1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Bobine en aandrijfassen?

Discussie in 'Performance' gestart door Obelix, 22 okt 2014.

  1. Goede middag,

    Al sinds de aanschaf van mijn 2009 Focus heb ik wat "kleine" mankementen ermee.

    De auto versnelt/vertraagd rond de 2000 rpm., het is net alsof je gas zit te geven en los te laten. (vooral merkbaar op grote rotondes\opritten) en nu merkte ik vorige week toen ik rustig op de snelweg reed dat hij rond de 90 km/u ook zo'n gevoel gaf.

    Kan het zijn dat de bobine niet goed is?

    Verder zit er een trilling in rond de 120, alsof de wielen niet goed zijn gebalanceerd, maar rijd regelmatig op de cc en moet dan wel eens deze even uitschakelen en weer in, en dan kan het best zijn als we weer op dezelfde 120 zitten dat het stuur niet meer trilt?

    Kan dat aan de aandrijfassen liggen? Bij het wegrijden voor het eerst met koude motor, wil er ook wel eens een trilling inzitten.
     
  2. Je kan eens proberen de stekker van het gasklephuis los te halen voor wat betreft de onregelmatigheid. Het is de stekker van de positiesensor. Indien dat het probleem weg neemt, kan het gaskleppenhuis vies zijn. Of net zoals bij mij, de sensor deffekt. Het trillen kan heel goed ballanseren zijn of verschillend afgesleten banden.
     
  3. als het de aandrijf as is dan moet het weg zijn bij koppeling intrappen zijn het banden of lagers dan voel je het altijd wel dacht ik.
    mijn aandrijfstang is al twee keer vervangen omdat er een lichte on balans inzat dit zagen ze door hem op de brug te laten draaien!
     
  4. Oké, dus ik kan "gewoon" met losgekoppelde stekker rijden?

    Ik dacht zelf ook al een beetje aan het gasklephuis, maar aan de andere kant heeft de garage die de auto geleverd heeft deze ook al een keer schoongemaakt en toen merkte ik geen verschil.
    (maar helaas had ik zo mijn twijfels bij de garage:-(

    We gaan het eens proberen.
     
  5. Als je de connector van het gasklephuis los maakt zal bij de Focus 2 de motor niet eens aanslaan. Deze motor heeft namelijk een elektronisch gaspedaal. In het gasklephuis zit een motortje dat de gasklep bedient. Wanneer de connector los is wordt de gasklep door een veer dichtgetrokken en krijgt de motor te weinig lucht om aan te slaan.
     
  6. Dat het met focus 2 niet werkt wist ik niet. Bij mijn focus van 99 werkt het wel goed namelijk. Maar als hwt wel werkt? Vervang de sensor dan zo snel mogelijk. Want rond blijven rijden zonder die sensor kan op langere termijn weer andere problemen veroorzaken.
     
  7. Oke, even een update.
    Collega heeft van de week de sensor vervangen, maar helaas geen verbetering. Nu wil ik nog injector reiniging in de tank kieperen, maar krijg het tankklepje niet open. (daar zit toch iets in dat je alleen maar benzine kunt tanken, geen diesel?)

    Hoe moet je dat dan doen?
    Toen het gasklephuis eraf was zagen we wel wat "vocht" in die ruimte staan.

    Verder de voorwielen laten balanceren, moest veel lood op (90 aan de binnenzijde / 20 buitenzijde), maar helaas ook geen verbetering. Nu zal ik van de week eerst eens de winterbanden op de voor-as monteren, kijken wat er dan gebeurd.
     
  8. De Focus 2 fase 2 heeft het Ford Easy-Fuel systeem. Dit systeem heeft geen afsluitbare vuldop meer maar in plaats daarvan zitten er een aantal kleppen in de vulhals die alleen met het vulpistool van de juiste brandsstofsoort open gedrukt kunnen worden. Om toch in geval van nood met bijvoorbeeld en jerrycan te kunnen tanken is er een kleine trechter bijgeleverd die exact het juiste formaat heeft om de kleppen in de vulhals open te drukken.

    Om injector reiniger toe te voegen heb je dus deze trechter nodig.


    De "vocht" die je in het inlaatspruitstuk zag staan is olie. Dit is afkomstig van de carterdampen die via de carterontluchting weer worden aangezogen. De vettige dampen zetten zich af in het inlaatspruitstuk en op den duur vormt zich daar een klein plasje olie. Dit is volstrekt normaal.
     
  9. in jouw geval dus een zwarte trechter (benzine)
     
  10. Als je bij elkaar 110(!) gram lood op een velg moet hebben, is of de velg niet goed of de band heeft een slinger. 110 gram is way to much!!!!
    Wat ze nog kunnen proberen is de band eraf pakken en deze eem kwartslag draaien. En anders gooi de voorste wielen achterop en kijk je dan of het trillen anders of zelfs minder is geworden.
     
  11. Met de trechter is het gelukt ;-)

    Die hoeveelheid lood moest op beide velgen zo'n beetje,
    wat de Silver Baron zegt kan ook nog.
    Maar omdat het winterseizoen "er toch" aankomt, maar eens de winterbanden monteren. Op de voor-as.
     
  12. Vandaag collega met de Focus laten rijden en die merkte ook een trilling in het stuur, maar ook een in de gehele auto :-(

    Winterbanden op de 1e as zitten er op, morgen nog maar even testen en op de 2e as ook monteren.

    Verder merkte hij het "gas geven/vertragen" ook op en zijn we nog wat op internet aan het zoeken geweest.
    Hij zei het is net of de ESP aan het regelen is, had ik ook wel eens aan gedacht, maar ESP uitzetten gaf geen verschil.
    Verder vindt ik het opmerkelijk dat om allebei de ABS sensoren en het draadje isolatietape zit.

    Maar wat we op www. hebben gevonden is een meneer "die hetzelfde probleem" had met een '05 C-Max

    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=163267

    Er blijkt een koppeling te zijn tussen de stuurbekrachtiging en het motormanagement. Haal je de stekker hiervan los dan is het effect weg. Deze regeling zorgt er volgens de technicus via een drukkontact voor dat de stuurbekrachtiging bij hogere snelheden wat minder meedoet, en ook dat het stationaire toerental bijgeregeld wordt als je bijvoorbeeld bij stilstand aan het stuur draait. Kennelijk zit er in de software een foutje zodat (sommige ?) C-maxen het effect hebben dat het motormanagement gasgeeft als je aan het stuur draait.

    Iemand bekend mee?
     
  13. Als je een luchtmassameter hebt, dan zal die waarschijnlijk stuk zijn.
    En als je die niet hebt dan is de map sensor waarschijnlijk de schuldige.
     

Deel Deze Pagina