1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olielekkage focus ST na grote beurt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Clubx, 9 sep 2014.

  1. #1 Clubx, 9 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2014
    Beste Ford vrienden,

    Vorige week mijn Focus ST uit 2006 weggebracht voor een grote beurt bij een erkende Ford dealer.

    Sinds de auto terug is viel mij na een paar dagen op dat er na een rit van 5 - 10 of 20 km de vanuit de wielkast, voorwiel rechts een brand/olielucht te ruiken was. Zelf gekeken of remmen aanliepen maar dit was niet het geval.
    Toen heb ik de carter beschermplaat er eens onderuit gehaald. Tot mijn schrik zag ik wat oliedruppels/zweet zitten aan de onderzijde rechts. Ik heb toen eerst de olie afgenomen en daarna weer 2 dagen rondgereden.

    Hierna weer de beschermplaat eraf en nu is weer veel meer olie te zien.
    Het lijkt dus vanaf boven te komen maar kon niet echt ontdekken waar precies.
    Wilde de beschermkap die naast het kleppendeksel zit nog eraf halen maar weet niet precies hoe dit moet.

    Vrees het ergste, iets met de krukas of nokkenaskering? Het oliefilterhuis is al eens vervangen. De oliedruppels en het oliezweet is dus te zien rechtsvoor net onder de aandrijfas. Wel opvallend dat ik voor de grote beurt nog nergens last van had. Zie foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Bekend probleem van de st is geloof ik het membraam van het oliefilterhuis.

    maar aangezien jij aangeeft dat het oliefilterhuis al is vervangen neem ik aan dat hier de verbeterde versie voor in de plaats is gekomen.

    je zou kunnen navragen of de juiste olie is gebruikt bij het verversen.
    als er (per ongeluk) een dunnere olie is gebruikt kan het zijn dat hij daardoor gaat lekken langs keerringen of pakkingen.

    maar ik ben geen kenner.
    er zijn er hier vast wel die meer duidelijkheid over dit probleem kunnen geven.
     
  3. Oei, dat ziet er heftig uit. Misschien dat de keerringen toch beschadigd zijn omdat je oliefilterhis vervangen is. Als er te lang doorgeren wordt met een gescheurd oliemembraan is dat het eerste wat eraan gaat, heb ik begrepen.

    Ik heb overigens het oude type huis er nog inzitten en gebruik dunnere olie ( 0w40) zonder problemen. Succes met het oplossen van dit probleem.
     
  4. Als je er zeker van bent dat dit iets is van na de grote beurt dan zou ik even terug gaan naar de dealer. Ik heb twee keer eerder meegemaakt dat er na onderhoud zaken niet goed gemonteerd waren. Een een olielekkage ten gevolg hiervan.

    Gelukkig bestaat deze peugeotdealer niet meer.
     
  5. Bedankt voor de eerste reacties.

    Morgen gaat de auto weer naar de dealer.

    En zoals ik al eerder vertelde, het is mij voor de grote beurt niet opgevallen.
    Zou mij zeer zwaar tegenvallen als zou blijken dat er tijdens de grote beurt iets niet goed is teruggemonteerd. Enigste wat ik mij voor de geest kan halen is het oliefilter wat los is geweest.
     
  6. Denk eerder dat een monteur per ongeluk heeft lopen smeren met bijvullen.
    Door warmte en rijwind lijkt dit ineens dramatisch ;)
     
  7. Oliefilter en oliefterhuis zitten aan de voorzijde, zoals je al aangeeft zit het aan de rechterkant en komt het van boven. Komt mij heel bekend voor en dat was bij mij de nokkenasafdichting.
     
  8. Vrees ook het ergste.

    Oliefilterhuis is dan wel vervangen voor een gemodificeerd exemplaar maar wie weet hoe lang de vorige eigenaar al met een kapot filterhuis heeft rondgereden.

    Kun je een kap loshalen om te zien of een nokkenaskering lekt?
     
  9. Begrijp er alleen echt niets van dat het ineens na de grote beurt is gekomen.

    Voor de grote beurt geregeld onder de auto gekeken maar is me nooit opgevallen.

    Dat ineens een nokkenaskering de geest geeft na een olie/bougiewissel?????
     
  10. Misschien hebben ze er wel teveel olie in gedaan? De hoeveelheid olie bij een beurt is door Ford een tijd geleden teruggebracht van 6,4 naar 5,8 liter. Dit was (mede) gedaan om de oliedruk te verminderen en dus het oliemembraan te sparen. Misschien is het dus een combinatie van, te lang doorgereden met kapot membraan vd vorige eigenaar en de extra druk nu van het teveel aan olie, die de keerringen teveel zijn geworden?

    Ik heb zelf nooit gekeken, maar hier kun je zien hoe je het moet checken:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=15086&highlight=keerring&page=18
     
  11. #11 dutchguy, 10 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2014
    wat is dat toch voor gezever met die oliehoeveelheid....
    er staat nergens beschreven waarom dit is gebeurt; geen tsb, geen technische beschrijving in etis, niets. Alleen geruchten en speculaties.

    Ik ben nu eindelijk wel eens benieuwd naar de bronnen hiervan.
    Ook ben ik benieuwd naar de technische onderbouwing van waarom de oliedruk hoger zou zijn met de 6,4 liter in het carter (ik heb hier zelf nog geen mening over)

    Persoonlijk denk ik namelijk dat het alleen om milieuredenen is gedaan.
    Bij het Mondeo platform is deze wijziging ook nooit doorgevoerd, terwijl er hetzelfde oliefilterhuis op zit.

