1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waterlekkage kofferbak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rick, 12 mei 2014.

  1. Ik heb al enige tijd last van een waterlekkage. Als het goed regent word het links in de kofferbak wat nat. Ik heb ee al maanden last van en blijf er last van houden. De fluggen waarmee de achterlichten vast zitten zijn al vervangen voor nieuwen, en de naden bij het scharnierpunt zijn ook al dicht gekit. En het lekt helaas nog steeds.

    Heeft iemand ervaring ermee? Ik weet niet meer waar ik moet zoeken.

    Het gaat om een FoFo2 hatchback bj nov-2004
     
  2. Achter de achterbumper zitten links en recht ventilatie roosters, soms wil het daarlangs ook nog wel eens lekken

    Hier een LINK waar ik het als eens gedaan heb bij een fofo MK1
     
  3. #3 kolere, 12 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2014
    Controleer het rubber waar de bedrading van het achterlicht door loopt voor de zekerheid nog is. Even het achterlicht demonteren en voor de zekerheid met siliconen dichtkitten. Ook is het een keer bij iemand voorgekomen dat het via de wielkast naar binnen kwam kan ik mij vaag herinneren.
     
  4. Via de kitnaden onder de zwart kunststof daklijsten komt ook nog weleens voor.
     
  5. lekkage.

    Inderdaad, heb ik ook gehad, de hele daklijst verwijderd en geheel een nieuw kitlaag in leggen , het dak bestaat uit losse delen die aan elkaar gelast worden
     
  6. ik heb een focus 2 en ook waterprobleem gehad...halve bak lag vol water.
    Eerts kwam het onder de rubbertjes door van die kunstof plugjes die in je carrasorie zitten voor de schroefjes tbv van de achterlichten. kit er onder en er op gedaan.
    Lekte toe ieets minder maar nog wel wat.
    Het tweede lek zat op het hoekje waar de dakreel stopt aan de bovenkant van de achterlichten .op de kruizing daar maar de lasnaad en de dakrail /bovenkant dak samen komen (90 graden lasnaad) daar zit wat kit van de fabriek en dat moet je opnieuw kitten met een bitume kitsoort .
    Door dit is mijn lekkage nu weg. Je kan ook op youtube een filpje over vinden.
    gr wolf tattoo
     
  7. Het probleem dat Rick beschrijft heb ik ook in mijn FoFo2 Wagon, op exact dezelfde locatie.
    Ik wil bovenstaande reacties beslist gaan proberen, waarvoor dank.
     
  8. Ik heb bij mijn wagon ook lekkage gehad. De oorzaak zat hem in de schroefgaten voor de dakdragers. Deze dicht gekit en het probleem is opgelost.
     
  9. Na wat fikse buien van afgelopen week kwamen er druppels uit de achterklep toen deze open stond... Vandaag gaan zoeken waar het vandaan kon komen, heb het vermoeden dat het 3e remlicht niet helemaal goed afsloot, pakking er achter was niet helemaal fris meer. Moest 'm toch nog poetsen omdat hij helemaal dof was geworden, vervolgens vast gezet met wat blanke siliconenkit, morgen eens checken of het heeft gewerkt.
     
  10. Ook ik heb lekkage, Focus 2 wagon met zilveren T-track dakrails. Recent dakdragers gemonteerd, en deze blijven er op zitten en ik denk door de tractie daarop wat lekkage. Het water drupt aan de linkerkant uit het rooster in de C-stijl, dus in de kofferbak.

    Naar de garage geweest, zij gaven aan dat het verhelpen daarvan een flinke klus is omdat de dakbekleding (hemel) eruit moet, of in ieder geval los aan één zijde om langs de binnenkant bij de bevestiging te komen van de dakrails. Klopt dat inderdaad?

    En zo ja, weet dan iemand een beschrijving te vinden hoe dat zelf te doen?
     
  11. Ja, het is goed zelf te doen. Voor een amateur is het wel even werk.
    Alle panelen links en rechts in de kofferbak moeten los gehaald worden. Dit zijn een paar schroeven en vooral veel klemmetjes. Wees voorzichtig met het loshalen zodat je niets stuktrekt.
    Ook de lampjes in het dak moeten eruit om de stekkertjes los te maken. Verder zit de hemel achter de raam/deurrubbers.
     
  12. #12 Hoefhaan, 13 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2014
    Inmiddels zelf wat aan het peuteren geweest.

