1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. 2 weken geleden aan het begin van mijn vakantie heb ik 's nachts in een (te) donkere parkeergarage op Schiphol een kleine aanvaring gehad met een betonnen rand (vergelijkbaar met een stoeprand). Het gevolg hiervan was schade aan de velg rechtsvoor. Gezien het op dat moment in de parkeergarage te donker was om een goed beeld van de schade te krijgen en ik in de vakantiestemming was en niet van plan was deze te laten bederven heb ik het op dat moment maar even gelaten voor wat het was.

    Na 2 weken Fuerteventura heb ik gisteren na terugkomst op schiphol eerst de velg maar eens wat beter bekeken. Gezien het naar mijn beleving een forse klap was viel de schade aan de velg me op zich nog mee. De velgrand is over een afstand van zo'n 6 cm beschadigd. Echter tijdens de rit naar huis viel me meteen op dat het stuur ligt trilt terwijl dit voorheen niet het geval was. De velg is dus toch niet helemaal recht meer.

    Vandaag heb ik de prijzen en recensies vergeleken van verschillende bedrijven om de velg te laten richten en spuiten. Voorwaarde hierbij is dat de velg na herstel weer in nieuwstaat zou verkeren. de velg is slechts 4 maaden oud en ik wil absoluut geen verschil in vorm van de velgrand of verschil in kleur/structuur van de lak/coating. Na diverse opties te hebben afgewogen heb ik er uiteindelijk voor gekozen om een nieuwe velg te bestellen. Het prijsverschil tussen het herstel van de beschadigde velg en een nieuwe velg is uiteindelijk niet eens zo heel groot.
     
  2. Zonde, maarja dat gebeurd nou eenmaal weleens. Mooi reservewiel heb je nu :badgrin:
     
  3. Inderdaad gevalletje jammer maar helaas.

    Wanneer de nieuwe velg is gemonteerd wil ik de beschadigde velg komende winter zelf richten en herstellen. Ik heb hier de kennis en middelen voor dus dat is op zich niet zo'n probleem.

    Ik heb er al aan lopen denken om deze velg dan als reservewiel te gaan gebruiken. Alleen ben ik bang dat de kofferbakmat dan wel erg ver omhoog moet om een 18 inch wiel in de reservewielbak te laten passen.
     
  4. Ach anders hang je `m aan de schuur om je tuinslang aan op te hangen. :mrgreen:
     
  5. argh das balen. Net nieuwe velgen en dat dit.

    Gelukkig heb je het zelf gedaan... beter voor de sfeer tijdens de vakantie denk ik. :-)
     
  6. dat is idd balen. belangrijkste op dat moment is dat je een fijne vakantie achter de rug hebt.

    heb zelf ook eerder keer gekeken naar richten van een velg/ herstellen daarvan.
    qua prijs was ik duurder uit dan een nieuwe velg te kopen.
    toen ging het op rally velgen. die zelfs 4nieuwe gevonden op ebay kosten 100inc verzenden voor velg, wieldoppen, ventiel en centercap. voor dat geld had ik hem niet kunnen richten, spuiten

    maar anders een keer een band op doen en thuis als reservewiel houden
    want je weet wat ze zeggen. laat je 1x de reservewiel of reparatieset thuis en je hebt een lekke band. [MENTION=1846]ST130[/MENTION]
    veel banden hebben zoiets in de band zelf zitten.
    ja het werkt bij de band ook maar 1x wand dan is de rubber gescheurd/afgebroken. dit zonder gevolg op het rijden en kan ook geen kwijt.

    maar als de velg krom is, dan heeft hij niet zachtjes tegen aan gezetten. dan helpt zo rand ook niet meer
     
  7. Ook zoiets. Gebeurde mij gisteren op vakantie. Volgens mij niet scheef maar wel balen.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  8. #889 JW, 27 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2017
    Dergelijke velgrandbeschermers die tussen de velg en band worden gemonteerd is niet echt mijn ding. ik vind dit er optisch nou niet bepaald mooi uitzien.

    Daarbij zijn mijn banden al voorzien van een velgrandbescherming. Het probleem is alleen dat mijn velgen een vrij brede velgrand hebben waardoor de velgrandbescherming van de band vrijwel gelijk ligt met de velgrand.


    Om te tuinslang op te hangen vind ik 18 Inch toch net iets te klein. Daarvoor gebruiken we een 19 Inch Touareg velg.

    Eerlijk gezegd is de beschadigde velg nog te goed om een dergelijk doel te dienen. De velg is nog prima te herstellen. De hoofdreden dat ik nu voor een nieuwe velg heb gekozen is dat het prijsverschil tussen reparatie en een nieuwe velg erg klein was. Wanneer het prijsverschil groter zou zijn geweest zou ik de velg gewoon hebben laten herstellen.


    Eerlijk gezegd kon ik me er op het moment dat het gebeurde niet echt druk om maken. Ik was al in de vakantiestemming en was absoluut niet van plan om dat door een beschadigde velg te laten verpesten.

