1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

spanning op speakerkabels zonder dat de radio aanstaat

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door de stucoloog, 2 nov 2014.

  1. hallo

    ik heb sinds een week een mooie focus uit '08 een hatchback.
    nu ben ik gister avond bezig geweest om mijn subwoofer klaar te maken.

    hij doet het goed ,maar toen ik de radio uitzette ging mijn versterker niet uit.deze werkt in combinatie met een high low converter.

    alles lopen checken maar nog steeds ging hij niet uit ,na de speakerkabels van de converter te hebben gehaald ging hij wel uit.
    multimeter erbij ,min steker aan de massa, plus steker aan de speakerkabel , en er blijft dus spanning op de speakerkabel staan.

    soms als het dash display uitgaat gaat de spanning er wel van af en de andere keer niet.

    in totaal gisteren 3 uur met 2 man bezig geweest . geen oplossing!!

    het probleem samen gevat : mijn h/l converter blijft signaal (spanning) van de speaker ontvangen terwijl deze uitstaat.

    ik heb altijd nissan gereden dus ford ken ik niet.

    wie kan mij helpen
     
  2. #2 Masterijn, 2 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2014
    Volgens mij hebben versterkers doorgaans een condensator direct voor de uitgang, die er voor zorgt dat er geen gelijkspanning op de luidspreker komt. Misschien dat daar een probleem ligt? Zo'n condensator kun je zelf ook plaatsen. Als je met convertor een low/high pass filter bedoelt, dan zit daar bij de high pass er wellicht al een condensator tussen. En dan heeft alleen de lowpass een redelijk grote condensator nodig.
     
  3. Heb je de versterker wel goed aangesloten. Je hebt een constante plus van je accu maar ook een signiaal draad van je radio. Die aangeeft wanneer de versterker aan moet gaan.
     
  4. Remote is een geschakelde plus ik zou die eerst ff meten. Deze zou uit moeten gaan bij het uitzetten van de auto. Ik werk ook met een hi low converter i.v.m de vorige radio. Nu heb ik jvc mp3 usb
     
  5. Volgens mij wel .
    ik heb hetzelfde gedaan als in mijn vorige auto.

    Ik heb een 10mm2 plus kabel vanaf mijn accu naar mijn powercap met een zekering op 15 cm afstand van de accu.
    Vanaf de powercap gaat deze naar mijn versterker. Bij de stroom aansluiting op de versterker zit de converter aan gesloten.

    Deze high low converter zorgt erbij mij voor dat :een speaker signaal wordt om gezet naar een tulp stekker ( de rode en witte stekkers) .tevens verzorgt hij voor de remote draad . En is aangesloten op de 2 achterspeakers.

    Dus in mijn vorige auto : ik zet mijn auto aan , radio gaat spelen ,converter krijgt signaal via de aangesloten speaker kabel en zet via remote de versterker aan .
    Ik doe de radio uit ,geen signaal via speaker kabel meer dus converter zet de versterker uit.

    Huidige situatie :het aanzetten gaat goed tot ik de radio uitdoe, radio is nu uit ,maar de converter blijft aan door dat de speakerskabel spanning blijven geven.

    speaker kabel eraf versterker uit , kabel eraan versterker aan ,terwijl de radio uit is .

    Ik hoop dat dit de situatie beter schetst.
    Want in de vorige auto heb ik geen condensator of iets hoeven te gebruiken en ging alles lekker
     
  6. Als ik het goed heb heb ik een navigator fx in mijn auto
     
  7. Plaats eens een foto van de hi/lo converter?
    Gewoon even voor de goede communicatie...

    De meest gangbare hi/lo converters hebben geen stroom of remote aansluiting! Dus daar kan weinig aan misgaan, het hogere signaal van de radio-uitgang wordt omgezet naar een laag signaal via de tulpaansluitingen.

    Wat waarschijnlijker is is wat eerder al gezegd is: Controleer eens goed (multimeter) wat er met de remote gebeurd op de versterker.
    Gaat die wel van 12V naar 0V als je de radio of het contact uitzet?

    Soms is er een remote of contactgeschakelde draad die nog wat langer stroom blijft geven, nadat alles is uitgezet.
     

  8. Oh, dit had ik even over het hoofd gezien!

    Nu heb ik zeker een foto nodig van de converter!
    (of het merk EN het type)
     
  9. #10 de stucoloog, 2 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2014
    [​IMG]
    [​IMG]

    hier foto's van de high low converter
     
  10. Is het ook mogelijk dat ik verkeerde speaker kabel heb gepakt want ik heb vreemd genoeg 4 kabels die in mijn achter speaker gaan .
    terwijl er maar 2 in mijn kabelboom te zien zijn . (In de stijl naast de voorstoel).
    Er komt trouwens wel geluid uit getest met een speaker.
     
  11. #12 JW, 2 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2014
    Op de speakers zitten in veel gevallen inderdaad 4 draden. 2 hiervan zijn voor de aansturing van de speaker. De andere 2 worden op de speaker doorgelust naar de tweeter. Bij auto's die af fabriek niet zijn voorzien van tweeters in de achterportieren is de bedrading hiervoor in veel gevallen wel al voorbereid en zitten er dus 4 draden in de speaker connector.


    Als er spanning op de speaker uitgang van de radio staat kan dit duiden op een defecte radio. Ik heb dit bij originele Ford radio's al diverse malen meegemaakt. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je de High/Low converter op 1 van de andere speaker uitgangen van de radio aansluit. Als het probleem dan is opgelost is de kans heel groot dat het probleem in de radio zit.
     
  12. Ok dank je . Iedereen trouwens bedankt voor de moeite.
    Ik heb de remote bij de radio weg gehaald en gebruik nu de speaker kabel om om te zetten naar tulp.
    Hier nog een filmpje van mijn oude sub, ff testen :
    JBL P1022 400watt RMS 1600 watt RMS DUAL VOICE COIL.
    Als iemand interesse heeft in deze subwoofer laat het dan maar weten .

    filmpje
     
  13. Apparte hi low converter.
     
  14. Ja klopt was toen ook nog wel prijzig. Maar het nu wel alleen met een omweg:D
     
  15. Bij mij hoeft ie er nu eigenlijk niet meer tussen ivm een eigen aansluiting op de jvc
     
  16. Op de speakeruitgangen van je radio hoort de halve voedingsspanning te staan. Met stilstaande motor zal dit ongeveer 6 Volt zijn, deze spanning gebruikt je high-low convertor ook om een remote signaal te maken voor je versterker.
    Je radio schakelt alleen niet meteen volledig uit als je je auto afzet waardoor de versterker aan bleef.
     
  17. REMOTE kabel aansluiten op de radio
     
  18. Ja klopt ik heb mijn remote nu bij de radio weg gehaald. De nissan primera had dit echter niet op de radio .dus ging ik er van uit dat ford dit ook gebruikt ,maar ik heb gewone stekkers eraan.

    Maar de h/l converter gebruik ik nog wel voor de tulp aansluiting of zit deze ook achter de radio (het is dus een travelpilot fx )

    Wat betreft de voedingsspanning die zat rond de 4.5 volt deze bleef ook 15 min na uitschakeling nog er op zelf als het dash display al uit was en de auto op slot (het duurde vervelend lang )
    Dus mijn converter bleef de remote maar signaal geven.
    tewijl bij mijn nissan hij vrijwel direct uit ging zonder gedoe.
     

Deel Deze Pagina