1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor ST loopt ontzettend rot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kludrex, 26 sep 2014.

  1. Vanavond tijdens de terugrit van werk, totaal onaangekondigd, opeens een brommend geluid en enorm vermogensverlies meegemaakt. Auto trilde ook als een gek, inclusief stuur. Ik hoorde verder geen rare schadelijke geluiden, temperatuur van olie/water was goed en ben dus met een gangetje van 90 naar huis gereden. Oliedruk was wel hoger dat normaal en zakte minder snel. Turbodruk was lager maar, aan de andere kant, je kon amper toeren maken... :nocheer:

    Eenmaal van de snelweg af, gemerkt dat na opnieuw starten er niets veranderde en dat er beetje een benzinelucht om de auto hing. Mijn gedachten gingen in eerste instantie uit naar een kapotte turbo/ bougie en/of bobine.

    Bij thuiskomst auto uitgelezen met DS handset. Foutcode: P303 (FALT CY D, MSFR DET CY 3)... misfire met bougie/bobine cilinder 3 dus, lijkt me. Klinkt dit bij mensen bekend in de oren en, belangrijker, kan ik hiermee wel rondrijden? De motor loopt zo rot dat ik het idee heb dat cilinder 3 niks doet en er, gezien de benzinelucht, wel benzine wordt ingespoten. Dit lijkt mij niet zo gezond voor de motor...

    Bij loslaten gas loopt/klint de motor wel goed en het plan is morgen bij de dealer een setje RS bougies te laten monteren... ik hoop dat ie ze heeft liggen. Als dat het niet is dan moet het wel de bobine van cilinder 3 zijn, die gaan wel vaker kapot heb ik begrepen.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat ik maandag gewoon weer naar werk kan met de auto :).

    Er zitten nu Denso Iridium IKH22 bougies in.
     
  2. KLudrex,
    IK zou hier voor de zekerheid niet meer mee rijden.

    Als het inderdaad je bobine / bougie is betekent dit dat cylinder 3 niet meer ontsteekt, maar waarschijnlijk wel brandstof word ingespoten. Die verlaat dan onverbrand je verbrandingskamer komt in het uitlaatsysteem terecht en kan dan voor behoorlijke/ernstige schade aan je katalysator zorgen.

    Dus ik zou uit voorzorg niet meer rijden tot zeker is wat er precies aan de hand is

    Ben je geen lid van de wegenwacht, die komen ook aan huis....

    Overigens, succes, erg vervelend als er zo iets gebeurd
     
  3. #3 Kludrex, 26 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2014
    Thanks Edward, heb geen kat dus die kan ook niet kapot ;) Ik maak me eigenlijk meer zorgen over wat er in de cilinder gebeurt...

    Wat de wegenwacht betreft, ik heb altijd Ford Assistance wat je bij een beurt krijgt... en of die aan huis komen?
     
  4. Ja die komen aan huis:)
    Verder kan ik je geen zinnige opmerkingen geven.
     
  5. #5 Mr Bullet (Sietze), 27 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2014
    Als de ANWB medewerker komt (das namelijk de partij die ingehuurd word door Ford Assistance) kan ie het bijstelpercentage meten van je bougies als bij 1 bougie deze waarde te hoog is kan je er vanuit gaan dat die niet goed werkt. Testje die je kan doen in de ignition coil dan te veranderen naar een andere cilinder en dezelfde test doen. Dan weet je of het aan de bougies of de ignition coil ligt. Zo ben ik er ooit achter gekomen dat mijn bobine aan puin was via die test. Alleen elke cilinder heeft zijn eigen onstekingspunt dus 5 losse bobines in dit geval. Als ik het goed heb...
     