    Tevens zou je bij het vervangen van een defect oliefilterhuis je inlaatspruitstuk pakking moeten vervangen. Deze maakt namelijk onderdeel uit van het egr systeem en is een van de hoofdoorzaken van hogere carterdruk. Na het oude type membraam zijn de oliekeerringen blijkbaar de volgende zwakste schakel. Die gaan idd stuk als je de oorzaak niet aanpakt ;)
     
  12. Dat gezever van mijn kant is puur speculatie, ja. Heb het niet in mijn laboratorium kunnen controleren, maar meer olie = meer oliedruk klinkt voor mij aannemelijk… en ik dacht: ik meld dat even, misschien heeft de topic starter er wel wat aan, morgen als de auto weer naar de dealer gaat.
     
  13. Die olielekkage heb ik gehad toen ik de mijne net had. Volgens mij had [MENTION=8574]Vlugge Jaapie[/MENTION] hem ook op die plek. Idd de nokkenaskeerring. Houdt rekening net 600/700 eu.
     
  14. Op de bon van de grote beurt staat netjes 5,8 liter 5w30.

    Een teveel aan olie zou dus kunnen maar denk dat dit wel goed zit.
    We zullen het morgen wel aanhoren zodra de auto bij Ford staat.
    Lees op de engelse forum's horror verhalen over nokkenastiming die door erkende Ford garages foutief was ingesteld na het vervangen van de keringen.

    Er is schijnbaar een speciaal stuk gereedschap voor nodig maar hoe krijg ik dit weer aan mijn dealer uitgelegd. Is er een bepaalde naam voor of zal de dealer dit echt wel zelf begrijpen?

    Wat raden jullie aan om te vervangen mocht het toch aan de nokkenaskeringen liggen?

    - uiteraard keringen
    - distributieset.... kan denk geen kwaad, auto heeft 140.000 gelopen
    - weer een nieuw oliefilterhuis?
    - nieuwe pakkingen?

    Hoop dat ik dan voorlopig verlost ben van problemen, maar ook dit wil nog niets zeggen. Heb hiervoor een 2009 ST gehad met de modificaties maar ook de FL modellen schijnen problemen te kunnen krijgen met de nokkenaskeringen lees ik via Engelse eigenaren.
     
  15. #15 kolere, 10 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2014
    - Lijkt me dat elke Ford dealer van enig formaat dit gewoon moet kunnen, blok ligt inmiddels zolang al in meerdere Ford's (Focus, Kuga, Mondeo en S-max). Als het fout gaat is dit toch het risico van de betreffende Ford-dealer|?

    - Distributieset sowieso... als de nokkenaskeerring lekt dan moet de distributieriem beslist vervangen worden, maar dat doet elke dealer.

    - Waarom een nieuw oliefilterhuis als die al is vervangen en nog goed is?

    En of er nou 5,8 of 6,4 liter in zit, dit zal nooit de oorzaak zijn van de te hoge druk, je kan het er hoogstens mee uitstellen (al vraag ik mij af of dit zo is)

    Als je Ford zo wantrouwt ga je toch langs een Volvo dealer of specialist?
     
  16. Gereedschap hoort de dealer standaard te hebben.
    6liter olie brengt een exact max aan de pijlstok.
    Dat is dan ook hoe ik ze altijd vul.

    Als je het niet vetrouwd kun je ook een keer bij mij langs komen. Ik weet zeker dat ik goedkoper ben dan de dealer [emoji6]
     
  17. Volgens mij wordt de oliedruk niet bepaald door de hoeveelheid olie in het blok , maar door een veerbelaste klep in de oliepomp. Net achter de drukzijde van de pomp .deze gaat bij een door de fabrikant bepaalde oliedruk open om een te hoge druk te voorkomen. Dikte van de olie kan wel van invloed zijn op de opbrengst van de pomp.

    teveel olie, boven pijl, kan wel een hogere carterdruk veroorzaken , luchtdruk boven de olie en schuimen van de olie , omdat krukas door de olie gaat slaan.
     
  18. ben je al wat wijzer geworden?
     
  19. Beste,

    [MENTION=1928]Cossie-Jeff[/MENTION]: bedankt voor je aanbod maar ik heb alle vertrouwen in mijn dealer. Prijzen zijn daar conform en hecht veel waarde aan een afgestempeld onderhoudsboekje.

    De auto is inmiddels terug van de dealer.

    Op eigen verzoek heb ik meteen de distributieriem laten vervangen.
    Dit gaf de dealer ook meteen de mogelijkheid om overal goed te kunnen kijken waar de olielekkage vandaan zou kunnen komen. De nokkenaskeringen waren keurig netjes droog en hier was geen enkele lekkage te vinden. Ook alle pakkingen waren netjes droog.

    Na inspectie van de Turbo en componenten bleek na alle waarschijnlijkheid de lekkage van een banjobout af te komen. Er zijn 2 nieuwe banjobouten geplaatst en de dealer heeft nog wat tests uitgevoerd hierna. Er is geen lekkage meer waargenomen. Zal zelf binnenkort nog eens de bodemplaat verwijderen om te zien of de lekkage daadwerkelijk uitblijft.

    Wel blijf ik die brandlucht ruiken na even flink te hebben doorgereden. Ik ruik het bij zowel het linker als rechtervoorwiel. Het is mij gaan opvallen nadat de voorste remschijven en blokken (bosch) zijn vervangen. De dealer heeft ook netjes nogmaals de rempartij gecontroleerd maar er liep niets aan werd mij medegedeeld.

    Ik sta even voor een raadsel, misschien laat ik de dealer nog een keer de rempartij aan de voorzijde uitgebreid controleren.
     
  20. Ik vind het maar vaag, maar goed als het opgelost is prima! Die brandlucht kan toch olie zijn die her en der nog op het blok zit, als je blok warm is ruik je verbrande olie.
     

Deel Deze Pagina