is 5w40 schadelijk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gamepc1986, 25 mei 2014.

  1. Op het internet, waar anders zou ik moeten zoeken?
    Maar ik begrijp uit jouw reactie dat je een betrouwbare bron hebt, waaruit mijn ongelijk blijkt?

    Ik weet zeker dat mijn goedkope 5w30 synthetische drek alles doet wat die dure ook doet maar dan voor een fractie van de prijs.
    Veel mensen willen denk ik graag geloven dat het dure spul beter is.

    Maar nogmaals, een betrouwbare bron met informatie kan mij doen inzien dat ik er compleet naast zit.
     
  2. Ik pak meestal (te) dure merk olie voor bijvullen. Ongetwijfeld alleen vanwege het psychologische effect, het voelt veiliger. Beetje dief van mijn eigen portemonnee dus, want ik weet dat een 10 liter blik kwantumhallen olie met de juiste specs net zo OK zou moeten zijn.

    Alleen toen ik mijn XR3i had ging het allergoedkoopste erin, zo veel olie ging er met die wagen doorheen...

    Zelfde verhaal speelt toch bij brandstof, BP Ultimate vs noname 95, even afgezien van specifieke tunes die 98 vereisen of wanneer je in de Lambo categorie rijdt. En toch tank ik meestal Ultimate..
     
  3. Het heeft niets met motorolie te maken, maar octaan 98 benzine (in dit geval BP Ultimate) heeft zeker invloed op je :st: Het verschilt per benzinemotor of deze octaan 98 (of hoger) wel of niet prettig vindt.
     
  4. Persoonlijke kwestie

    er zal vast verschil zijn in kwalititeit mijn mening blijft dat de prijs niet voor niets hoger ligt ongeacht het merk wat je betaald en niet pratenden over castrol edge enzo.
    dat zijn natuurlijk de extreme gevallen.

    mijn mening blijft dat er in mijn auto originele onderdelen komen en ook de originele olie van de dealer gevoels kwestie waarschijnlijk. maar 1 ding is zeker ik heb garantie op de gedane reparatie,s bij de dealer. en dus ook op de olie die er in is gegaan.

    lijkt mij trouwens dat de olie met goede specs geen kwaad aan kan richten denk wel dat het minder lang mee gaat dus minder goed zijn viscositeit behoud en dus minder smeert waardoor er op termijn meer slijtage zal ontstaan.

    maar voor bijvullen zal het geen kwaad kunnen.

    tank zelf ook altijd 98 loopt de oude 1.8 gewoon een stuk vrolijker van en ik doe 1 op 14 ipv 1 op 10 met 95.
     
  5. Is dat niet een beetje overdreven !
     
  6. Net zoals banden; goedkope banden doen ook waar ze voor gemaakt zijn. Ze bieden je contact met het wegdek... Alleen de kwaliteit van de banden onderling zit behoorlijk verschil. Ga je voor een band die goedkoop is (chinese troep) met de kans dat je bij de eerste de beste regenbui achterste voren gaat, of kies je dan voor een duurdere, maar betere band welke je wel veilig overbrengt?
     
  7. "Specificaties" of de naam kip? En wat betreft het niet weten hoe goeie kip smaakt, iets meer uitgeven en je hebt wel goeie kip. ;):mrgreen:
     
  8. #28 Focus1.8, 28 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2014
    @Redwagon

    dit is niet overdreven met een normale rijstijl en netjes schakelen lekker rustig toeren is dit verschil goed merkbaar.
    en het brandsrof verbruik egt merkbaar.
    en de auto loopt gewoon veel frisser minder bokken minder pinkelen en minder vocht uit de uitlaat bij koude start. minder rookontwikeling achter de auto.

    en de auto loopt ook fijner met de autoambulance er achter.
    dan is 1 op 14 niet te realiseren meer 1 op 9 1 op 10.
     
  9. [MENTION=14761]Focus1.8[/MENTION] doelde alleen op verschil in vebruik. Zo'n groot verschil, je zou de eerste zijn, denk ik.
     
  10. [MENTION=116]Redwagon[/MENTION]

    snap jou punt

    het verschill is egt zo groot waardoor geen idee ik rijd altijd het zelfde en zelf veel de zelfde route,s

    mis om dat ik al vanaf dag 1 deze brandstof tank dat ik de auto heb dit was met 110.000 KM 5 jaar geleden.

    daarbij moet ik aangeven dat mijn ouders rijdende in ja het is egt waar een Hybride ook zeker een groot verschill merken

    overigens ook altijd de zelfde pomp shell in dronten haha.
     
