Distributie interval 1.6 TDCI

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by antig01, Jul 10, 2014.

  1. Let op!
    De interval van de distributieriem van de 1.6 TDCi is per direct teruggezet van 200.000/10Jaar naar 140.000/10jaar.

    Dit geld alleen voor de "nieuwe" 1.6 Tdci, dus de motor met 8 kleppen.
    Geleverd in diverse modellen vanaf 2010.

    Doe er je voordeel mee en laat de riem op tijd vervangen.
     
  2. Dit gaat dus om de ex-14%? Bedankt voor het melden in ieder geval. Is het aan de hand van een Tsb terug te vinden?
     
  3. Ja dat klopt. Nee is (nog) geen Tsb van.
     
  4. Wat is daar de reden van? Want dat is toch een behoorlijke verlaging in km's!!
     
  5. Geen idee kees, zelf al meerdere op 2 ton vervangen, maar ik vermoed toch dat er ook een aantal zijn, misschien niet eens in Nederland, die het niet gehaald hebben.
     
  6. Ik heb persoonlijk een issue gehad met deze riem, wagen nieuw gekocht begin 2011. Van in het begin zat er een 'whining noise' in, vooral bij iets verhoogd stationair was dit duidelijk hoorbaar. 't was mij beu, en op 50k heb ik hem zelf vervangen. Ik zag dat de riem de neiging had om op het nokkenastandwiel naar buiten te driften bij draaiende motor (alle kappen verwijderd). Ik stel mij nog altijd de vraag : hoe kan die driften ? Er is een geleiding op het krukastandwiel die de riem 'op het rechte pad' houdt, ik begrijp het nog niet.Ik heb de riem goed bekeken, en zag niet echt slijtsporen,noch op de kappen. Ik weet wel dat na vervanging alles OK was. Mijn gok : Ford begint door te hebben dat er met die eerste maanden/jaren iets mis was met hun OEM riemen, en ze willen het risico op knappende riemen verminderen. maar dit is mijn eigen mening, gebaseerd op wat ik met mijn eigen ogen vastgesteld heb, ik kan de bal compleet misslaan. Tussen de oude en nieuwe motor is er 4 tanden verschil ( 141 nieuw, 137 oud), de lay-out is identiek, en de oude moest zelf 2 nokkenassen trekken,dus een grotere weerstand op de riem denk ik dan. Waarom wordt het interval dan verlaagd?
     
  7. lol ik werk zelf bij peugeot
    en bij de 508 is terugroepactie dat als de auto in de werkplaats is gratis nieuwe riem krijgt, tevens wordt de krukasbout vervangen voor andere en krukastandwiel mee vv

    voor zover bij 1.6tdci motor nog nooit kapote riem gehad, zowel de oude als de nieuwe

    bij peugeot was de oude op 240.000km of 10jaar
    en de nieuwe op 180.000km of 10jaar
    nu als ze 120.000 hebben gelopen onder terugroepactie nieuwe riem, anders de oude laten zitten. dus denk dat dit nu bij peugeot bij de nieuwe motor ook op andere km-stand is geworden met de nieuwe type riemen, om wel de 180.000 te halen
     
  8. Topictitel Focus 3 Fase 1, is dit dan niet ook voor de Focus 2 Fase 2 uit 2010? Ik heb er net een overgenomen met 160k en de riem is nog niet vervangen... Dat zou een kleine tegenvaller zijn...
     
  9. Nee, de motor van de focus 2 fase 2 is anders dan die van de focus 3.
    Bij de oude 1.6tdci moet ie bij 200.000km vervangen worden. Overigens is dat niet n heel moeilijk klusje, maar is het wel aan te raden om de waterpomp, krukaspoelie (die heeft zijn beste tijd dan wel gehad) en multiriem dan ook te vervangen. Hoef je er voorlopig ook niet meer bij.
     
  10. Okay. Leek hier :). Maar bedankt voor de tip!
     
  11. Vriend van mij werkt bij Ford en had een focus staan met gebroken riem op 106. Is vooral bij sportieve rijders een must.
     
  12. Even een opmerking / aanvulling op het bericht dat hier is geplaatst.

    Ik heb eind vorig jaar geïnformeerd bij Ford Nederland en zij geven in een reactie van 8 december 2015 aan dat een Ford Focus 1.6 TDCI met 105 PK een vervangingsinterval van 180.000 of 10 jaar.

    Wat is waar?
     
  13. #13 kolere, Jan 25, 2016
    Last edited by a moderator: Jan 25, 2016
  14. Inmiddels hebben ze het weer gewijzigd. Tot een bepaalde datum is het 140k, daarna 180k. Inderdaad Etis is altijd juist
     
  15. Ik heb net een focus 2011 gekocht waarvan de garage beweerde dat er pas bij 210 k de riem vervangen hoeft te worden. Na lange discussie en met Ford gebeld te hebben blijkt dat de riem vervangen moet worden bij 140k en dit geldt voor auto vanaf 6-2011 is mij verteld.
     
  16. Ik haal morgen mijn TDCI (105 PK) uit februari 2013 op en vlgs ETIS is deze elke 180.000 km aan de beurt.
     
  17. mijn Ford -focus station 1.6 nieuw gekocht in 2002, nu op 112.500 km voor de eerste keer de distributieriem en de multi riem laten vervangen.[ oude riem was niets aan te zien]
    verdere reparaties; 1 x rechter draagarm vernieuwd
    1 x waterpomp vernieuwd
    1 x flexibele rem slang links voor
    1 x Weijn,s dope toegevoegd aan stuur bekrachtiger olie
    olie, filters , remmen, banden altijd zelf gedaan
     

  18. Wat heeft dit met de 1.6 tdci uit de Focus III te maken?
     
  19. Wat is nu de juiste interval?
    140K of 180K?
     
  20. Bij een'13-er 180k of 10 jaar wat als eerste komt .
     

Share This Page