dubbel massa vliegwiel fofo 2.0 ltr benzine??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pas, 30 okt 2014.

  1. Ik heb een FOFO 2.0 liter Rally Edition uit 2006.

    Ik vraag me af of ik nu een dubbel massa vliegwiel heb.
     
  2. Ja, weet ik uit 2e hand. [MENTION=13177]Silver Baron a.k.a Marco[/MENTION]
     
  3. We zouden beter een vast vliegwiel kunnen steken
     
  4. is er een vast vliegwiel voor te verkrijgen? Valeo 4P?
     
  5. :| wat kost dan een koppeling vervangen?
     
  6. Nope.
    Kun je onderbouwen waarom dit beter is?
     
  7. Zelf heb ik ook een en ander gelezen over het vliegwiel van de 1.6TDCI, omdat deze over niet al te lange tijd vervangen moet worden.
    Het volgende heb ik me laten vertellen:
    - Koppeling vervangen kost een ervaren monteur 5 tot 6 uur.
    - Een nieuw DMV kost rond de 300 Euro
    - Een nieuw vast vliegwiel kost ook 300 Euro.
    - In tegenstelling tot heel veel andere auto's uit deze tijd is het DMV olie-geveerd en bevat het geen veren. Dit betekent dat je niet dezelfde zwakheid hebt die andere auto's uit deze tijd hebben.
    - Het DMV heeft een groot voordeel qua geluid tov het vast vliegwiel. (En laten we eerlijk zijn: geluid is toch al niet de best kant van de FoFo2!)

    Het potentiele voordeel ontstaat pas wanneer je volgende koppeling de geest geeft (dus over 150.000-200.000 km). Dan hoeft alleen de koppelingsplaat vervangen te worden en ben je dus 200 euro goedkoper uit.

    De vraag die je moet stellen: ben ik over 150.000km nog de eigenaar van deze auto en weegt de extra herrie op tegen de voordelen?
     
  8. [MENTION=14628]Vogel[/MENTION]; weet je zeker dat je dual massa vliegwiel kapot is? Het kan, maar van de 1.6 tdci komt dit bijna voor. Ze zijn vloeistof gedempt i.p.v. met veren.
     
  9. Dat zegt hij zelf al;), dus neem aan dat hij dit goed onderzocht heeft.
     
  10. Vloeistof gevulde dmv's kunnen ook kapot. Ik heb al 2 kapotte gezien, maar dat was ook pas bij de 400.000 km
     
  11. #11 Vogel, 2 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2014
    De mijne is gewoon op geheel natuurlijke wijze aan het overlijden na 250.000km.
    Je hoort al 30.000km wat geluiden van de koppeling en je voelt en hoort wat slip als je stevig optrekt. (een zacht gierend geluid)
     
  12. Toch zijn het nou niet typische versleten vliegwiel symptomen die je noemt. Dat zijn meer stevige vibraties, sterke trillingen in het koppelingspedaal, ratelen dat stopt wanneer je de koppeling indrukt.

    Slippen is naar mijn idee altijd te wijten aan koppelingsplaten die versleten zijn.
     
  13. De symptomen die jij omschrijft horen niet bij een defect dmv. Bij een defect dmv schakelt de auto slecht, het inleggen van de versnelling gaat moeilijk. Bij het starten en afzetten van de motor gaat er een siddering door de aandrijflijn.
     
  14. Dat doen de eerste generatie 1.6 tdci's sowieso dus dat zegt niet zoveel, pas de wat nieuwere (vanaf 2007 oid) schudden helemaal niet bij het afzetten.
     
  15. De topicstarter heeft een 2.0 duratec, geen Tdci
     
  16. #16 kolere, 2 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2014
    Wat is nu precies het probleem? Heb je een kapot vliegwiel dat je uit voorzorg wil vervangen omdat je koppeling versleten is of is je vliegwiel kapot? Indien je vliegwiel nog in goede staat is, hoef je niet per se uit voorzorg je vliegwiel te vervangen bij een koppelingswissel, bij diesels is dit een ander verhaal en eventueel geldt dit ook voor turbobenzine motoren.

    Zo ik ben weer braaf;).
     
  17. Bij de 2.0 benzine resulteert een defect vliegwiel in slecht/lastig schakelen en een enorme dip bij het op laten komen van de koppeling.
    Trilling merk je niet zo veel van, omdat een benzine al niet zo veel trilt als een diesel
     

  18. Kleine aanvulling: en bij het uitzetten hoor je het vliegwiel klapperen (metaalachtig ratelen).
     

Deel Deze Pagina