1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vermogen problemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Buck_Compton, 19 jul 2014.

  1. #1 Buck_Compton, 19 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2014
    Hallo,

    Ik heb sinds een tijd wat problemen met mijn ford focus station 1.6l tdci (2009) ik ben benieuwd of iemand hier een idee heeft wat het kan zijn. Ik zal hieronder even opsommen wat er allemaal gebeurd is in de laatste maanden:

    - auto begon bij hoge en lage snelheid soms uit het niets te schokken ondanks dat ik een constante snelheid aanhield met het gaspedaal. Meestal hielden de klachten na een minuut op. Een keer duurde het bijna 5 minuten voordat het ophield.
    - Auto is naar garage gebracht en defecte gloeibougies zijn vervangen.
    - Een week na de eerste reparatie weer dezelfde klachten. Mijn ford weer naar de garage gebracht. Nu bleek er een scheur in het inlaat stuk van de turbo te zitten.
    - Gisteren nadat ik een maat had uitgelegd hoe de cruise control werkt en deze weer uitgezet te hebben had de auto totaal geen vermogen meer. Hij reed niet harder meer dan 100km per uur. Na een snelle controle langs de autosnelweg rustig door gereden naar huis maar auto komt niet meer uitzichzelf boven de 2500 toeren uit. ANWB heeft ernaar gekeken en beweert dat het iets is met de wervelklep. Ik kan daarover alleen niets vinden op diverse fora. En ik moest en zou naar een ford dealer gaan met mijn auto. nu heb ik hem uit voorzorg even naar mijn eigen garage gebracht omdat zij zich specialseren in ford.

    Maandag hoop ik meer duidelijkheid te hebben. Aangezien ik mijn auto nodig heb om komend weekend naar zwitserland te rijden.

    Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?

    Groet Remi
     
  2. Weet niet of dit relevant is voor jouw auto, maar check de volgende dingen eens (indien aanwezig of van toepassing)

    - Intercooler defect/vuil
    - Turbodruk te hoog (als gevolg van bovenstaand)
    - EGR-klep defect

    Uitlezen doet uiteraard wonderen, net als een druktest. Succes ermee.
     
  3. [MENTION=12450]pannekoek[/MENTION] dank voor je reactie. Ik hoop maandag meer te horen.

    Ik ben nog vergeten te melden dat mn auto in een noodloop zit. Daarnaast popt er ook regelmatig een foutmelding over het roetfilter op...
     
  4. wat is de KM stand Remi?

    en heb je ook foutcode's?
     
  5. ik heb geen foutcodes. Zal die maandag even navragen. Hij zit nu om en na bij de 194.000
     
  6. roetfilter dient iedere 120.000km vv te worden en om de 60.000km additief bijvullen.
    dat zou dus betekenen dat (als het filter is vv bij 120.000) er bij 180.000km het additief bijgevuld is?
    kun je dat nagaan, of dat is gebeurt?
     
  7. Ik heb al even met de monteur gekeken naar het filter. Maar er staat niets over in het onderhoudsboekje en dat additief weet ik niet 100% zeker maar is volgens mij niet gebeurt
     
  8. dan zou dat 'tankje' waar het additief inzit wel eens leeg kunnen zijn en kan die niet goed regenereren volgens mij.
    of daar alle problemen van komen weet ik niet maar het is wel heel goed mogelijk dat dat er iets mee heeft te maken.
    het tankje zit ter hoogte van je achteras, ik weet niet of je zo kan zien of het leeg is.
     
  9. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION]

    Dat additief wat je bedoelt is dat ad-blue toevallig?

    IK heb op mijn kraan ook ad-blue (euro5 motor), als dat tankje leeg is raak ik 70% van mijn vermogen kwijt (70% van 530pk bij een gewicht van 87 ton, laat je wel uit je hoofd om het tankje leeg te rijden)
    Weet dat ze dat expres doen om het omzeilen van toevoeging tegen te gaan.
    Weet alleen niet of dat ook zo is bij personenwagens.
     
  10. ik heb geen idee Rutger.
    weet alleen dat het nodig is om te regenereren en het filter 'schoon' te houden.
     
  11. ADDITIEF IN HET ROETFILTER

    Een additief is een metaaloplossing dat gebasseerd is op Cerium. Wanneer een additief in de brandstof mee verbrand wordt de natuurlijke ontbrandingstemperatuur met ruim 100 graden Celsius verlaagd. Hiermee komt de normaal 'onhaalbare' ontbrandingstemperatuur binnen bereik van de normale uitlaattemperatuur te liggen.

    ROETFILTER SYSTEEM MET ADDITIEF

    Eén van de twee roetfilter systemen die in omloop zijn, is het roetfilter systeem met additief. Automerken zoals Peugeot, Citroën, deels Ford, Mazda, Volvo, BMW en Mini maken hier gebruik van.

    Het roetfilter systeem met additief wordt gebruikt door Peugeot / Citroën (PSA-groep), maar ook in de modelseries van Ford, Mazda, Volvo, BMW Mini. In de dieselbrandstof wordt een bepaalde hoeveelheid additief toegevoegd waardoor de vereiste temperatuur voor het verbranden van de roet- en asdeeltjes wordt verlaagd van 550°C naar 450°C.

    Nadat een auto meer dan 60.000 km heeft gereden moet het additief worden bijgevuld. Het additief bevat niet regenereerbare vaste stoffen (Ceranium en ijzer materialen) die in het roetfilter blijven. Het roetfilter met het additief systeem moet daarom mechanisch gereinigd worden tussen de 100.000 - 180.000 km.

    Wanneer een roetfilter met een additief systeem niet met een additieve brandstof wordt bijgevuld of mechanisch gereinigd dan kan dit leiden tot een verhoogde temperatuur en dunne olie. Dit leid tot schade aan de motor!

    Interessant stukje, het additief is dus niet ad-blue maar ceranium o.a.
     
  12. De monteur heeft me een keer verteld dat het roetfilter alles opvangt. Als deze vol loopt wordt er een additief ingespoten om het roet om te zetten naar fijnstof. Dat doet hij alleen als de motor een lange tijd boven de 3000 toeren heeft gereden.
     
  13. het heeft niets met toeren te maken maar het feit dat je een langere tijd (10 min. constant) een vaste snelheid moet hebben om de boel te laten regenereren.


    interessant stukje Rutger :thumbup:
     
  14. Ik begin de indruk te krijgen dat dit een beetje gerelateerd is aan mijn roetfilter?
     
  15. dat is het meest voor de hand liggend.
    nu is het de vraag: wanneer is je roetfilter vv en wanneer is er voor het laatst additief bijgevuld?

    mss dat er nog andere leden zijn die aan kunnen geven wat je eventueel ook nog na zou kunnen kijken.
     
  16. Nou ja ik sprak net een monteur die zei dat het wel eens een idee is om het roetfilter eruit te laten halen en de computer te laten resetten zodat hij denkt dat het filter er wel is. Maandag middag hoop ik meer te horen
     
  17. Als je het roetfilter weghaald en dat niet aan de boordcomputer verteld zul je waarschijnlijk weer storingen krijgen.
    Weghalen kan, maar laat het roetfilter dan ook softwarematig verwijderen. Er zijn tuners die dat kunnen.
     

Deel Deze Pagina