    Eerlijk gezegd rij ik vrijwel altijd zelf met de auto. Mijn vrouw vrijwel nooit. Sinds ik deze velgen er onder heb zitten heeft ze er welgeteld al 1 keer mee gereden.


    Altijd balen zo'n schade. Al moet ik wel zeggen dat de schade aan de velg er bij jou erger uitziet als bij mij.
     
  9. #890 JW, 16 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2017
    Inmiddels is de beschadigde velg vervangen door een nieuw exemplaar. Dit heeft echter nog wel wat voeten in de aarde gehad. Ik had de velg besteld bij een Nederlandse webshop. Nadat ik de Track & Trace informatie had gekregen bleek de velg echter direct vanaf een Duits bedrijf via DPD naar mijn huisadres te zijn verzonden.

    Nu was mijn vertoruwen in DPD al niet al te groot maar inmiddels heeft dit een nieuw dieptepunt bereikt. Nadat de velg aanzienlijk langer onderweg was geweest als vooraf opgegeven bleek de DPD bezorger niet het geduld te bezitten om te wachten tot de deur wordt geopend. In plaats daarvan werd er meteen een briefje door de brievenbus gegooid dat het pakket bij het dichtstbijzijnde DPD ophaalpunt zou worden afgeleverd. Op zich niet zo'n probleem ware het niet dat het betreffende ophaalpunt op maandag gesloten is. De DPD bezorger is daar blijkbaar ook achter gekomen en heeft vervolgens het pakket maar retour afzender gestuurd.

    Vervolgens bleek de klantenservice van DPD al net zo waardeloos te zijn als de bezorging. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de webshop waar ik de velg had besteld en deze bleek wel klantvriendelijk te zijn. Er werd meteen aangeboden om wederom een velg te verzenden.

    Uiteindelijk duurde het dus ruim een week langer als gepland voor ik de nieuwe velg in huis had.

    Afgelopen week heb ik het wiel met de beschadigde velg onder de auto vandaan gehaald en goed gereinigd. Vervolgens heb ik zaterdag de band over laten plaatsen naar de nieuwe velg en vervolgens laten balanceren. Nadat ik de nieuwe velg goed in de wax heb gezet heb ik het wiel weer onder de auto gemonteerd. Na een korte testrit blijkt de auto weer trillingsvrij te zijn.

    [​IMG]


    Inmiddels heb ik de beschadigde velg gecontroleerd op schade.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De beschadigingen aan de velgrand vallen (nadat de velg goed is gereinigd en de zwarte vegen en lak van de betonnen rand zijn weggepoetst) erg mee. Wel zijn de beschadigingen vrij diep. Deze zullen dus opgevuld worden en vervolgens (plaatselijk) worden gespoten.

    Vervolgens heb ik de velg nagemeten. Ik heb de velg op een losse wielnaaf gemonteerd die ik nog had liggen en vervolgens geklokt. Hieruit blijkt dat de velg een lichte zijdelingse slag heeft. Op zich niet schokkend maar dus wel genoeg om trillingen te veroorzaken. Later deze week de velg maar eens richten.
     
  10. Mijn ervaringen met dpd zijn ook niet al te denderend, als een webshop niet met een ander wil versturen zoek ik een andere shop op:)

    Toch weer prettig dat de auto nu weer goed rijdt. Wat zo'n kleine beschadiging voor gevolgen kan hebben.
     
  11. Hopeloos die service van dpd... Gelukkig is de auto weer netjes.
     
  12. Vandaag heb ik de Focus maar weer eens goed gewassen. Na het vervangen van de beschadigde velg reed ik al 1.5 week met 3 vuile velgen en 1 schone.

    [​IMG]


    De beschadigde velg is inmiddels weer netjes recht. Ik heb inmiddels het plaklood uit de velg verwijderd en de velg nogmaals gereinigd. Binnenkort dus alleen nog de lakschade herstellen en dan is de velg weer klaar voor gebruik. Ik heb er nog even aan gedacht om deze velg te voorzien van een band en dan als volwaardig reservewiel te gaan gebruiken. Echter komt de kofferbakmat dan wel erg hoog te liggen. Dat doen we voorlopig dus maar even niet.


    Tevens ben ik al enige tijd bezig met het bedenken/ontwerpen van een extra beveiliging voor het koelsysteem. Hierbij wil ik zowel het koelvloeistofniveau als de cilinderkoptemperatuur monitoren.

    Het koelvloeistofniveau wil ik monitoren d.m.v. een contactloze niveau sensor. Deze sensor wordt aan de buitenkant van het koelvloeistof reservoir gemonteerd en meet door het reservoir of er wel of geen koelvloeistof in het reservoir aanwezig is. Ik heb hier (m.b.v. een oud koelvloeistof reservoir) inmiddels al wat testen mee uitgevoerd en vooralsnog lijkt dit perfect te werken.

