1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

hoe verwijderen van een wielbout

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door steven_vr, 20 jul 2014.

  1. Ik heb volgend probleem.
    Ik had slot moeren op de velgen zitten, nu zat er 1 zo vast dat de bovenste kop van de slotmoer zelf volledige stuk was.
    Dus heb ik deze moeten uitboren.
    Dit is allemaal gelukt maar nu zit ik met volgende probleem hoe krijg je die bout eruit..
    ik heb alles er al afgehaald. remklauw, remschijf zodat je op de een ronde schijf met de bouten zelf zit (ik weet de benaming hiervan niet)
    op youtube heb ik filmpjes gevonden dat je met een paar tikken op de bout deze los krijgt en kan makkelijk vervangen.
    https://www.youtube.com/watch?v=9pPs-wTmBW4

    In deze film zie je op tijdstip 1.07 dat de bout er letterlijk eruit springt.
    Maar bij de focus zit er achter deze schijf een verdikking waar de bout dan tegenaan zit en de moer er dus niet uit kan.
    Dus hoe moet je de schijf met de bouten eraf halen of is er een andere oplossing?

    Alvast bedankt
     
  2. #2 JW, 20 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jul 2014
    Bij Ford worden geen wielbouten gebruikt maar wielmoeren welke op een tapeind in de wielnaaf gedraaid zitten. Als ik het goed begrijp heb jij nu om de kapotte slotmoer te verwijderen het tapeind weg geboord. In dit geval zal het tapeind vernieuwd moeten worden. Origineel zijn deze bij de Focus 2 niet los leverbaar maar mijn ervaring is dat de tapeinden van andere Ford modellen (Transit Connect) hetzelfde zijn en wel los leverbaar zijn.

    Om het tapeind te verwijderen kan je deze er met een hamer voorzichtig uit de wielnaaf tikken. Wanneer er achter de wielnaaf niet voldoende ruimte is om het tapeind te verwijderen zal de wielnaaf verwijderd moeten worden. Hoe je dit doet is afhankelijk of het aan de voor of achterzijde van de auto is.

    Aan de voorzijde moet hiervoor het fusee verwijderd worden en vervolgens moet de wielnaaf er met speciaal gereedschap uitgeperst worden. Vervolgens moet na het vervangen van het tapeind de wielnaaf er weer ingeperst worden met speciaal gereedschap. Over het algemeen knapt de wielnaaf hier niet van op en is het aan te raden om deze meteen te vervangen.

    Aan de achterzijde kan je de wielnaaf verwijderen door de 4 Torx bouten aan de achterkant los te draaien (afhankelijk van de productiedatum van de auto is dit een inwendige of uitwendige Torx bout). Vervolgens komt de wielnaaf los. Na het vervangen van het tapeind kan je alles weer monteren.


    Nieuwe tapeinden kan je eenvoudig in de naaf monteren door deze met een aantal opvulringen en een wielmoer in de naaf te trekken.
     
  3. Ok ik had al zoiets gedacht
    Bij mij is het het voorwiel dus zal ik maar eens een afspraak maken

    Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg
     
  4. Je hebt bijna 100% kans dat je dan ook je voorste wiellager zal moeten vervangen aangezien je een wielnaaf er bijna nooit (ook niet onder de pers) uit kan krijgen zonder dat je lager kapot gaat, mocht dit echter wel lukken dan is de kans zo groot dat je lager er wel een tik van heeft gekregen dat je dan alsnog een nieuwe zou moeten hebben.

    Succes ermee en hou ons op de hoogte hoe het afloopt.
     
  5. vandaag de focus terug gaan ophalen bij mij lokale dealer.
    Alles gemaakt en terug in orde, ook maar gelijk klein onderhoud laten doen en airco volledig nazicht.:)

    Nu het probleem van het tapeind
    Het is zoals JW al zei er is niet genoeg ruimte om het tapeind te verwijderen bij de voorwielen.
    Eens de wielnaaf verwijderd is kan dit eigenlijk wel.
    MAAR zoals Ljibbe zegt moet de wiellager zowiezo dan ook vervangen moet worden.
    en mijn dealer zegt dat de wielnaaf en lager al in elkaar geprest zit en enkel zo verkocht wordt door Ford en blijkbaar niet apart te verkrijgen is.
    Dus nieuwe wielnaaf en lager moeten laten zetten.
    Met de mooie kost prijs van 250€:nocheer::nocheer:
    Dit allemaal omdat 1 slotbout compleet vast zat, groot probleem voor zoiets klein :nocheer:

    Maar aan de positieve kan de :focus2: kan weer vele kilometers te gemoed gaan.
    en slotbouten persoonlijk GEEN fan meer van!
     