    Begonnen met verwijderen van de kap op de A-stijl. Deze kun je voorzichtig los trekken, is een klemsysteem. Dan de zonneklep los schroeven en het handvat. Vervolgens de hemel voorzichtig achter het rubber uit peuteren. De B-stijl ben ik maar niet aangekomen, dat zag er wat ingewikkeld uit omdat daar de verstelbare gordel in zit. Maar in ieder geval kwam ik hier (met een tuinslang op de dakrail spuitend) geen nattigheid tegen. Let op, je zit met je vingers wel bij de gordijnairbag te frummelen, zal weinig risico geven maar toch!
    Aangezien de lekkage aan de achterzijde zichtbaar was ben ik daar dan ook verder gegaan. Ik ben begonnen met het verwijderen van de kap tegen de achterste stijl, (1 schroef van onderen, de rest gewoon geklemd) en toen de rand langs het raampje in de kofferbak. Afdekkapje los halen, 3 schroeven los en dan voorzichtig de plaat uit de klemmen trekken.
    Vervolgens de dopjes aan de achterrand van de hemel los getrokken (voorzichtig recht naar beneden trekken) en de hemel achter de rubbers vandaan gehaald. Vervolgens voorzichtig de hemel een klein stukje naar beneden, als je dan met een zaklamp kijkt kun je in ieder geval het achterste bevestigingspunt van de dakrail zien: geen lekkage. De hemel was ook zover ik kon zien niet nat geweest, dus kon ik eigenlijk wel lekkage over de hele lengte van de dakrail uitsluiten. Ik heb dus de hemel maar aan één zijde los gemaakt en de lampjes in de hemel zijn gewoon blijven zitten.

    Toen ben ik voorzichtig water gaan laten lopen, eerst op de naad schuin boven het linker achterlicht daar waar de dakrail eindigt. Bingo. Het water druppelde naar binnen. Achteraf dus niet alle eerste stappen nodig geweest, alleen de afdekkap van de c-stijl verwijderen zou genoeg zijn geweest!

    Nu wil ik die naad gaan afkitten, alleen zit ik er nog even mee dat ik dat achterste kapje van de dakrail (t-track) er nog niet af krijg, ik heb die vraag al elders gesteld... Alleen dan kan ik die naad goed afkitten.
     
  13. Ik weet niet hoe die dakrails eruit zien, maar bij mij (zonder dakrails) zat het probleem hem in de gaten waar de dakddragers in moeten. Een dot kit erin was voldoende.
     
  14. In het handleidingen gedeelte staat hoe je op een focus zonder rails ze achteraf kan monteren. Hier zal je alle info vinden die je zoekt [MENTION=3640]Hoefhaan[/MENTION]
     
  15. Chris, dat is alleen die van de fase 2. Dat zijn de dakrails zoals ze ook op de Mondeo mk3 zitten. De T-track dakrails zijn die rails die strak bovenop het dak liggen.
     
  16. #16 DY-HARDS, 31 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2016
    Het gaat dan om de daklijst (zwart kunststof) met 2 klepjes per kant voor de dakdragers. gaten zit bout in en afgekit.

    beetje stof eraf....
    nu ook beetje lekkage.

    De daklijst verwijderen is dat " eenvoudig" te doen?
    ik heb van de achterkant af hem wat opgewipt. om te kijken hoe dat ging.
    nu trekt hij de carroserie kit ook mee.

    als ik verder ga blijft de daklijst heel??

    daarna het geheel schoonmaken in de kit zetten en dan de lijst terug?
     
  17. Ik had lekkage in de Focus 2.1 wagon in de achterbak. Via de D-stijl kwam het door de roosters naar binnen. Op een mooie dag heb ik beide sierstrips in het dak eraf gehaald met een plastic wig (zo'n tool om interieurdelen te verwijderen).

    Vervolgens heb ik een doekje met wat remmenreiniger er doorheen gehaald. Daarna heb ik vanaf de voorruit tot aan het rubber van de achterklep aan beide zijden opnieuw een kitlaag aangebracht. (Carrosserie kit van de Rijsbergen). Daarna heb ik gewacht tot de eerste serieuze bui van enkele uren en de auto bleef droog binnen.

    Op de eerst volgende droge dag heb ik met dezelfde kit de sierstrips weer terug gelijmd in het dak. En nu enkele maanden (en heel veel regen later) is het nog steeds droog binnen. Zelfs op een vochtige dag is er nauwelijks een beslagen raam.
     
  18. Bij mijn wagon lekte 1 van de bevestigingsgaten voor dakdragers. Dotje kit in de gaten en het probleem is opgelost.
     
  19. #19 zeeuwse wagon, 31 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2016
    Bij mijn FOFO 2.0 wagon ook lekkage op de kitnaden onder de zwarte strippen. Met name de achterste 50 cm tot aan de klepscharnieren waren de kitnaden zichtbaar gescheurd Ook hier de strippen verwijderd alles schoon en drooggemaakt ontvet en flink in de polymax gezet.
    Ik heb de strippen meteen met de polymax weer teruggelijmt, hierna was alles dicht.
     
  20. Tnx voor de berichten.
    ik schrok nogal dat de kit die zng onder de lak laag zit mee kwam.
    de laag die ook over de bevestigings gaten vd dakdragers zit.
    de kit kwam los kijk je zo op het ijzer...

    Maar ik begrijp dat de sierstrip eraf kan zonder te breken....
    Vd week maar ff in de garage op het gemak eraf halen.

    Nogmaals dank!! Kunnen we wat mee
     

Deel Deze Pagina