1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoud FF2: vervangen bouchies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door arnaud31, 31 jul 2014.

  1. Mijn auto houd af en toe in bij het gas geven. Je verwacht vooruit te 'schieten' maar remt eerst even wat af om daarna sneller te gaan.

    Ik vermoed dat dit misschien te maken zou kunnen hebben met de bougies, aangezien deze al ruim 40.000km in zitten.
    Maar welke type bougies heb ik nodig, kan ik gewoon Bosch of NGK bougies gebruiken?
    De bougies zijn voor een Ford Focus 2 fase 1, 2.0 (variant AODA15).

    Naast het vervangen van de bougies was ik ook nog van plan om de gasklep eens schoon te maken. Dit lijkt mij niet al te lastig.

    En als laatste de luchtfilter vervangen, al moet ik nog even zoeken waar de luchtfilter zit ;)

    Maar de vraag gaat met name over de bougies.
     
  2. #2 Steff, 31 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2014
    Alsonog welkom op ons forum. Er zit hier genoeg technische kennis ..

    Je hebt een 2.0 Duratec motor? Zo ja, dan kunnen er Ford, Bosch of NGK bougies in. Ik zelf heb ze van NGK en daar heb ik nooit problemen mee. Om het gasklephuis schoon te maken is zelfs een handleiding met wat foto's, even zoeken!

    Luchtfilter vervangen, klinkt ideaal om over te gaan naar een K&N luchtfilter. Deze kosten zo'n 30,- euro en hoeven niet meer te worden vervangen. Wel moet je deze af en toe schoonmaken.

    EDIT: Tadaa! Gasklephuis reinigen in je 2.0 liter motor
     
  3. #3 arnaud31, 31 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2014
    Bedankt voor je reactie.
    Kan ik ergens zien of ik een Duratec motor heb? Zie het niet op de kunststof afdekking van de motor staan.

    De howto had ik al afgedrukt, leek me wel handig om het erbij te hebben :D

    Wat betreft een K&N luchtfilter, gaat hiermee het verbruik omlaag of juist omhoog?
     
  4. AODA is de code van het 2.0 16V Duratec HE motorblok. Alle Focus II modellen met 2 liter benzine motor hebben dit motorblok (eventueel in de LPG of de CNG uitvoering).

    Vreemd dat je Duratec HE niet ziet staan op de kunststof afdekkap, want het staat er duidelijk op. Zie voorbeeld:
    [​IMG]

    Standaard bougies voor deze zijn platina bougies en als optie iridium bougies.

    Een luchtfilter van bijvoorbeeld K&N, Pipercross o.i.d. zorgt zelf niet voor een hoger brandstofverbruik. Voordeel is dat je het kunt onderhouden.
     
  5. Hmm heb ik toch iets gemist op die afdekkap ;)
    Ik ga er eens goed naar kijken wat erop staat, het is mij in ieder geval niet opgevallen.
     
  6. #7 McGyver, 31 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2014
    ZO! Dat heb veel goedkoper gekund: stores.ebay.nl/The-Green-Spark-Plug-Co/...ITR6F13


    Maar even terugkomend op de klacht in de startpost:
    Ik vrees dat je dit niet met een paar bougies hebt opgelost en dat er toch wat anders aan de hand is. Ik herken nl. de klacht zoals jij 'm omschrijft. En dat is een defect/versleten dubbel massa vliegwiel! Zie ook hier voor de symptomen: www.focusclub.nl/forum/...t=34522.
    Het is (helaas) een kostbare reparatie.

    EDIT: Ik zie net dat je al even met het probleem rond 'sukkelt', want ik zie dat [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION], [MENTION=844]Silver Baron aka marco[/MENTION] en [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] vorig jaar al tot deze conclusie zijn gekomen. Je vrees dat je je vorig jaar met een 'valt wel mee' en een 'ik voel niets vreemds' constatering van de garage in de luren hebt laten leggen; een reparatie van een DMV is nl behoorlijk kostbaar.
     
  7. Nu ik weet welk type ik moet hebben, zie ik idd dat het een stuk voordeliger had kunnen zijn. Een wijze les voor de volgende ronde over +/- 60.000km?


    (Laten we het niet hopen)

    - Klapperen bij starten/ uitzetten van de auto NEE
    - Af en toe slecht schakelen JA CHECK
    - Bij het optrekken vanaf stilstand lijkt het net dat de wagen in een dip valt en dan pas doortrekt. JA CHECK

    KM stand is 128.000. Ik heb de auto nu 40.000km. De bougies zijn in die tijd nooit vervangen en wie weet hoe lang ze daarvoor in hebben gezeten.
     
  8. Het schakel probleem is inderdaad nog niet over. Soms zijn er geen problemen en gaat het terugschakelen goed. Maar even later is het probleem er weer.

