welke koelmiddel

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by harry-focus, Nov 4, 2014.

  1. hoi welke koelvloeistof moet er in mijn :ford: focus mk1 ?

    betreft :ford:focus mk1 1.6 16v

    gr harry
     
  2. Zit daar vetschil in?
     
  3. hoorde van iemand dat hier net als in nieuwe vw geen gewone action koelvloeistof in mocht ivm de waterpomp en motor blok en aangezien ik een lekke slang heb koelvloeistof moet hebben denk vraag het maar es aan de focus kenners
     
  4. Er zijn als ik het goed heb 2 versies. Ze zijn het makkelijkst te herkennen aan de kleur.
     
  5. je moet de rode hebben (iets met aluminium blokken en gietijzer)

    volgens mij heb je 3 soorten (geel alle motoren, rood gietijzer en blauw aluminium)
     
  6. roze en groen toch?? had in me mercedes w124 altijd van die roze spul van de action maar geen idee of dat hier ook in kan ?
     
  7. Gewoon koelvloeistof bij de Ford Dealer halen (is oranje). Weet je zeker dat je de goeie hebt, koste mij € 5,60 per liter. 2 liter heb je genoeg aan, rest bijvullen met afgekoeld gekookt water.
    [​IMG]
     
  8. thxx zal morgen ff bij dealer langs
     
  9. morgen komt mijn nieuwe radiator slang binnen hoe kan ik het beste alles der uit halen aangezien nu waat anders in zit en wat is beste manier van vullen?
     
  10. Harry; het handigste is om de auto op de brug te hebben staan. Aan de bestuurderszijde zit aan de onderkant een kunststof schroef, deze draai je los, dan loopt de koelvloeistof eruit. Wel handig is het om de dop van je tankje los te draaien. Misschien een tip; vervang ook het thermostaahuis (kost een paar tientjes bij de dealer) deze gaan vaak lekken zeker wanneer de auto al wat ouder is. Misschien lekt ie daar al.

    Als je de onderdelen hebt vervangen, giet je de koelvloeistof in het tankje, bij originele koelvloeistof is de verhouding 1 op 1. In totaal gaat er zo'n 4 liter in (gemengd). Tenminste als het blok niet helemaal leeg is.

    Dan is het de auto starten en dan even laten draaien om de olie een beetje door het blok te krijgen om vervolgens het toerental op zo'n 2000 rpm. Als je alleen bent dan kun je dit op de gasklep zelf doen. Hou het vloeistofpeil wel in de gaten, op een gegeven zal de thermostaat openspringen waardoor de vloeistof door alle leidingen gaat. Om er zeker van te zijn dat het goed is, moet de onderste radiateurslang ook heet zijn.

    Wel handig is het om een flesje kant en klare vloeistof in de auto hebt zodat je dagen erna eventueel kan bijvullen.
     
  11. THX ga vanmiddag kijken slang is onderweg via DHL dus nog ff wachte
     
  12. thx voor uitleg

    heb vandaag de radiator slang keurig via dhl thuis gekregen en koelvloeistof gehaald valvoline max life staat achter op WSS M97 B44-D

    volgens kroon oil zou dat er in horen/kunnen en inoud 5 liter zijn

    hoe krijg ik het systeem inc kachel zo leeg mogelijk??
     
  13. Als je alles eruit wil hebben, (wat wel lastig is, zonder je kachelhuis te demonteren) dan draai je en de (kunststofschroef/dop) van de radiateur los (zoals ik eerder beschreef) en verwijder je desnoods het thermostaathuis. Maar in principe, mits het thermostaathuis niet lekt, is het voldoende om de schroef van de radiateur los te draaien. Wel de dop van je koelvloeistoftankje losdraaien, dit i.v.m. vacuüm.
     
  14. #14 harry-focus, Nov 7, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 7, 2014
    het is gelukt heb auto scheef gezet met achterwielen op de stoep die stopje op de radiateur los gedraaid en dop van tankje af en toen niks meer uit kwam rand schoon gemaakt en flink op geblazen kwam der nog hoop uit heb nu 4,5 liter vloeistof in blok zitten verwacht dat na paar keer rijden wel beetje moet bij vullen ivm lucht restjes thx voor de hulp
     
  15. De auto wel ontlucht?
     
  16. jup laten draaien kachel heet en vol aan en dan op 2000 rpm en af en toe bij vullen tot geen lucht meer kwam
    net 50 km gereden en stond tussen min en max in dus beetje bijgevuld
     

Share This Page