    Voor het monitoren van de cilinderkoptemperatuur wil ik gebruik maken van een PT100. Hier ben ik inmiddels wat mee aan het experimenteren.

    Voor het monitoren van zowel het koelvloeistofniveau als de cilinderkoptemperatuur maak ik gebruik van een Arduino. Met behulp van een CANbus shield wil ik proberen om de arduino te laten communiceren met de teller. Alles bij elkaar behoorlijk wat (denk)werk maar wel leuk om mee te experimenteren.
     
  13. Leuk experiment en als het lukt een nuttige uitbreiding. Blijf je experiment volgen en als je het ook op een 1.6 ecoboost wilt testen, laat het maar weten.
     
  14. dat kan echt niet hoor, schaam je Wilco :schater:
     
  15. #896 trucker0werner, 28 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 aug 2017
    mooiste heb als automonteur nooit gehoord over een CHT(cilinderkop) sensor. Alleen over CTS(koelvloeistof) sensor
    snap dat je voor luchtgekoelde motoren altijd een CHT hebt. maar voor normale auto altijd gedacht dat je alleen een CTS hebt.
    voordelen/nadelen kan ik maar moeilijk echt vinden. wat ik kan vinden is dat een cht sensor stabielere waardes geeft
    uiteindelijk zijn het dezelfde sensoren alleen wat er gemeten word is anders.
    als ford bij de 1.6zetec een cht sensor heeft.heeft hij dan wel een cts voor de koelvin aan te sturen.

    maar goed ben wel benieuwd hoeveel het verschild met je koelvloeistof meter.
    misschien leuk om CTS en CHT waardes in grafiek te zetten, ben daar stiekem wel benieuwd naar.

    Toen ik zat te kijken zag ik wel dat bij een luchtgekoelde motor vaak als o-ring gemonteerd worden bij de bougie. Weet niet of je echt al een plek ervoor hebt gekozen
    [​IMG]
    waarom wil je graag extra beveiliging voor de koelsysteem, is die van ford zo slecht
     
  16. Grootste probleem bij een koelvloeistof sensor is dat bij ontbreken van koelvloeistof (lekkage) er een te lage temperatuur gemeten wordf en je dus geen melding krijgt in de auto. Sensor zit in de koelvloeistof en niet direct in het metaal.

    Een cilinderkopsensor zit in contact met het metaal van de kop en meet zodoende wel de goede waarde, als je deze waarde dan langs de waarde van de koelvloeistof temp. Houd zou je een melding kunnen genereren zodra hetverschil te groot wordt.
     
  17. Overigens heeft de Focus 1 en 2 een CHT als ik mij niet vergis.
    :ontopic: ik ben benieuwd hoe je het een en ander gaat uitwerken.
     
  18. Bij de 1.0 ECOboost en en de 1.6 ECOboost in de Focus 3 fase 1 resulteert plotseling weglekkende koelvloeistof in veel gevallen in motorschade. Dit komt doordat de koelvloeistof temperatuur sensor dan lucht meet in plaats van koelvloeistof. Lucht geleid de warmte simpelweg veel minder goed als koelvloeistof met als gevolg dat de oplopende motortemperatuur niet of veel te laat wordt opgemerkt. In veel gevallen is het kwaad reeds geschied wanneer de temperatuurmeter in het rood gaat en het temperatuur waarschuwingslampje gaat branden.

    Op Engelse en andere forums staan berichten van mensen die vanwege plotselinge koelvloeistoflekkage al aan hun 3e motor toe zijn.

    Om dit risico ook op de langere termijn te verkleinen wil ik allereerst het koelvloeistofniveau monitoren. Dit is vooralsnog mijn hoofddoel. Gezien ik echter ook nog enkele PT100 temperatuur sensoren heb liggen wil ik deze gebruiken om ook de cilinderkop temperatuur te monitoren. Dit kan echter ook altijd nog op een later moment worden gerealiseerd.

    Het monitoren van het koelvloeistofniveau en het communiceren via CANbus met de teller heeft vooralsnog prioriteit.
     
  19. het grote probleem van de temp. sensor is ook de instrumentenpaneel
    alles wat tussen de 70-100graden zit geeft hij als 90graden aan.
    maar anders verplaatst de naald zich heel veel en vindt klant ook niet fijn

    heb motor keer vervangen waar de gemeten temp 164graden bedroeg, hoef niet te zeggen hoe plastic eruit zag.
    maar kan gekker als 3e motor, heb keer bij een auto de 4 motor ingelegt bij 70000op teller, geen koelproblemen, maar puur olieverbruik en compressie verlies.
    en andere auto waar bij 70000 3e motor inging, dat was omdat beide gevallen drijfstang uit het blok is gebroken

    ik ben misschien te sceptiesch in de cilinderkop temperatuur sensor. maar kan helaas nergens duidelijk vinden wat de werkelijk verschil tussen de 2 metingen zijn.
    vandaar dat ik dan ook heel benieuwd ben wat jouw meting laat zien.
     

Deel Deze Pagina