1.6 benzine inhouden / bijna afslaan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nctnico, 5 mei 2014.

  1. #1 nctnico, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2014
    Ik heb een probleem met m'n Ford Focus van 2006 (140.000km). Ik heb de auto een paar weken en heb er het volgende probleem mee: de auto stottert bij constante snelheden (ook met de cruise-control) en heeft soms de neiging af te slaan bij het stoplicht. Het toerental zakt dan 2 keer diep in waarna het toerental weer goed is.

    Ik heb bij regenachtig weer gehad dat de auto in de noodloop ging. Vanwege de regen (dus vocht) heb ik de bougies, bougiekabels en bobine vervangen. Dat leek mij logisch maar dat is kennelijk toch niet de oorzaak van het inhouden.

    Ik heb ook al even in de gasklep gekeken maar die zag er niet heel erg vies uit. Mijn plan is:
    - gasklephuis en MAP (luchtmassameter) toch maar schoonmaken
    - buis v/d carterventilatie doorblazen

    Is er nog meer schoon te maken? Kan de MAP sensor van deze auto worden schoongemaakt? Zijn er nog meer oorzaken? Wat kan ik doen om een goede diagnose te krijgen?

    Helaas is de storing waardoor de auto in noodloop ging niet opgeslagen.

    Er zijn diverse topics met soortgelijke problemen met de Focus 1 maar voor zover ik heb gezocht geen voor de Focus 2...
     
  2. Brandstof- en luchtfilter al bekeken?
     
  3. #3 nctnico, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2014
    Het luchtfilter heb ik al vervangen. Het brandstoffilter had ik wel verdacht maar het probleem doet zich niet voor bij hard optrekken en stationair zou geen probleem mogen geven als het brandstoffilter verstopt zou zijn. Ik vind ook dat de auto af en toe abrupt op het gaspedaal reageert.
     
  4. De Focus 2 benzinemodellen hebben geen vervangbaar brandstoffilter. Dit kan je dus uitsluiten. Er zit alleen een zeef voor de aanzuig van de brandstofpomp welke normaal gesproken nooit vervangen hoeft te worden.


    Is de auto al eens uitgelezen? Wanneer de motor in noodloop gaat krijg je hier een melding van op het display van de teller en wordt er normaal gesproken ook een foutcode opgeslagen. Aan de hand van de foutcode kan je zien in welke richting je het moet zoeken.
     
  5. #5 nctnico, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2014
    Ik kreeg iets met 'motor syst. storing' in het display. Na afzetten/opnieuw starten reed de auto weer goed maar kon ik niet harder dan 80 zonder dat de motor in noodloop ging. Dit was met regenachtig weer. Ik heb de auto een paar dagen later geprobeerd uit te lezen (zonder er tussentijds mee te rijden) maar er was helaas geen foutcode opgeslagen. Het oranje 'check engine' lampje ging overigens niet aan. Ik heb sindsdien niet meer in regenachtig weer gereden en ook geen noodloop meer gehad. Ik heb het uitleesapparaat in het handschoenenkastje liggen voor het geval het weer gebeurt.

    Bedankt voor de info over het brandstoffilter. In het Haynes boek kon ik er ook al niets over vinden.
     
  6. #6 JW, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2014
    De melding "Motor Systeem Storing"is een algemene melding die door veel verschillende problemen kan worden veroorzaakt. Wanneer bijvoorbeeld de accuspanning net te laag is tijdens het starten krijg je deze melding al.

    Welke uitleesapparatuur gebruik je? Sommige systemen/software lezen niet alle foutcodes uit. Daarnaast kan het voorkomen dat sommige (niet kritische) storingen gereset worden nadat de motor wordt uitgezet. In dergelijke gevallen is het dus zaak om de auto direct uit te lezen wanneer de storing optreed zonder de motor uit te zetten.


    Gaat het hier overigens om de normale 100 PK 1.6 Duratec of de 115 PK 1.6 Duratec TI-VCT?
     
