Hulp nodig bij reparaties

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tbijnen, 1 aug 2014.

  1. #1 Tbijnen, 1 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2014
    Hallo allemaal,

    Ik heb vorige week een Ford Focus 1.4 I gekocht, en helaas is hier het een en ander mis aan. Dat een en ander zou me in de garage 1700 euro kosten, dat vind ik nogal veel geld. Ik denk dat een aantal (al dan niet een hoop) van die reparaties zelf uitgevoerd kunnen worden om de kosten te drukken. Nu hoop ik dat jullie mij advies zouden kunnen geven over welke reparaties zelf te doen en welke absoluut niet. Misschien heeft een van jullie ook nog een fijn linkje naar een forumonderwerp dat aansluit op een van mijn problemen.

    De lijst (ik zal er ook even de prijzen bij zetten zoals de garage ze heeft genoemd):
    - Auto heeft een grote beurt nodig (350). Zijn er hier dingen die ik zelf zou kunnen doen (zoals bougies vervangen oid)
    - Klepdekselpakking lekt (100). Volgens mij kan ik dit sowieso beter zelf doen he?!
    - Katalysator defect (400)
    - Slang carterventilatie gescheurd (30). Zelf doen?
    - Remvloeistof moet ververst (60)
    - advies: Accu vervangen (130)
    - thermostaathuis begint te lekken, moet vervangen worden neem ik aan (200)
    - remblokken erg dun/ schijven matig (350).
    - parafan staat open (95). volgens mij is dit ook heel eenvoudig en betaalbaar op te lossen toch?

    Ik hoop dat jullie mij een beetje de goede richting op kunnen helpen in het betaalbaar maken van de reparaties.

    Alvast bedankt voor de hulp
     
  2. Je zou in principe alles zelf kunnen doen maar het is maar net hoe handig je bent en je je zelf inschat.
    Er zijn op het forum altijd wel leden die eventueel bereid zijn tot wat ondersteuning hierin.

    Maar ik zou toch echt met zoveel problemen even terug gaan naar de dealer eerst.
    Zeker als hij gewoon bij de ford dealer weg komt.
    Eigenlijk een schande dat ze een auto met zoveel problemen Durven te verkopen.
     
  3. dit zijn idd wel dingentjes die je makkelijk zelf kunt doen, aangezien je zelf al hebt aangegeven dat je geen twee linker handen hebt ;) toch zou ik ook eerst even contact opnemen met de verkopende partij, wie weet wat hij nog kan betekenen voor je ;) al wilt ie maar een paar dingen van je lijstje doen, scheelt toch weer ;)
     
  4. Ligt er ook aan wat ie hiervoor betaald heeft, maar met zoveel mankementen bij een dealer vandaan dan zou ik zeker terug gaan.
     
  5. Eens, zeker gezien het remsysteem dat blijkbaar op de grens zit...

    Ook zijn er soms grote verschillen tussen de oordelen van garages. Mijn oude golf was door de vorige eigenaar netjes onderhouden, met bonnetjes en alles. Bij mijn garage zag men echter voor 1000 euro aan reparaties... Eerst s een second opinion kan ook zinvol zijn.
     
  6. Dank voor de reacties. Ik heb geen twee linkerhanden inderdaad, maar gewoon een linker en een rechterhand ;). Met het behulp van forum onderwerpen, foto's en vrienden/kennissen kom ik wel een heel eind.

    Helaas komt de auto niet bij een ford dealer vandaan maar van een bedrijf die de auto als inruilauto had ingenomen en die verkocht hem gewoon zoals ie is. Ik heb ze net gesproken en ze willen graag de auto even na laten kijken in hun garage, om te bekijken wat er eigenlijk al lang gerepareerd had moeten zijn. Die second opinion komt er dus aan :).

    Ik wacht dat even af, en kijk even wat de verkoper tegemoet wil komen, dan ga ik even een plannetje maken over wat te doen met de reparaties.
     