  11. Met de auto die ik 2 auto's geleden had was het verschil tussen diesel van de lokale witte pomp en diesel van de Shell/ BP etc. duidelijk merkbaar bij het optrekken. In het verbruik scheelde het ook zo'n 10% tot 15%. Ik geloof best dat de (basis)olie uit hetzelfde vat komt maar net zoals bij brandstof zullen de toevoegingen het verschil maken. Fabrikanten kunnen het zo goed of slecht maken als ze willen met het bijbehorende prijskaartje.
     
  12. het verschil tussen goede kope olie en duure olie met de zelfde spec is dat de een de specs net haalt en de ander er ruim overheen gaat het geen te merken is aan de viscositeit na gebruik heb de proef zelf gedaan met castol en gulf olie in men escort een tijdje terug na 10000 km was de castrol nog gewoon normaal te verversen maar de gulf leek na 10000 km net stook olie was allebei 5w30 full synth met bijhorende spec voor een 1.6 16v zilvertop zetec. met benzine is het het zelfde in 1 liter witte pomp zit meer verontrieniging als in 1 liter shell allebei 95 maar de wittepomp benzine voldoet wel aan de kritria om euro 95 te heten ultimate en v power zijn nog schooner en hebben een hoger octaan van v power is dat 97 bp weet ik niet zuiniger komt simpel weg door dat er meer benzine en minder vervuiling in zit dus meer kracht uit een druppel benzine.

    mvg sander
     
  13. Nogmaals ik gebruik de techno olie alleen als bijvul olie.
    Daar het mij aan verdere informatie ontbreekt zou ik nooit alleen op deze olie gaan rijden!
    Wat betreft de prijs dan zie je dat Ford olie en Shell Helix slschts eigenlijk maar een 10 euro duurder zijn.
    Waarom zou je dan alleen op techno olie gaan rijden?
    Vind de vergelijking met de kippen wel heel grappig maar je zou het zo kunnen zien inderdaad. Bij de LIDL in Duitsland verkopen ze ook WHISKEY bourbon whiskey voor nog geen 7 euro per fles.
    Whiskey is whiskey niet waar?
    Wel niet te zuipen en hoofdpijn maar in een mix goed te doen en zo zie ik het met Techno olie ook.
     
  14. Wat betreft de benzine mee eens , pingelen bij de witte pomp in lage toeren dat typerende geluid wat ik nog al te goed ken van de oude fiesta,s wanneer je daar vroeger normaal benzine in deed.
    Ook bij 95 vaak het geval en inderdaad bij 98 BP gewoon niet.
    Maar nu komt het vreemde Duitsland weer 10 % ethanol benzine jawel en onder zware omstandigheden GEEN gepingel . Tja zeg het maar ? Zelf denk ik dat ze in Duitsland wat strenger zijn met de regels en 95 dus ECHT 95 is .
    IK haal even een onderwerp aan wat niet iedereen zind maar dit is ook te zien met de olie. Wat hier verkocht wordt onder vol synthetische olie tja dat mag dus niet in Duitsland OOK de bekende castrol niet.
     
  15. Ethanol is klopvaster dan benzine dus is het logisch dat de motor niet zo snel gaat pingelen. Idem voor euro 98 (hoe hoger het getal hoe beter de klopvastheid). Als de motor niet voor euro 95 is gemaakt dan zal 'ie inderdaad gaan pingelen indien er geen klopsensor op de motor zit.
     
  16. OK dat vat ik nog wel maar het octaan getal is net zo hoog dus zou je mogen verwachten dat het niet merkbaar mag zijn toch? Ik vermoed dat gewone euro 95 ook geen gepingel geeft in Duitsland. Opmerkelijk dat ik er eerst geen last van had dus zelf vermoed ik dat er weer eens iets veranderd is in de benzine dat schijnen ze wel vaker te doen want ook in Nederland schijnt euro 96 voor 5% ethanol te bevatten . In principe zou toch een klein beetje diesel in de tank of lampenolie er al voor moeten zorgen dat het octaangetal hoger wordt of zie ik dat verkeerd? Dit wilde ik al gaan doen daar het goed schijnt te zijn voor de leidingen en het reinigend effect .Graag meningen ik ben geen brandstof expert
     