  6. Het lijkt mij ook waarschijnlijk dat de bougie of ignition coil van cilinder 3 de boosdoener is. De ST motor heeft er, zoals je zelf aangeeft, één per cilinder. Bij de volgende beurt moeten er sowieso nieuwe bougies in, dus het kan geen kwaad als ik ze nu al vervang. Misschien is het dan al opgelost en dan kan er naar de coil gekeken worden... Ik heb wel het gevoel dat als een bougie niet goed meer is/wordt dat je dat op voorhand zou moeten merken aan de loop van de motor. Motor liep tot nu toe goed, misschien is het dan wel de coil. Daar heb ik wel het gevoel bij van: als ie het doet dan doet ie het, en als ie het niet doet dan doet ie het ook niet... nooit half als je begrijpt wat ik bedoel. Een slechte bougie zou nog een beetje kunnen functioneren heb ik het idee.

    Morgen ga ik kijken wat ik kan regelen om de auto weer fatsoenlijk rijdend te krijgen, misschien wel na een belletje naar Ford Assistance. Wat ik me wel nog afvraag is of het goed is voor de motor om er in deze toestand nog mee te rijden... iemand een idee hierover?
     
  7. Realiseer wel dat de cilinder die het niet doet ook geen hitte onstaat en bij de andere wel. Ik heb het bij mijn motor gehad dan wel een 2cylinder en dit werd mij ten sterkste afgeraden. Dan maar afslepen.maar ik weet ook niet of dit van toepassing op een auto.
     
  8. Heb je de mogelijkheid om de bougie er zelf eens uit te draaien ? Het zou ook zomaar kunnen dat de bougie de geest gegeven heeft, maar aan de bougie zelf is ook wel wat af te lezen.
     
  9. Opmerking van Paul is ook niet verkeerd. Die Denso bougies zijn fijne bougies maar helaas zijn er te vaak meldingen dat die plots de geest geven. Bij de RS UK forum is ook nagenoeg iedereen weer overgegaan naar de originele bougies. Daar is niks mis mee.

    Ik zeg niet dat het dat perse is maar kijk daar eens naar.
     
  10. Ik heb via eBay RS bougies besteld. Bij de dealer betaal je de hoofdprijs.
    Maar ja jij wilt snel weer rijden natuurlijk
     
  11. Waarom zou je in vredesnaam RS bougies willen hebben voor een ST?
    Het haalt niks uit en levert je niks op...
     
  12. Die blijven iets koeler meen ik Marco. Wat daar precies het profijt van is zou ik ook niet weten.
     
  13. Dat klopt, maar zeker bij 'n stndrd ST helpt dit niet, integendeel.
    Bij n tuning zoals jij 'm hebt is het wellicht wel handig.
     
  14. Waarom dan?
     
  15. #15 Kludrex, 27 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2014
    Inderdaad, heb ze net gekocht in Dordrecht, die hadden er nog vijf liggen. En ja, voor bijna het dubbele als in Engeland (105 euro). De ST bougies waren nog een paar euro duurder per stuk. Ik hoop dat het dus een bougie is, vandaag of morgen kijken of ik ze er in kan krijgen, desnoods één om maar bij de dealer in de Sliedrecht te komen...
     
  16. Iemand een idee of het slecht is om te rijden met dit misfire probleem? Ik heb het idee dat die bougie in cilinder 3 totaal niks doet. Als het niet zoveel kwaad kan, laat ik het liever de dealer doen 25 km verder waar ik werk.
     
  17. #17 antig01, 27 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2014
    Ja het is niet ideaal. Ik zou lekker Ford assistance die bougies erin laten draaien. Dat doet de wegenwacht wel denk ik. Gewoon bellen en doen alsof je van niks weet. Zodra de ANWB man zegt, Mischien een bougie stuk. Trek je 5 nieuwe uit je dashboardkastje [emoji1]
     
  18. Haha, dat kan ook ja. Hij staat om de hoek... "ik heb toevallig nog een setje bougies in de kelder liggen" ;)

    lk heb trouwens op internet gelezen dat er auto's zijn die de brandstof afsluiten als er een msfire probleem is, en dat waren niet altijd de nieuwste auto's. Misschien neeft de ST dat ook?
     
  19. Dat durf ik niet te zeggen.
     
  20. RS bougies kunnen een hogere tempratuur aan. Aangezien ik ook ooit nog wel eens motorisch ga tunen heb ik besloten er gelijk maar RS bougies in te schroeven.:cheer:
     

Deel Deze Pagina