Levensduur schokbrekers?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nctnico, 2 aug 2014.

  1. Ik ben benieuwd naar hoeveel kilometers de schokbrekers van een Ford Focus mee gaan.
     
  2. Afhankelijk van hoe je omgaat met de auto zo'n 180.000 km?
     
  3. Mijne zijn ook aan vervanging toe na 160000km
     
  4. 237.000 ik ervaar nog geen problemen, stabiel op hoge snelheid, strak op bocht weggetjes en stabiel met zware aanhanger. Ze zullen niet als nieuw zijn, maar ik ervaar geen problemen. Dan rijd ik nog veel op onverharde wegen in Zweden met soms flinke gaten in de weg, plus veel drempels in Nederland. Dus ze kunnen best lang meegaan. Bij mij is alleen 1 stabilisatorstang achter vervangen de rest is nog origineel.
     
  5. Heel erg afhankelijk van het model. Bij een wagon is het fijne van de achterste dempers er bij 150.000km wel af.

    Ik denk dat het eerder gewenning is, pak met name de achterste er maar eens onderweg en controleer de rebound. Denk dat je schrikt van de zeer trage reactie.
     
  6. #6 kolere, 3 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2014
    Dat moet wel, maar kan niet zeggen dat het een wereld van verschil is als ik een nieuwe focus rijd of de s-max van mijn ouders. Ik vind mijn focus nog heerlijk rijden en heb nog nooit het gevoel gehad dat de auto slecht op de weg ligt.

    Dus dan is de vraag wat versta je onder levensduur? Vorige week weer door Duitsland in de nacht gereden circa 165km/h auto is gewoon zeer baanvast.
     
  7. Bij mijn wagon was de schokdemper rechtsachter lek na ongeveer 140000km. Meteen maar beide vervangen. Voorzijde zit er nu 161000km onder en doen het nog steeds prima.
     
  8. Mijne zijn nog niet lek, maa reageren niet echt goed meer, kan ook zijn door de verlagingsveren
     
  9. #9 nctnico, 3 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2014
    Bedankt voor de antwoorden: ik ga de hele boel (laten) vervangen want het is duidelijk de hoogste tijd na 150k km!

    De reden van de vraag is dat mijn Focus wagon minder snel door de bochten wil dan onze Mitsu. Carisma. Het voelt gewoon niet vertrouwd terwijl men over het algemeen erg te spreken is over de wegligging van deze auto's. Daarnaast blijft de achterkant wel erg lang op en neer veren bij wat belading. Ook heb ik het idee dat de achterkant tever naar beneden wipt na een drempel of het oprijden van een steile helling uit een parkeergarage. Het stopcontact van de trekhaak schraapt daardoor af en toe over de weg en staat daardoor inmiddels omhoog gericht in plaats van naar achteren :nocheer: (allemaal bij stapvoets rijden).
     
  10. #10 Marco Morello, 3 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2014
    In jouw geval zal dat geen overbodige luxe zijn.
    En wat betreft het nemen van bochten; ondanks dat ik een wagon heb gaat hij echt superstrak de hoek om.
    Sowieso strakker dan onze Focus II met een Eibach setje eronder ;).
    Moet wel zeggen dat daar wel weer comfortabele banden onder zitten (Michelin Primacy 3), die van mij staat nog op conti winterbanden. :mrgreen:

    Goed een complete onderstel revisie (dus alle rubbers, draagarmen, stabistangen, nwe dempers etc.) en een set Eibach veren eronder scheelt ook een hoop. ;) :grin:
     
  11. Uit onderzoek is gebleken dat er na.....schrik niet.....15.000km al merkbaar
    verschil is na het plaatsen van nieuwe dempers, alleen dan nog lang niet in de
    categorie gevaarlijk...

    Als richtlijn hanteer ik het volgende:
    met normale snelheid over een drempel, als hij dan binnen 2 keer na veren
    weer rustig is, dan nog geen reden tot paniek.....;)
     
  12. Zo als al gemeld afhankelijk van hoe je rijd met de auto en wat die te voorduren heeft gekregen altijd aanhanger volle kattenbak?

    het is alleen zeer verstandig ze met 150.000 Plus te laten testen zijn speciale testbanken voor.

    daarbij niet te vergeten dat de schokbreker heel dicht bij je eigen veiligheid licht met betreking tot wegligging.
     

Deel Deze Pagina