  17. diesel of lampenolie weet ik nei zou ik zelf niet proberen wat wel goed werkt is tank bijna helemaal leeg rijden ff een busje forte of bardahl feul treatment halen en de tank afvullen met een bp ultimate of v-power en dan ff met een warme motor een stuk gaan blazzen hoeft niet hard als de motor maar boven de 3000 toeren blijft en af en toe gas los en gelijk weer vol gas dit werkt goed voor het reinigen van de infectie en de kat ik weet nit hoe jij rijd maar de auto van men vader ging gelijk weer als een speer.
    heb op deze manier meerdere autos door de apk heen geholpen.

    mvg sander
     
  18. Ethanol is prima spul om van alles schoon te maken. Ik zou het bij een flesje Forte houden. De brandstoffen hier in Nederland bevatten inderdaad al 5% bio-brandstof.
     
  19. Forte is mooi spul om vervuiling op te lossen en helpt zeker met oudere voertuigen door de APK heen te helpen APK is moment opnamen als de uitstoot op dat moment goed is dan is het goedkeur.

    Forte werkt super en maakt de auto een stukje vlotter en stiller. brandstof verbruik weer heeeeel ietsje naar beneden maar toch op een volle tank scheelt het weer.

    de brandstof eissen liggen in duitsland hoger dan in nederland vandaar ook een groot prijsverschil tussen de pompen in nederland goedkoope brandstof is bijna duurkoop verbruik licht hoger en de auto heeft mij slijtage inwendig de brandstof is schraler en smeert het systeem veel minder en hij rij plezier is minder.
     
  20. Ik kwam deze site gisteren nog tegen (o.a voor de Zetec blokken):

    http://workshop-manuals.com/ford/focus_1999_08.1998-12.2004/mechanical_repairs/3_powertrain/303_engine/303-01b_engine_1.6l_zetec-e_(zetec)-1.8l_zetec-e_(zetec)-2.0l_zetec-e_(zetec)/specifications/

    Engine oil

    Type Viscosity/ambient temperature Specification
    Recommended engine oils:
    - Ford Formula E Economy Motor Oil SAE 5W30 / below -20 to over 40 degrees Celsius WSS-M2C913-A or WSS-M2C912-A1

    Engine oils only for topping up:
    - Ford XR+ High Performance High Lubricity Engine Oil SAE 10W40 / -20 to over 40 degrees Celsius ACEA A3, B3
    - Ford Formula S Synthetic Motor Oil SAE 5W40 / below -20 to over 40 degrees Celsius ACEA A3, B3
    If engine oils with these specifications are not available, engine oils with specifications API SH/EC, ACEA A2/B2 or ACEA A3/B3 may be used.


    Oftewel, voor het bijvullen valt het allemaal wel mee wat er in mag. Zolang idd de specs maar voldoen zal het wel loslopen. Op de gebruikelijke 4 à 5 liter die je er in gooit bij het verversen zal een scheutje (goedkope) off-spec olie geen schade aanrichten. Als het elke week een liter erbij gooien wordt zou ik me sowieso geen zorgen maken om de soort olie, eerder om een kostenpost voor een ander blok of een revisie...

    Ik heb hiervoor een Mitsubishi naar ruim 3 ton gereden op Lidl olie (15W40), daar zat dure Shell in en ik ben er vanaf 190.000 mee gaan rijden, heb er in 6 jaar tijd niet meer dan 2 liter bij hoeven gooien en reed er gemiddeld 20.000 mee voordat er nieuw in ging. Zelfs na het vervangen van een koppakking van een Opel Astra heb ik er meteen deze zelfde olie in gedaan, uiteindelijk ruim 10.000 mee gereden en nooit olie bij hoeven vullen... Zo slecht is die olie blijkbaar dan niet. Ik ga hem nu niet gebruiken voor mijn Focus omdat ie teveel afwijkt van de voorgeschreven specs, maar heb nu nog een Corsa rijden als 2e auto en die rijdt er prima op! Ik heb ook nog een bus 10W40 staan, deze durf ik er wel in te gooien als het nodig is, dan wel alleen voor bijvullen. Verversen ga ik gewoon voor de 5W30 (ga het niet opzoeken uiteraard...)
     

Deel Deze Pagina