1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikken / ratelen bij koude motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BlizzarD, 16 jun 2014.

  1. Beste mede focus-rijders,

    Sinds een aantal maanden heb ik een raar tikkend / ratelend geluid wat ergens in de buurt van de motor vandaan komt. Binnenkort wordt de distributieriem + spanrollen vervangen en laat ik hier gelijk naar kijken, maar ik ben toch benieuwd wat het nou zou kunnen zijn.

    Het gaat om een Focus type 1, fase 2 (faselift) uit 2003 met momenteel 153.000 op de teller.

    Even een aantal punten die het probleem duidelijker moeten maken:

    • Bij een koude motor tikt hij na het starten en tijdens het rijden. Loopt 'gelijk' met het toerental van de motor (meer toeren = meer tikken/ratelen)
    • Na +/- 10 min / 5km gereden te hebben verdwijnt het geluid
    • Tussen de 0 en 10 min wordt het tikken / ratelen langzaam aan steeds minder
    • Na een minuut of 7-8 verdwijnt het geluid als je gas blijft geven, maar komt terug als je gas los laat
    • Na 10 min, als de motor een beetje op temperatuur is, is het volledig weg en blijft het weg

    Het gekke is dat ik verder helemaal niks aan de auto merk qua performance of wat dan ook. Hij houdt niet in en loopt niet raar stationair.

    Nu lijkt het geluid ergens (als je voor de auto staat) aan de linkerkant van de motor vandaan te komen, aan de distributiekant dus.

    Zoals gezegd wordt binnenkort de distributieriem sowieso vervangen, maar wie heeft enig idee wat dit geluid veroorzaakt?
     
  2. De d-riem is overigens 3 jaar te laat vervangen (8 jaar of 160.000).
    Ik zou eerst die maar eens vervangen en dan verder kijken.
    Mogelijk moeten de kleppen gesteld worden of iets dergelijks.
     
  3. Volgens mijn Ford dealer is dat 10 jaar of 160.000km. Alsnog een jaar overdue, dat wel.

    Hoort hij ook niet anders te lopen als de kleppen gesteld moeten worden? Het geluid lijkt namelijk ook daar niet vandaan te komen..

    Ik las ook nog iets dat het geluid uit de waterpomp zou kunnen komen, zou dit ook nog kunnen?
     
  4. Het was 10 jaar, maar Ford heeft het bij nader inzien bijgesteld naar 8.
     
  5. Olie pijl in orde?
     
  6. Die 8 jaar, geldt dat ook voor de 1.8/2.0 zetec?
     
  7. Nee alleen de focus 2 zijn teruggezet. Focus 1 is nog altijd 10 jaar.
    Misschien de waterpomp? Wellicht verstandig deze meteen mee te nemen?
    Als het de spanner is zou ik niet te lang doorrijden.
     
  8. Niet alleen de focus 2, maar sowieso ook de fiesta/fusion.
    En voor zover ik weet ook gewoon de focus 1
     
  9. #9 antig01, 16 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jun 2014
    Nope Focus 1 is 10jr.
     
  10. Zit de waterpomp op de distributieriem of achter de multiriem bij een Focus type 1 fase 2?
     
  11. Bij de 1.6 van de FoFo1 zit de waterpomp op de multiriem
     
  12. Zaterdag is de distributieriem + spanrollen, waterpomp, multiriem en olie + filter vervangen; het tikken is nu weg.

    Bleek dat de distributieriemspanner kapot was. Hij rijdt nu in ieder geval weer heerlijk stil :cool:
     

Deel Deze Pagina