1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van 14 inch naar 16 inch--> consequenties?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Waussie1982, 5 aug 2014.

  1. Dag allen,

    Wie weet koop ik morgen 16 inch velgen. Ik heb nu 14 inch eronder zitten.

    Mijn vraag is of het nog consequenties heeft voor het rijden?
    Kan ik deze er nu zo onder zetten ( maat etc zit goed, ze komen onder een :ford: 1 af ), of moet er nog iets gebeuren aan de remschijven en remblokken?? Of kan ik deze er gewoon onder laten zitten. En hoe zit dat met de schokbrekers/dempers. Is standaard al goed, of moet je deze dan ook vervangen?
    Geeft de km teller iets anders weer?
    Gebruikt het nu zoveel meer benzine?

    Ze zijn vast te vinden op het internet, maar ik ben daar niet zo handig in. Hopelijk zijn er hier mensen die dat goed uit kunnen leggen.

    Mvg Wouter
     


  2. Zat net te lezen, maar het geeft nog niet antwoord op al mijn vragen, dus vandaar de gestelde vragen in 1
     
  3. Wouter ook aan de velgen! goed bezig.
    als ze onder een ford vandaan komen kun je ze gewoon 1 op 1 omzetten hoef je er niets aan te doen. ik ben van 15 naar 17 inch gegaan.
    remblokken en dat soort dingen hoef je niets aan te veranderen.
     
  4. Je kan die velgen gewoon monteren, het heeft geen gevolgen voor je remmen, schokdempers, enz. Dat kun je gewoon origineel laten.
    Als de bandenmaat goed is heeft dat ook geen gevolgen voor je kilometerteller.
    Waarschijnlijk zijn de 16" banden wat breder waardoor het verbruik wat kan stijgen. Dat zal niet veel zijn.
     
  5. Zijn er mensen die verschil merken met benzine gebruik?
    Nu alleen nog een goed adresje vinden voor goedkope banden ( 195-45-16 )
     
  6. #9 JW, 5 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2014
    195-45-16 is niet de juiste bandenmaat voor een focus 1. Deze bandenmaat is onder andere op een Fiesta toegepast. Bij deze bandenmaat is de afrolomtrek te klein waardoor bij een focus de tellerafwijking groter wordt. De voorgeschreven bandenmaat voor 16 inch velgen bij de focus 1 is 205-50-16.

    Ik heb zelf destijds op mijn focus 1 enige tijd met bandenmaat 195-45-16 gereden en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit niet mooi staat op een standaard focus 1. Met deze bandenmaat zit er behoorlijk veel ruimte tussen de band en de wielkast waardoor het er optisch niet zo mooi uitziet.


    Mijn ervaring is dat het brandstofverbruik wel iets kan stijgen maar dat het verschil niet heel schokkend zal zijn.
     
  7. #10 vertegenwoordigerjohan, 5 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2014
  8. Zijn er mensen die weten welke bandenmaat er dan echt onder moeten komen. Want ik hoor vaak zoveel verschillende berichten. Wat er nu nog onder zit is dus 195-45-16. Het gaat om de volgde velgen waar ik morgen naar ga kijken -->
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=38918
     
  9. #12 JW, 5 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2014
    Bij de focus 1 is de voorgescreven maat 205-50-16. Deze bandenmaat is echter relatief zeldzaam wat als gevolg heeft dat de prijzen vrij hoog liggen. Als alternatief wordt nog weleens bandenmaat 205-55-16 gebruikt.


    Om je een idee te geven. Zo ziet bandenmaat 195-45-16 er uit op een niet verlaagde focus 1:

    [​IMG]

    [​IMG]


    De ruimte tussen band en wielkast is (te) groot. Hierdoor zijn de wielkasten niet mooi gevuld waardoor de wielen optisch kleiner lijken en het er in mijn ogen niet mooi uitziet. Wanneer de auto een (behoorlijk) stuk verlaagd is ziet het er vermoedelijk al een stuk beter uit. Ik heb zelf tijdelijk met deze bandenmaat rond gereden totdat mijn bestelde banden in de juiste maat binnen waren.
     
  10. Gaaf om te zien, omdat dat ook de kleur is van mijn auto. Maar ind, echt teveel ruimte. Dat heb ik nu ook en dat is nu juist niet wat ik mooi vindt. Buiten het feit dat het nu ook nog wieldoppen heeft :schater:
     
  11. 16 inch is meestal een vreemde eend in de bijt qua formaat velgen banden. merendeel kiest voor een 17 inch, dan zijn de bandenprijs ook vele malen gunstiger.
     
  12. #15 Marco Morello, 5 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2014
    Niet helemaal waar... ET waarde is wel iets om rekening mee te houden.
    Maar als ze onder een focus I vandaan komen gaat het wel passen.

    Wat betreft de bandenmaat: zoals JW ook al aangaf moet jij 205-50-16 hebben. Echter is dit 'n incourante maat een daardoor duur. De maat die Johan aangeeft, 205-55-16, is veel gangbaarder (standaard Focus II maat)en daardoor goedkoper. Voor A-merk banden zit je dan rond de €80,- p/s. En ja 205-55-16 past perfect, zelfs met een verlaging.
    Ik rij ook op 205-55-16 met 30mm verlaging.
     
  13. Okeey, had zelf al zitten kijkennaar 205-50-16 maar die zijn echt stukken duurder. Kijkt het niet heel anders dan de 205-55-16???
    En mochten mensen hier een goed adresje weten voor de juiste maat banden hoor ik het graag
     
  14. Persoonlijk vind ik 205-55-16 beter bij de auto passen. De wielkassen worden beter opgevuld, helemaal met een verlaging. Jij had mijn auto tpch wel eens gezien in real life?

    Wat betreft het verschil in rijden tussen de twee maten; ik merk geen verschil. Een heleboel is afhankelijk van de soort band. Persoonlijk zou ik de goedkope banden links laten liggen. Temeer het prijsverschil in
    205-55-16 niet schrikbarend is. Verbruik is wel toegenomen (of nauwkeuriger zoals je wilt). Doordat de band een iets grotere omtrek heeft, is de snelheid die op de km-teller staat spot on.
     
  15. En moet ik mij nog blindstaren op al die labels ( A/B/C/D/E/F ) voor of die zuinig is en meer grip heeft als het regent. Dus is A ( brandstof ) en A regen echt hetgeen wat je beter kunt nemen of is het ook prima als je brandstoflabel C neemt en voor de regen label C????
     
  16. Lees goed de reviews. Wil je een comfortabel band, sportieve band, stille band, goede eigenschappen met regen. Etc.

    Voor onze Focus II (de auto van mijn vriendin) heb ik Michelin Primacy 3 gekozen. Zij is niet zo'n bochtenridder zoals ik ben en vindt de auto na de verlaging al wat stug. Om het enigzins te compenseren heb ik toen voor een comfy band gekozen, welke wel stil is, een zuinige indicatie heeft en zowel op nat als droog goede en veilige eigenschappen heeft. Aldus de reviews. Tot nog toe moet ik zeggen dat ik het erg fijne banden vindt zolang je normaal rijdt. Voor sportief rijden zijn ze naar mijn zin wat zacht.

    Persoonlijk hou ik wel van een wat stuggere auto qua besturing en gevoel. Vooralsnog rij ik op de winterbanden (niet goed genoeg meer voor nog een winter) maar als ik nwe banden moet hebben (volgend jaar) neig ik naar een meer sportieve band. Bijv. Michelin Pilot Sport. Qua prijs zit er eigenlijk geen verschil in.
     

Deel Deze Pagina