hardere tik: drijfstanglager. Bonk(en): krukaslager.
     
  12. Heb je al eens gecontroleerd of je uitlaat wel 100% gasdicht is? Bij mijn 1.6 was het flexibel kapot en liep ie ook net iets te laag waardoor zelfs de verlichting voor en op het dashboard inkakte bij stationair... Onlangs een 2e hands spruitstuk gemonteerd en alles lijkt weer zoals het ooit bedacht is, loopt netjes en houdt hem mooi op toeren. Moet nog wel de carterventilatie slangetjes vervangen uit voorzorg, die zagen er nog aardig origineel uit en zijn een veel voorkomende kwaal had ik al gelezen... Heb onlnags ook het gasklephuis en de nullastklep schoongemaakt, was geen overbodige luxe en dat zal misschien ook iets gedaan hebben.
     
  13. Doordat je meerdere dingen hebt uitgevoerd, kun je dus niet specifiek zeggen dat het is opgelost door het vervangen van het flexibele deel.
    Persoonlijk denk ik dat het flexibele deel er niks mee te maken heeft dat de auto te laag stationair draait/schommelt etc. De stationairregelklep daarentegen heeft daar alles mee te maken.
     
  14. 1 op 14,5 met een 1.6, daar had ik voor getekend! Ik kwam niet verder dan 1 op 10 á 11!
     
  15. Had je wel een "goed gebruikt" blok. Die 1.6 (1999) van mij scoort 1 op 15 met ladders erop.
     
  16. Verschil was pas merkbaar na het vervangen van de uitlaat, de andere dingen had ik de week ervoor gedaan maar geen wezenlijk verschil gemerkt. Was eigenlijk meer uit voorzorg en uitsluiten dat daar niets mis mee zou zijn (baadt het niet dan schaadt het niet...). Dus ik blijf er bij dat de pijp wel degelijk invloed had.
     
  17. Al rijdt ik geheel volgens het nieuwe rijden 1 0p 14,5 haal ik never! Mijn motor is goed.
    Gemiddeld haal ik echt hooguit 1 op 12 .
    Ga ik planken dan gaat het echt snel maar dan houdt ik het ook niet in de gaten. Hij gaat dan tevens olie verbruiken hetgeen hij ondanks de bijna 280.000 bij normaal gebruik bijna niet doet
     
  18. Het getik is niets meer dan de kleppen, niks geks. Inmiddels loopt ie op goede (kroon asyntho 5w30) olie en het is werkelijk een naaimachientje. Verbruiksrecord: 1 op 15.4! Maar normaal rond 14.5
     

Deel Deze Pagina