1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

airco probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bassie014, 4 jul 2014.

  1. ik heb een ff wagon uit 2000.
    Nou werkt mijn airco niet.
    Knopje in de auto gaat wel branden maar hoor buiten geen van aanslaan en komt ook geen koude lucht.
    Waar zou dit aan kunnen liggen en waar kan kijken/meten voor ik hem weg breng en de kosten induik.

    alvast bedankt
     
  2. Ik zou in dit geval gewoon naar een airco specialist gaan. i.i.g. kijken of de airco nog gevuld is. het kan zijn dat je condensor(radiateur)lek is, en dan slaat de airco ook niet aan.
     
  3. haihai
    ik had dit probleem ook met m'n suzuki baleno wagon
    en toen was daar de zekering van kapot
    die grote 4kant zekering die onder je motorkap zit
    mvg johan




    ik moet die van mij ook laten nakijken want
    bij mij wordt het niet koud in de auto
    het verkoeld wel maar koud nehhhhh
     
  4. ik zou inderdaad de zekeringeneerst ff controleren en dan als die goed zijn ff langs de speciaalist kijken of er genoeg koudemiddel in zit.
    als dit niet het geval is is het in het gunstigste geval alleen een vulling.
    mocht het systeem lek zijn dan grootte kans dat de condensor lek is.

    mvg sander
     
  5. Bij onze Mondeo was het de poelie die niet gegrepen werd bij het aanslaan. Had te maken met een te grote luchtspleet. Toen dat aangepast was deed in ieder geval de airco het weer :).
     
  6. Bij euromaster kun je een gratis aircotest laten doen.

    Miscchien idee??
     
  7. #7 bassie014, 5 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2014
    Das juist probleem. Alle zekeringen die ik kan meten zijn goed. Maar omdat ik boekje van de auto niet heb weet ik de indelingvan welke zekering/relais waar bij hoort. Staat ook niet in de deksel. Vandaar.
    En heb gisteren gekeken maar ik heb niet zoals bij mijn suzuki's een aparte airco "radiator" . Ik rij al jaren japans. Dus moet met de duitse blokken ff wennen. Is allemaal net ff anders opgebouwd kwa werking.
     
  8. Valt wel mee hoor de werking van een japanner is hetzelfde als van een duitser of een francoos de plaatsing van sommige delen kunnen iets anders zijn
     
  9. Als een airco niet werkt dan is het 9 van de 10 keer omdat er te weinig koelmiddel in zit. Dat lekt in de loop van de tijd langzaam weg. Eigenlijk moet je je airco minstens om de 5 jaar laten nakijken en bijvullen. Dan heb je altijd een goed werkende airco.
     
  10. :ford: adviseert om de 3 jaar.
     
  11. een test is eingelijk goed om het jaar en meestal na 3 jaar is een vulling aan te raden er is niets zo slecht als een airco systeem dat niet of minder werkt als je door ieder jaar 25 of 30 euro uitlegt voor een test een reparatie van enige honderde euros uit kunt sparen is dat de moeiten waard voor al met oudere systemen want een rubbertje is zo lek.


    mvg sander
     
  12. ik heb de focus nog niet zolang. Vandaar. En opzet is bij elke auto zelfde dat weet ik maar ze gebruiken andee zekeringwaardes en andere kleur bedrading. Vandaar dat ff moet wennen.
    Ik ga hem van de week ff laten vullen. Bedankt voor de reacties
     
  13. Ga er maar van uit dat je compressor kapot is dat was in mijn geval dus ook.
    ik heb een focus2 fase1 .
    Opeens deed mijn airco het ook niet meer er kwam 30.5 graden uit.
    Mijn wagen moest toch weg ivm vervangen distributieriem dus gelijk me airco na laten kijken.
    Ze hadden stikstof in gezet en bleek dat me compressor lek was

    na vervanging van de compressor weer een lekkere coole auto en een paar honderd euro lichter
     
  14. Onzin: Bij mij is er in die 10 jaar nog nooit wat aan gedaan en werkt nog steeds 100% optimaal.
     
  15. daarom schreef ik ook: adviseert ;)

    je kan er ieder jaar wel naar laten kijken maar het voorkomt niet dat de onderdelen toch een keer kapot gaan.
     
  16. [MENTION=1387]jason101[/MENTION]: 10 jaar is erg lang voor een airco vulling. Omdat een airco langzaam leegloopt wen je eraan dat 'ie het steeds een klein beetje slechter doet. Als ik na 5 a 6 jaar de airco van onze auto's laat bijvullen dan is 'ie na het vullen toch echt een stuk kouder. Daarnaast gaat de condensor ook achteruit. Afhankelijk van hoe de airco is opgebouwd kan dat betekenen dat de compressor ook steeds harder moet werken (en dus meer brandstofverbruik).
     
  17. Hangt af hoe vaak en hoe intensief je de airco gebruikt natuurlijk.
     
  18. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] het ieder jaar naar laten kijken verkomt inderdaad niet dat er iets kapot gaat maar uit praktijk ervaring weet ik dat een klein probleem aan een airco een groot probleem kan worden als het niet op tijd opgemerkt wordt had laatst een auto op het waar de airco al +- drie kwart jaar niet van werkte bleek de condensor lek die vervangen afgeperst en gevuld na 3 weken de compressor stuk te weinig smeering gehad om dat de olie onder in het systeem gezakt was als deze klant gelijk was gekomen had de olie niet de kans gekregen om langs de plunjers naar benenden telopen en had waarschijnlijk de compressor nog geleeft. en als je met 25-30 euro voor een test een reparatie van een 500,- uit kan sparen.


    mvg sander
     
  19. Voor jou zo te horen niet van toepassing, maar wellicht voor anderen die dit draadje gaan lezen:

    Als je airco het prima lijkt te doen, maar na 10 minuten steeds minder doet tot hij geen effect meer heeft (soms gepaard met zure lucht) dan is het volgende aan de hand:

    Er zit een afvoer pijpje/slang voor condenswater van het luchtbehandelingssysteem naar onder de auto. Als dit pijpje verstopt raakt, dan loopt het condenswater niet weg en vriest het vast op/in het koelelement. De airco werkt dan pas weer als het ijs is ontdooit.

    Je ziet dit ook doordat er geen plasje water ontstaat onder de auto als je hem 10 min met airco aan stil laat staan.

    De oplossing is simpel: voorzichtig prikken in het pijpje met bijv installatiedraad.
     

Deel Deze Pagina