  7. - Olie (4,25 ltr 5 5w30) gemiddeld €10,- per liter (Castrol)
    - Oliefiltertje €6,- (Bosch)
    - luchtfiltertje €9,- (Bosch)
    - pollenfilter € 14,- (Bosch koolstoffilter)
    - Bougies €40,- per 4 (NGK)
    - Remschijven €56,- (TRW)
    - Blokken €54,- (TRW)
    Deze spullen heb ik opgezocht bij mister-auto.nl
    En is ook prima zelf te doen, al is het handig om voor de olie een brug te hebben of een paar assteunen

    - Thermostaathuis: zal rond de €30 -40,- bij de dealer kosten
    - Koelvloeistof dealer: €7,- per liter, onverdund. Dit moet je aanmengen met water. Je hebt 2 liter onverdunde koelvloeistof nodig. Zal wel voor origineel gaan, weet je tenminste zeker dat het de goeie is.
    - Accu bij de gemiddelde auto zaak op halen, kost idd rond de €100,-
    - Parafaan: lekt ie? Zo niet, lekker laten zitten.
    - Katalysator? Brand er een lampje? Misschien dat een spacer ook werkt. En wanneer moet de auto voor de keuring? Als dit nog lang duurt kun je nog wachten.

    Al deze reparaties zijn prima zelf te doen, mits je gereedschap en ruimte hebt. En enig technisch inzicht is ook wel handig.
     
  8. #8 mhc, 1 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2014
    Die accu kun je makkelijk zelf vervangen. Deksel eraf. Eerst de zwarte draad (-) los nemen, daarna de rode draad (+). De band los maken door de bout los te draaien. Accu uitnemen, en nieuwe plaatsen. Band weer vast zetten. Eventueel de binnenkant accuklemmen met fijn schuurpapiertje ligt schuren. Daarna rode op de + van de accu, en de zwarte op de -. Zwarte kap er weer op. Nu even +/- 6 km rijden om de boardcomputer te laten programmeren. Het kan zijn dat je nadat de auto stroomloos is geweest de autoradio van keycode moet voorzien. Succes.
     
  9. .....lijkt mij simpel,
    handelaar of niet, hij had een deugdelijke auto moeten verkopen, OF!!!
    het had overduidelijk voor de verkoop aan jouw gemeld moeten worden dat
    er defecten zijn....
    Als je het zo leest, dan zijn de reparatiekosten net zo hoog als de aanschaf....
    maar dat is puur speculatie zonder enige info;)
     

  10. Dit word vaak wel gedacht maar geld niet voor voertuigen onder de € 4500,- Mits het inderdaad vermeld is op er duidelijk is aangegeven dat de auto is zo als die is en zo mee kan ( dus de prijs ook redelijk lager dan elders )

    Tevens twijfel ik net als baron aan de katalysator? brand er een lampje van trekt de auto werkelijk minder? dat die vol zit met zooi of verbruikt die olie? een brandstof toevoeging doet wonderen soms!

    tevens geef je aan dat de auto een beurt nodig heeft als dit al enige tijd geleden is en er dus teveel brandstof bij de olie zit zal de auto met gasmeting te hoge waarde aan geven waardoor de katalysator vaak ten onrechte word vervangen als er nog tijd is tot de apk gewoon de beurt uitvoeren 2 keer een toevoeging van Forte Gas treatment op een extreme lege tank toevoegen werkt die lekker direct.! en is het helle systeem zowiezo schoon kosten 2 keer €15,-

    dan lekker rijden tot de apk en op je af laten komen.
     
  11. Ik heb hem naar een garage gebracht waar deze handelaar vaker autos heen stuurt, deze hebben een nieuw schaderapport opgesteld. Dingen die echt kapot waren zijn de accu, katalysator, kleppendeksel en remmen. De handelaar heeft voorgesteld de katalysator en kleppendeksel voor zijn rekening te nemen. Wat mij betreft een prima oplossing en ben er dan ook mee akkoord gegaan. Wat dan nog rest is een onderhoudsbeurt, vervanging remvloeistof en nog een aantal dingen maar dat is normaal onderhoud daar had ik toch al op gerekend.

