Past een Puma 1.7 gasklephuis (50mm)?

Discussie in 'Performance' gestart door cidious, 6 jun 2014.

  1. #1 cidious, 6 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jun 2014
    Ik vindt dat de focus 1.6 een wat snellere gasreactie zou moeten kunnen hebben en nu las ik ergens dat een gasklephuis van een 1.7 puma welke een gasklep van 50mm heeft ipv de standaard aanwezige 45mm op de 1.6 zetec se.

    De bevestigingsgaten en het gaskabel systeem zien er het zelfde uit. Ik wil dit icm een K&N inlegfilter installeren om het blok iig wat beter te kunnen laten inademen. Het uitademen zal ik ook aanpakken maar ik ben er nog niet uit wat voor uitlaat systeem ik daarvoor wil gebruiken.

    1e vraag: Past deze klep zonder al teveel gekke aanpassingen op mijn Zetec SE 1.6i?

    2e vraag: Is het zinvol om deze modificatie te doen om een wat fanatieker blok te krijgen? Als in, is het de 50 euro waard om zo'n ding op de kop te tikken op ebay. Of zijn er andere modificaties die zinvoller zijn voor dat geld?
     
  2. Aan de andere kant is €50,- ook niet zoveel geld dat je het nie kan proberen.
    Of dit uberhaupt wat brengt, durf ik niet te stellen.
     
  3. Heb inmiddels een Puma 1.7 gasklephuis op de kop getikt voor 25 euro. Ik moet alleen nog even een stekker hebben voor de gashuisklepsensor omdat deze anders is dan van de focus en de sensor van de focus niet past. Ook moet ik even een pakking op maat knippen maar voor de rest lijkt het plug n play.

    Mocht het nou niet lekker passen dan haal ik ook het inlaatspruitstuk van de puma die ik gevonden heb. Dit is een mooie metalen met veel meer flow.
     
  4. Als je het spruitstuk van een Puma pakt, let dan wel op of je genoeg lengte hebt.
    Passen op 't blok doet 't wel.
     
  5. Hoe bedoel je genoeg lengte?
     
  6. Heb de stekker. Nu nog even doormeten hoe ik de stekker op mijn focus blok moet verbinden.

    Net ook bij de Puma geweest. Ik zie dat er bij de puma een extra sensor zit net na het gaskleppenhuis. Mocht ik dit spruitstuk over gaan zetten heeft de focus deze niet op dit moment.. Wat moet ik hiermee? ik weet niet eens waar hij voor dient. LMM zit bij de puma net achter het luchtfilter voor de gasklep dus dat kan hem niet zijn.
     
  7. Met lengte bedoel ik de lengte van het spruitstuk.
     
  8. Je bedoeld intern? of extern dat het niet meer past straks met de accu box luchtfilter box?

    Spruitstuk ziet er verder hetzelfde opgebouwd uit. Alleen ruimer opgezet in de diameter van de doorgangen.
     
  9. Ik ben er achter dat mijn 1.6 geen LMM sensor heeft maar een MAP sensor die onder andere op basis van de druk in het spruitstuk bepaald hoeveel brandstof er in gespoten moet worden. De Puma werkt wel met een LMM sensor. Ik ben bang dat dit voor problemen gaat zorgen als ik dit spruitstuk zomaar op mijn 1.6 zet.
     
  10. Vandaag de puma gasklep op mn 1.6 zetec SE focus blok gemonteerd.

    Geen succes!

    Gaspedaal komt erg hoog te zitten en de auto reageert helemaal niet lekker op het gas. Ook valt hij koud stationair steeds uit en loopt hij warm nog steeds stationair niet lekker.

    Problemen bij het monteren van de gasklep waren dat de inlaat poort van het inlaat spruitstuk kleiner was dan de uitgang van de gasklep. dit verschilde zo'n 4-5mm. Hierdoor stuit de lucht op een rand. Enige optie om de 1.7 gasklep van de puma goed werkend te krijgen is denk ik om het spruitstuk van de puma erbij te nemen. Helaas wordt de ECU van het puma blok door hele andere sensoren aangestuurd dan de Zetec SE 1.6i 16V die er bij mij in ligt en is dit dus hoogstwaarschijnlijk niet 1 op 1 over te zetten zonder verdere aanpassingen.

    Originele gasklep zit er weer op en voorlopig heb ik het idee om het blok opnieuw op te bouwen met puma onderdelen even achter mij gelaten.

    Wel is het inlegfilter van K&N nog steeds onderweg en hoop ik hier nog ietsje van merk.
     

Deel Deze Pagina