    Ik heb van de garage wel een brief waarin ze verklaren dat de versnellingsbak 100% goed is. Maar een DMV valt vermoedelijk weer niet onder de schakelbak en dan kan ik met die brief ook niets.
     
  9. Ik heb mijn Focus gekocht met nog geen 100K km op de teller en heb deze klachten ook altijd gehad. Ik meende ook dat het in de ontsteking zat, maar een paar nieuwe bougies en een software update om het klapperen bij het starten te verbeteren hebben niet geholpen. Bij ca. 145k Km heb ik het DMV laten vervangen; weg klachten!
     
  10. Ik ben bang dat ze het DMV, net zoals de koppeling zien als 'slijtage' onderdeel. MAAR niet geschoten is altijd mis, daarnaast heb je klacht eerder gemeld en is er toen niets mee gedaan.
     
  11. Pfff, dat is een klus en een hoop man-uurtjes. Ik zag al prijzen van 400 euro en meer voor alleen de DMV. Laat staan dat de garage het gaat vervangen. Dat wordt een fikse rekening die ik er nu even niet bij kan hebben.

    Het is niet goed, maar dit jaar ook geen grote beurt en nieuwe zomerbanden heb ik ook achterwege gelaten.
     
  12. #13 McGyver, 31 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2014
    De reparatie is zeker niet goedkoop en bij de dealer al helemaal niet. Je zou [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] en [MENTION=844]Silver Baron aka marco[/MENTION] eens kunnen vragen of ze dit voor je kunnen vervangen.
     

  13. [MENTION=1693]McGyver[/MENTION], ik zit je post waarin je heb laten zien dat je het DMV hebt laten vervangen.
    Hierin geeft je ook aan dat je niet in een te hoge versnelling moet gaan zitten.
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=22812&page=94

    Zoals jij aangeeft rij ik ook.
    Ik rij 30 in 3, 50 in 4, 65/70 in 5. Alleen bij het snel optrekken schakel ik bij 75 over van 4 naar 5.
    Maar dit is dus helemaal niet goed? Nooit geweten. Ik dacht altijd dat een te laat toerental bij oude auto's slecht was maar dat de nieuwere auto's dit wel aankonden.

    Overigens gebruiken jullie ook wel eens E10 benzine als brandstof?
    Ik heb het één keer geprobeerd, maar ik vond dat de auto er niet lekkerder van ging rijden. Het valt mij sowieso op dat de benzine van BP prettige rijdt dan benzine van bijvoorbeeld Tinq.
    Of zou dat tussen de oren zitten?
     
  14. Ben zelf niet zo'n liefhebber van rijden met 30 km/u in de 3e versnelling.

    Er kan best verschil zitten met benzine met octaan getal 95 tussen de verschillende pompen. Ondanks dat iedereen aan de minimum eisen voldoet, kan de mate van zuiverheid verschillen.
     
  15. Niet lullig bedoeld maar ik denk dat je beter naar een vakman kan gaan in dit geval. Je hebt een behoorlijk complex probleem en je kan geluk hebben dat een setje bougies de klacht wegneemt maar bij de hedendaagse motoren is die kans zeer gering en is er toch vaak meer aan de hand.

    Als ik je reacties lees dan overtuig je me niet van veel kennis. Dat geeft niet maar in zo'n geval moet je eerlijk wezen tegen jezelf en het werk door een ander op laten knappen die wel precies weet wat hij moet doen en de spullen heeft. Als je een foutje ergens maakt ben je straks duurder af en kan je alsnog naar de garage.

    Groet Flip
     
  16. #17 McGyver, 31 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2014
    Te vroeg opschakelen is zeker niet goed. De 2L doet z'n werk met 2 vingers in de neus in het vooronder van de Focus, dus dan lijkt het dat het gaan kwaad kan, maar dan komt er te veel druk op oa. de aandrijflijn en lagers.
    Deze motor is ontwikkeld in samenwerking met Mazda en de Japanse motoren zijn meestal niet vies van een beetje toeren maken. :cool:

    Over E10 is hier op het forum genoeg te vinden (oa hier). Bij mij komt het NIET in de tank. Als er geen gewone E95 te krijgen is, betaal ik liever iets meer en tank ik E98.
     
  17. En bedankt he :cool:

    Maar je hebt wel gelijk. Simpele dingen kan ik zelf wel, bougies vervangen, gasklep schoonmaken zou ook nog wel lukken. Remblokken vervangen moet geen probleem zijn.

    Alleen vervangen zoals een DMV gaat mij veel te ver. Dat kan ik niet en dat durf ik niet eens.
    Ik hoop, uiteraard, ook dat het probleem met de ontsteking te maken heeft en niet mer een DMV.
     

Deel Deze Pagina