    Is dit een beetje te doen zelf? ik heb deze handleiding gevonden is dat wat denk je? http://www.focushacks.com/mod/Replacing_the_thermostat_and|or_thermostat_housing
    Heb er inderdaad een gevonden voor 70 euro ex btw
    Bij de ford garage zeiden ze dat ie open stond, en dat het ergens op kan lekken (sorry weet niet meer precies wat ie nou zei) wat dan kapot zou kunnen gaan, maar bij de garage waar ie nu staat zeiden ze dat ze dat er niks met de parafaan mis was. Dus dat vraag ik nog even na als ik hem weer ophaal, is in iedergeval niets dringends volgens mij.
    Auto is net gekeurd, maar er brandde idd een lampje, dat was ook de aanleiding om naar de garage te gaan. Daar zeiden ze dat dat (zeer waarschijnlijk) de oorzaak zou zijn. Heb hem laten uitlezen bij een ford garage.
    ruimte is te maken, gereedschap moet ik aanschaffen of lenen maar opzich niet verkeerd om te hebben, ik heb graag een schuur gereedschap :). En ja technisch inzicht, ik ben geen monteur maar met een fatsoenlijke handleiding kan ik wel goed uit de voeten.

    Dat zal ik eens doen, kan nooit kwaad denk ik.

    Auto is nu in ieder geval weer good to go, moeten nog wel wat dingen aan gebeuren maar dat heeft allemaal geen haast meer, al wil ik niet te lang wachten met een beurtje
     
  12. mooi dat je eruit bent gekomen!!! nu lekker ermee tuffen :)
     
  13. ja was zelf ook erg blij :), eind augustus vertrekken we naar frankrijk met de kleine (bijna 1 jaar) en we waren heel blij met de ruime auto met airco (wat erg prettig is voor zo'n kleintje). Hiervoor hadden we een ax en zaten we te zweten met zn drietjes. Nu kunnen we lekker onbezorgd vertrekken :cheer:
     
  14. Parafan open bij een focus 1?
    Er zit onder de parafan een flap die voorkomt dat water in het interieurfilter/ventilatiesysteem kan lopen.
    Carglass en vele anderen zijn kennelijk niet in staat om die flap OVER het interieurfilter, maar ONDER het plaatwerk (onder de ruit) door te steken.

    Ligt ie op het plaatwerk, dan vormt die flap een opvangbakje dat bij iedere bocht kan leegstromen in je interieurfilter. Je merkt dit aan een schimmelgeur uit je blower en vaak een natte mat bij het voeteneind van de passagier.

    Ook is het voor sommigen heel moeilijk om de clipjes heel te houden. Dat lukt namelijk alleen als je hem een met klein beetje beleid losmaakt.
     
  15. Vind het nog al wat hoor die kosten maar ja oude auto . Zelf eentje uit 99 voor 1050 alle bonnetje er bij maar laat dat nu geen ******* voorstellen.
    Kat was bij mij niet stuk maar de ophangingen wel dus lassen. Flexibele stuk was lek maar ook kunnen lassen alleen was deze na een half jaar weer lek dus compleet vervangen.
    Remmen zijn de kosten niet en goed zelf te doen net als de hydraulische vloeistof. Kat is ook goed zelf te doen. Hoop voor je dat de verborgen gebreken zoals bij mij uitblijven (bak en koppeling) Ik heb er niet over geklaagd met een auto uit die prijsklasse moet je geluk hebben en ik weet nu wel wat ik heb , gewoon een goede lekkere auto lekker ruim nu ook weer op vakantie . Nu nog bodemonderzoek voor de winter en kleine plekje,s weg werken en de koplampen welke wel erg dof worden.
     
  16. geen natte plekken bij het voeteneind aan de passagierskant en ook geen vieze luchtjes uit de blower, ik ga binnenkort de interieurfilter vervangen en dan kom ik er wel achter of deze nat is. Bij de garage waar ik later heen ging zeiden ze ook al dat het onzin was van de parafan. maargoed ik zal het maar in de gaten houden
     
  17. altijd klote als je een auto koopt en van garage naar garage rijdt, maar als het eenmaal in orde is dan kun je inderdaad lekker beginnen aan het mooi en fijn maken van je autotje. succes met je reparaties, ik hoop dat de kosten niet al te hoog oplopen voor je
     
  18. Helaas voor de garage gebeurt het bij de Focus 1 nog wel eens dat de parafan lekt. Daar zul je hier op het forum ook genoeg verhalen van vinden.
     

Deel Deze Pagina