  7. Ik heb een Autel Maxiscan om ODB2 uit te lezen. Het gaat om de normale 1.6 Duratec (100pk).
     
  8. Heb je er een volvo afdekkap op zitten? dit was namelijk bij mij de oorzaak van het inhouden en stotteren etc omdat deze ontbrak. Zo niet heel verstandig deze te halen, gezien bij dit type motor de ruitensproeiers lekken en dus ook bij regenachtig weer de bougies blijven vol lopen en dus zal de motor steeds die storing blijven geven bij vochtig/regenachtig weer. De afdekkap kost geloof ik rond de 15 a 16 euro inclusief de boutjes bij de volvo dealer. zit ie er wel op dan goed kijken of alles aansluit zo ja kun je deze post verder negeren. :)
     
  9. #9 nctnico, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2014
    Die afdekkap heb ik er al een tijdje op zitten. De ruitenwissersproeiers zijn ook afgekit.
     
  10. En er staat geen water of koelvloeistof tussen de bougies? Het komt nog weleens voor dat als er in het verleden water tussen de bougies heeft gestaan de vriesdoppen doorrotten. Als dit gebeurd kan er koelvloeistof tussen de bougies komt te staan.


    Ik heb enige tijd geleden een soortgelijk probleem meegemaakt als jij hebt. Hierbij was er te lang doorgereden met een slechte/kapotte bobine en bougiekabels. De bobine was kapot gegaan doordat er water tussen de bougies had gestaan en de eigenaar had alleen de bougies vervangen. Nadat dit het probleem niet oploste heeft hij ook de bougiekabels en bobine vervangen. Ook dit loste het probleem niet op. Uiteindelijk bleek de PCM kapot gegaan te zijn doordat er te lang was doorgereden met een slechte/kapotte bobine en bougiekabels.
     
  11. De ruimte bij de bougies ziet eruit alsof de motor net uit de fabriek komt. Geen enkel spoor dat er water bij de bougies heeft gestaan. Er heeft zo te zien wel water over het kleppendeksel gelopen maar dat is niet bij de bougies terecht gekomen. Bij mijn auto zit er een afvoergaatje in het kleppendeksel waardoor het water nooit hoog genoeg kan komen om in de bougiegaten te lopen.

    Van jouw PCM verhaal wordt ik niet vrolijk. De oude bobine was al een keer vervangen en de gasklep ziet er verdacht schoon uit; het zou zomaar kunnen dat de reparatie voor de vorige eigenaar te kostbaar werd. Hoe sluit ik uit dat het de PCM is?
     
  12. Kleinde update:
    De noodloop is na het vervangen van de bougiekabels, bougies en bobines niet meer voorgekomen tijdens het rijden in de regen.

    Ik heb nog wel een aantal maal gehad dat de auto afsloeg of bijna afsloeg na het starten.

    Ik heb vandaag de gasklep en de luchtmassameter schoongemaakt en de motor opnieuw laten inleren. Wat me wel opviel is dat de binnenkant van de luchtinlaat er erg vettig uitziet. Er staat geen plas olie op de bodem maar het glimt allemaal wel behoorlijk. Is dat normaal?
     
  13. #13 rowicom, 19 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2014
    Ik heb met mijn C-Max 1.8 uit 2006 eigenlijk hetzelfde. En het gebeurt in periodes. Zo is het weer een paar maanden weg en zo is het er weer. Als je kort na een koude start moet stoppen voor kruising of verkeerslicht, zie je de toerenteller een paar keer tot 0 toeren inkakken om daarna met een ruk naar 2000 toeren te schieten en daarna is alles weer normaal. Met warme motor treedt dit niet op.
    Gisteren een nieuw fenomeen. Een heel eind 110 op de cruise control gereden, 20 tot 30 km lang, en toen ik daarna van de snelweg overging op een provinciale weg, stotterde de auto een paar honder meter lang en hield in. Bijzonder irritant, maar daarna was het weer over.
    Ben ook al aan mijn tweede set bobine en bougies bezig. Vervanging lijkt in 1e instantie te helpen, maar later komt het toch weer terug....
     