  6. wel een lullig verhaal gelukkig ist opgelost
     
  7. heb zo'n akkefietje ook eens gehad op mijn focus 2, toen door een beschadigde moer, welke was dolgedraaid. Uiteindelijk ook 250 euro gekost voor een nieuwe naaf bij de dealer.

    complete naven zijn inmiddels ook goed verkrijgbaar via het onderdelencircuit, reken dan op een euro of 80 voor het onderdeel excl montage
     
  8. Lullig probleem inderdaad maar als je nu meteen naar de garage was gegaan was je heel wat goedkoper afgeweest. De bout/tapeind die je hebt weggeboord was niet nodig geweest.

    Tip voor een volgende keer, sla een dop van je doppenset die een of 2 mm kleiner is of pijpsleutel over de kop van de moer, dan kan je daarna je slotmoer gewoon losdraaien en blijft de schade beperkt tot het kopen van een nieuwe dop. En draai je moeren gewoon niet te vast dan blijft je slotmoer ook heel. Mensen draaien wielmoeren vaak veel te strak aan.

    Dure les deze keer.

    Groet Flip
     
  9. Wielmoeren is niet erg maar een slotmoer moet je nooit te vast zetten, vaak zijn dat meestal derden die dat doen.
     
  10. JA wat Flip zegt werkt inderdaad perfect.
    Ik had dat ook met een oude fiesta (bouten) verloopstuk brak gewoon af zo vast.
    Een kleinere dop er omheen gemept en hij was zo los waren de kosten niet.
    Ik gebruik die bouten en of moeren dus ook nooit meer.
    Juiste moment vast zetten en wat kopervet en je ondervind ook veel minder problemen. Zelfs met een Peppie en Kokkie momentsleutel ben ja al klaar plus dat het moment dan veel groter is en je zaken eenvoudiger los kan krijgen
     
  11. En als bij de eerste poging om moer los te draaien het niet lukt, er eens een ferme tik op geven voor dat de zaak kapot gedraaid is wil ook wel eens helpen.
     
  12. ik ga bij het wisselen van zomer en winterwielen ook altijd voor het kopervet.
    Je zal maar langs de kant staan met een lekke band en dan 2 uur op ANWB moeten wachten omdat je moeren te vast zitten.

    In het zeldzame geval dat een bandenboer mijn wielmoeren aandraait, draai ik de moeren thuis altijd even los met goed gereedschap. Sommige idioten zetten die luchthamer op de hoogste stand en gaan er vol op los.
     
  13. Nooit kopervet of enig vet bij wielen of remmen gebruiken is mijn ervaring. Sterker nog alleen maar ontvetten. Als alles goed schoon en ontvet is en je draait alles normaal aan is er in mijn ervaring nks aan de hand. Kopervet is super maar ik wil het niet zien binnen een omtrek van een meter van mijn wielen!

    Als je iets aandraait met of zonder (koper) vet zal er veel verschil zitten in het moment. Je draait alles uiteindelijk veel te strak aan vanwege het het feit dat het vet de de weerstand verminderd en niet alleen op de draad maar ook op het rakingsvlak komt van de moer of bout. Gewoon goed schoonhouden en als het goed is zijn het andere metalen die op elkaar gedraaid worden dus is vastroesten niet echt een optie meer,

    Ik gebruik altijd 100 Nm voor mijn wielen en ben er ng nooit een verloren en heb nog noit problemen gehad met losdraaien , slotmoeren doe ik meestal op 80 Nm wat een standaard is voor M10 draad ter vergelijking.

    Groet Flip
     
  14. Toch zou ik gewoon het voorgeschreven aantrekkoppel aanhouden ipv alles op 100nm te zetten. Het is niet voor niks voorgeschreven, en dat jij nog nooit een wiel verloren ben zegt natuurlijk niks.
     
  15. Waren die momenten laatst ook niet verhoogd van 110 naar 120nm voor de Focus?
     
  16. Klopt Anton, het zegt niks. Maar het feit is er wel. De fabriekswaarden aanhouden is altijd het beste maar niet iedereen heeft een moment sleutel liggen. 100 Nm is redelijk zelf in te schatten met enige ervaring.

    Groet Flip
     
  17. Bij LM wielen en is ook nog afhankelijk vd moeren:
    Focus I: 110Nm (ik zet sinds jaar en dag mijn (focus I) wielmoeren vast met 110Nm).
    Focus II: 130Nm

    110Nm is ook prima met gevoel te doen, uiteraard nooit zo nauwkeurig als met een momentsleutel.
     

Deel Deze Pagina