Wel een lambda spacer, toch een foutcode?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Blokhoofd, 27 aug 2014.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb sinds een week een rvs Mongoose uitlaat onder mijn ST, ik heb nu geen katalysator meer en heb daarom een lambda spacer gekocht en geplaatst.
    Nu krijg ik alsnog een foutcode: P2196
    Ik hoor uit een aantal hoeken dat dit niet ernstig is, klopt dat wel?:nocheer:

    http://engine-codes.com/p2196_ford.html
    Volgens deze link gaat het bij deze foutcode om de lambda sensor vóór de katalysator?

    Ik heb ook duidelijk gemerkt dat ik meer brandstof verbruik, ondanks dat ik gewoon op dezelfde manier rij. Ik heb het gevoel dat er toch iets niet helemaal klopt
     
  2. Deze melding heeft niets te maken met je spacer en/of decat.
    Je hebt dus ergens een echte storing zitten.
    Je kan denken aan de druksensor op de brandstofrail , luchtmassameter of de Map sensor.
     
  3. Ah oke thanks..
    Op welke manier kan ik testen in welk van de onderdelen die storing zich bevind?
     
  4. #4 Elco, 27 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2014
    fout heeft wel met de ff decat te maken. Heb de zelfde fout gehad, rijk mengels op de eerste. Sonde. Naar mijn idee komt het omdat de 2e sonde zo constant in lijn loopt door de spacer dat die de eerste. Sonde de schuld geeft.

    overigens had ik niet het idee dat het verbruik anders werd. Oplossing is chippen en de 2e weg schrijven.

    ik heb de katalysator er weer tussen en inmiddels geen fouten meer, ben nu 4000 km verder, met de decay binnen 600 km foutcode lampje met als fout rijk mengsel
     
  5. Louter informatief : een sportcat geeft geen foutcode
    (Ik weet dat jij een decat hebt )

    3 jaar geleden heb ik 1 of 2 kapotte sondes gehad (garantie).

    Bij mij was het verbruik ook veel hoger !

    Hij had ook niet Max turbodruk.
     
  6. Binnenkort de originele uitlaat weer terug monteren, hij maakt wat mij betreft ook teveel herrie. Helaas ook al verschillende klachten gehad uit de buurt
    Met het terugplaatsen hoop ik dat ook de foutcodes opgelost zijn.
    Overigens haalt hij bij mij wel de goede turbodruk.
    Ik denk nu dat ik hetzelfde probleem heb als wat Elco had
     
  7. #7 dutchguy, 28 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 aug 2014
    Als dat zo zou zijn, dan kwam de melding wel van de 2e lambda sensor.
    De lambda sonde's van een 5 cylinder zijn 2 verschillende: EEN wideband en een normale voor controle van de kat. De situatie is dus niet te vergelijken met bijvoorbeeld een focus 1 , de regeling werkt heel anders.

    Ook vanwege het verhoogde brandstofverbruik moet er wel een 'andere storing' zijn.
    In een extreem geval zou het zelfs de eerste sensor zelf kunnen zijn.
     
  8. Bij mij was het beschermde modus .
     
  9. Ik heb dezelfde storing Blokhoofd.. Komt door je decat, gewoon wissen en klaar. Niks om je druk over te maken. Zuipen doet het kreng toch wel, of je nu een liter meer of minder pakt[emoji16]. Rijk mengsel > leuke knallen. I like!
     
  10. wat tom zegt.. 100% je decat. rij zelf ook mongoose een Section59 zelfs lekker luid. ook x die storing gehad. toen andere spacer gezet en even storing gewist klaar nu inmiddels 15.000 km verder nogsteeda nix gehad. en jah als drinkt hij dus een liter meer. komt wel in de vorm van een vlammetje uit je uitlaat. daar heeft tom helemaal gelijk in.
     
  11. Dat klopt Lars, ik kan het ook voor mezelf niet compleet verklaren. Ik vermoed dat het ook te maken heeft met de programmering. Heeft de programmeur een foutcode ontwikkeld voor een 2e lambda sonde die word "gefopt" door een spacer?
     
  12. Dus als ik het goed begrijp rijden hun simpel weg met een gewiste foutmelding rond of met een niet opgeloste storing rond?
    Vandaar dat dat hoge benzine verbruik te verklaren is of heb ik het mis?
     
  13. Dat verbruik zal ook met de 2, 5 liter motor met turbo en een lekker geuidje te maken hebben. Mischien trekken ze hem dan verder open......
     
  14. En toch een fout afgestelde ST verbruikt meer dan een ST die wel goed is afgesteld (getuned). Stationpower (Bert) had hetzelfde met zijn ST. Andere software en het verbruik zakte ook (iets). Maar idd het blijft een dikke 5 cilinder.
     
  15. Ik rij met software van dreamscience, prima afgesteld naar mijn idee. Wil je zuinig rijden? Koop dan geen ST. ST+5Pitter=huilen bij de pomp
     
  16. #16 Blokhoofd, 3 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2014
    Inmiddels is het probleem verholpen, de foutcode komt inderdaad door de decat.
    Helaas werkt de lambda spacer in mijn geval niet. Als ik met katalysator rijdt heb ik dus nergens last van.
    Heeft iemand hier een theorie over? Waarom werkt voor een aantal mensen een lambda spacer wel, en in mijn geval niet? Natuurlijk is de 2e lambda sensor in de software weg te schrijven maar ik vraag me toch af hoe dit nou zit.
    En met extra brandstofverbruik bedoelde ik 300km op een tank met normaal rijden, wat normaal gesproken rond de 500km ligt bij mij. Niet dat ik zuinig wil rijden, anders had ik geen ST natuurlijk. Maar dit was een opvallende bijkomstigheid bij deze storing.
     
  17. En anderen maar roepen dat het daar niet door komt ;-)
     
  18. Ik begrijp dat als de eerste lambda sensor in "storing" staat, er automatisch meer brandstof word verbruikt, wel leuke knallen en af en toe vlammen of doelde je daar niet op Stephan? Sorry als ik onduidelijk ben, ik vroeg me verder nog af waarom voor sommige mensen met een decat een lambda spacer wel werkt zonder storingslampjes. Ik begrijp niet helemaal waarom dat voor mij niet werkte
     
  19. Ligt er ook aan wat voor spacer je hebt. Als het gat te groot is krijgt ie teveel lucht en kan je nog storing krijgen. Het gat moet max 2mm zijn. Wat je kan proberen is om wat staalwol in je spacer te doen zodat je lambda wat moeilijker lucht krijgt. Vaak is het dan gewoon opgelost..
     
  20. Of een goeie sportcat kopen.
     

Deel Deze Pagina