  14. Vroeger met mijn Lancia hetzelfde gehad.
    Daar was het of de stappenmotor of de Lambdasonde.
    Geen idee of het hier dezelfde oorzaak kan hebben maar wellicht eens verder kijken dan alleen naar de bobine, bougies en bougiekabels en eventuele filters?

    Uiteindelijk nooit achter gekomen welk van de 2 het was (auto total loss..)
     
  15. Ik heb vandaag weer wat kilometers gereden en de motor houdt bij 120km/h rijden steeds even in (zonder airco). Na wat vlotter gereden te hebben zakt het toerental bij het stoppen voor het stoplicht ook vaak 2 keer in.

    Zo her en der lees ik dat de carterventilatie en vacuumslangen ook invloed kunnen hebben. Ik ga eens kijken of ik door met de slangen te rommelen en/of brandbaar spul (remmenreiniger o.i.d.) op de slangen te spuiten kan ontdekken of er ergens valse lucht wordt aangezogen.
     
  16. #16 nctnico, 25 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2014
    Vandaag nog even aan de slangen gerommeld en wat alcohol verneveld in de buurt van de inlaat en vacuumslangen maar geen effect. De carterventilatieslang is niet verstopt. Mijn vrouw heeft het vandaag voormekaar gekregen de auto 3x tijdens het rijden af te laten slaan na het intrappen van de koppeling. Ik begin nu toch wel enigzins te vrezen dat dit een ernstiger probleem is.
     
  17. Misschien lees ik eroverheen, maar is de foutcode nou nog niet bekend? Probeer torque pro is icm de torque scan, die pid scanner gaat vrij diep.
     
  18. Na de noodloop was er geen foutcode en ik heb na die tijd ook geen nieuwe foutcodes kunnen uitlezen!
    Ik heb net de steker van de MAP sensor losgetrokken en de auto een paar keer geprobeerd te starten maar die sloeg direct weer af. Volgens mij zou de motor gewoon moeten kunnen draaien zonder dat de MAP sensor is aangesloten?

    Ik heb de foutcodes uitgelezen omdat ik een foutcode vanwege de losse MAP sensor wilde wissen. In plaats van de MAP sensor kreeg ik de volgende foutcode:
    P0133: O2 sensor 1 bank 1 slow response
    Dat is volgens mij de lambda sensor en niet de MAP sensor maar het zou gerelateerd kunnen zijn. Ik heb geen idee of die foutcode er al in stond voordat ik de MAP sensor had losgehaald. Na het vastmaken van de MAP sensor start de auto weer.
     
  19. #19 nctnico, 4 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2014
    Ik heb inmiddels de PCM tijdens met draaiende motor uitgelezen. Bij stationair is de belasting ongeveer 25%. Ook zie ik de 'timing advance' wild heen en weer springen tussen -2 en 26 graden. De gasklep staat op ongeveer 14% maar staat ook heen en weer te dansen.

    Tijdens een ritje is de motor 2 keer spontaan afgeslagen. 1 keer bij een bochtje (koppeling in) en 1 keer bij het stoplicht.

    Ik heb de TMAP sensor vervangen door een andere originele maar dat maakt geen verschil.

    Ik heb ook nog met EasyODBII gekeken: de waarde van de O2 sensor varieert sterk (tussen 0V en 0,8V) en de fueltrim springt heen en weer tussen rich en lean. Als de motor een tijdje stationair draait dan slaat 'ie vanzelf af.

    edit:
    Ik denk dat ik 2 keuzes heb:
    - op de gok de lambda (O2) sensor vervangen
    - de auto wegbrengen naar een garage
     
  20. Verbruikt hij ook meer? Als het de lambda is zal hij ook meer gaan gebruiken.
     

Deel Deze Pagina