Trillen van het stuur bij accelereren vanaf 90 Km/h

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Colin, 16 jun 2014.

  1. Hallo,

    Sinds een tijdje merk ik dat wanneer ik gas geef vanaf ongeveer 90 km/h dat mijn stuur begint te trillen. Wanneer ik dan met een constante snelheid rijd merk ik dat het stuur niet trilt, dus het is echt alleen wanneer ik gas geef.

    Heb mijn banden al laten balanceren omdat dit als eerste in mij op kwam, maar hiermee was het probleem niet opgelost.

    Ik heb een Focus 1 van December 98'.

    Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Colin
     
  2. kan in de aandrijfassen zitten.
    een homokineet die er aan zit te komen bijvoorbeeld of een 1 van de rubbers van de draagarmen niet helemaal fris meer.
     
  3. Ik heb begrepen dat het een standaard probleem is. Ik heb het zelf ook. Eerst de draagarmen laten checken en wat vervangen, maar dat hielp niks. Nu een paar keer de stoep geraakt en een slinger in de velg, wordt het ook niet beter van,.
     
  4. Ben gister bij de Ford dealer geweest en heb me daar laten vertellen dat zeer waarschijnlijk aan de wiellagers en aandrijfas ligt.

    Binnenkort de wiellagers vervangen om te kijken of dit verbetering bied, anders de aandrijfas ook nog maar doen.

    Wanneer ik dit bij de Ford dealer laat doen ben ik 600-700 euro kwijt.
     
  5. Colin maar de dealer gebruikt meestal origineel mischien een idee om aan te geven dat het ook een niet origineel onderdeel mag zijn als het egt veel in de kosten gaat schelen.

    vind nog wel aardig bedrag trouwens.
     
  6. Klopt, en daar komt nog bij dat ze een verschrikkelijk hoog uurloon berekenen. Maar de lagers kan ik zelf wel doen met mijn vader, dus dat scheelt al een hele hoop!
     
  7. Zitten de lagers niet vast? Ik meen dat er meer dan alleen de lagers vervangen moet worden bij de Focus.
     
  8. ff onderdelen zoeken via mister auto, scheeft mega. En ik denk dat het best te doen is zelf. Anders een dhz garage in de buurt? Daar kunnen ze je ook ondersteuning bieden.
     
  9. Als dat heeft geholpen, wil ik dat graag weten ;)

    ik heb een vermoeden dat het aan de rubbers ligt, heb de hele aandrijfas vervangen maar heeft niet geholpen......de trilling komt wel van rechtsvoor bij mij
     
  10. Zorg wel voor een goeie pers, anders ben je zo weer van je lagers af.
    Over wat voor motor praten wij eigenlijk? En in welke versnelling rij je dan? 90km/h in 5 en dan accelereren is voor een 1.4/1.6 (toevallig met airco aan?) sowieso al een opgave. Is het niet zo dat je te laag in toeren zit en dat daardoor de auto meer trilt?

    Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik het zelf eerder zoeken in een aandrijfas welke zijn beste tijd heeft gehad.

    Wiellagers en uiteraard nwe centrale moeren, meer niet bij de focus I
     
  11. Colin, Jona Al iemand een oplossing ?
     
  12. Ik had het laten liggen, heb op meerdere sites gelezen, dat je het maar moet laten tot het erger is geworden.
    Heb ook gelezen dat men beide aandrijfassen liet vervangen en dat het opgelost was, meestal ligt het probleem aan de binnenste homokineet.
    Ik ga binnenkort de aandrijfas aan de linkerkant vervangen
     
  13. Ik had het laten liggen, heb op meerdere sites gelezen, dat je het maar moet laten tot het erger is geworden.
    Heb ook gelezen dat men beide aandrijfassen liet vervangen en dat het opgelost was, meestal ligt het probleem aan de binnenste homokineet.
    Ik ga binnenkort de aandrijfas aan de linkerkant vervangen
     
  14. #14 Vogel, 4 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2015
    Ik wil je niet teug naar af sturen, maar ik zou toch nog eens investeren bij de bandenboer.
    Banden zijn nooit perfect rond en balanceren is een kunst en niet iets wat iedereen kan met het juiste apparaat.
    Ook kan het zijn dat staalgordels niet netjes in het rubber liggen waardoor de band begint te vervormen bij een bepaalde snelheid. Een goede bandenboer kan de balans ook meten op een bepaalde snelheid.

    En natuurlijk zegt het wat als je het probleem zowel bij zomer als bij winterbanden optreedt (of als je voor met achter wisselt), maar aan de andere kant als die allemaal door de zelfde persoon op hetzelfde apparaat gebalanceerd zijn...

    In ieder geval goedkoper, minder werk en veel waarschijnlijker. Een garage vindt het natuurlijk nooit erg om een paar drijfstangen te vervangen, maar dat wil niet altijd zeggen dat het de oorzaak wegneemt.

    Het gebeurt mij vaker wel dan niet dat tenminste één wiel niet goed gebalanceerd is. Ga je naar een kwikfit (of vergelijkbaar) dan moet je verdomd veel geluk hebben om het goed te krijgen. (Ik ben de 3e keer toch maar naar een specialist gegaan en toen waren de trillingen opeens wel weg)
     

Deel Deze Pagina