Koppeling vervangen, welke onderdelen

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Clank, May 4, 2014.

  1. Hallo,

    Ik ga binnenkort met een vriend van mij de koppeling van zijn focus vervangen. Nu kijk ik op winparts en staan daar een stuk of 20 verschillende sets voor zijn auto. Eerlijk gezegd heb ik geen idee welke ik moet bestellen of waar ik op moet letten. De prijzen lopen ook nogal uiteen. Van 150€ tot de 300€. Het idee is gewoon om een vergelijkbare koppeling terug te zetten. Deze heeft het 255.000km goed gedaan en er is dus geen reden tot upgrade, alleen vervangen. Weet iemand waar ik op moet letten bij het bestellen, zodat ik niet over een paar weken onder de auto sta, alles eraf is en dat het de verkeerde blijkt te zijn?

    Het gaat om de volgende auto:
    Focus MK1.0 (eerste model, voor de facelift)
    1.4 zetec 16v
    Motorisch geheel standaard.

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. #2 Marco Morello, May 4, 2014
    Last edited by a moderator: May 4, 2014
    Kenteken is wel handig.
    Wat betreft goedkoop vs duurder... Mijn ervaring leert dat goedkoop met een koppeling vaak duurkoop is. Minimaal raad ik een complete set van LuK aan. Iets duurder maar wel beter is Sachs. En ja voor de slimmeriken onder ons, LuK en Sachs komen uit dezelfde fabriek, maar er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in.

    Een complete set: koppelingsplaten, drukgroep en hydr. druklager.
    Verder heb je nodig:
    - zo'n 2 liter bakolie
    - 1 liter remolie
    - 2 nwe centrale asmoeren (deze moet je namelijk met 316Nm vast draaien)
    - als je het goed wil doen, bestel je ook 'n nwe beugel met moeren voor je as lager.
    - de rechteras (passagierskant) trek je er zo uit, de linkeras zit vergrendeld in de bak, deze tik je er voorzichtig aan de binnenkant uit. Dus via het gat vd rechteras.

    Makkelijkste demonteren is door de draagarmen van het subframe los te draaien.
    Fuseekogels kunnen nogal eens vastzitten en gaan nog weleens kapot als je ze eruit slaat.
    Mocht je wel de fuseekogels los slaan, dan moet je 2 nwe bouten voor de fusees hebben.
     
  3. Alvast bedankt voor de uitgebreide reactie.

    We hebben altijd ook nog de Haynes bij de hand voor eventuele vraagbaak. Daarnaast ben ik bezig om de how-to te bekijken van Eric the car guy. Die heeft het ook al bij een focus gedaan.

    Als ik de draagarmen demonteer, dan zit je toch weer meteen met het uitlijnen van de auto? Ik zie in de haynes niks staan over de draagarmen, behalve dat het handig is die aan de kant te houden. Bij mijn fiesta heb ik toen ook de aandrijfas uit de naaf moeten halen, en toen had ik eigenlijk geen problemen met dat de draagarmen in de weg zaten.

    Goede tip van de bouten van de fuseekogels. Ik denk niet dat we er al te veel problemen mee krijgen, gezien het feit dat de fuseekogels redelijk recent nog zijn vervangen.

    Beugeltje voor het aslager zal ik op het lijstje erbij zetten. Kost ook de kop niet en het ziet erdan wel weer mooi uit als je er onder staat.

    Kenteken is 83-DJ-LK.
    Bij winparts heb ik trouwens alleen maar de keuze uit valeo, kawe en qh.
     
  4. Op eBay kun je redelijk goedkoop een LUK of Sachs vinden.. En inderdaad, officieel moet je als je draagarmen los heb gehad het zaakje weer uitlijnen..
     
  5. #5 Marco Morello, May 4, 2014
    Last edited by a moderator: May 4, 2014
    Ik denk (weet wel zeker) dat als je de draagarmen op de door mij beschreven manier demonteert je niet hoeft uit te lijnen. Immers je subframe en stuurkogels blijven zitten. Hoef je dus NIET uit te lijnen.

    Kijk eens op mister-auto.nl of carpartsdirect.nl.
    Op e-bay moet je heel goed opletten wat je besteld.
    Als je een LuK set besteld moet ook alles van LuK zijn.
    Een hydr. druklager kan heel goed van national zijn (wat rommel is).
     
  6. Ik vraag me alleen af of het nodig is om de draagarmen te demonteren. Of bedoel je dat dat alleen maar nodig is als je fuseekogels niet los komen, dat je dan de draagarmen kan demonteren zodat de hele handel eraf kan?

    Koppelingsset van LUK heb ik gevonden op mister-auto. Dan gaan we daar alles gewoon bestellen.

    Nogmaals hartstikke bedankt voor de hulp tot zover. We gaan over een paar weken er aan werken. Eigenaar van de focus is fotograaf, dus ik zal hem de opdracht geven genoeg foto's te maken. Natuurlijk laat ik hier dan even weten hoe het ging.
     
  7. Kun je mooi een how-to maken :D
     
  8. Zoals ik bedoel laat je de fuseekogels in de fusees zitten en haal je alleen de draagarmen los van het subframe. Dat is grote bout aan de voorkant en 2 op het subframe. De draagarmen vouw je dan voorzichtig weg en knoop je dan vast met een stuk draad. Als je gaat meppen om de fuseekogels los te krijgen heb je juist kans dat je die kapot mept en dat spul kan nogal behoorlijk vast zitten.

    Lars en ik hebben op die manier al heel wat koppelingen vervangen. Wel gezegd dat het bij de Focus II makkelijker gaat dan bij de Focus I. Bij de FF II heb je meer ruimte.
     
  9. Bij mij waren het juist de draagarmen welke ontzettend vast zaten. DE fusee kogels waren juist vervangen dus heb ik het via die kant gedaan.
    Voor het makkelijke heb ik wel de stuurkogels los genomen en de stabilisatie stangen waarvan er eentje gaar was.
    DE beste tip kreeg ik van Marco wat betreft het uittikken van de as van af de andere kant.
    Er was geen beweging in de as te krijgen met de koevoet hetgeen het demontage bedrijf ook duidelijk had gemerkt :)
    Middels een dunne schroevendraaier was het PATS en de as was er uit.
    Helaas wist ik toen nog niet dat je de bak zo kon aftappen.
    Ik ben voor de LUK koppeling gegaan inclusief nieuw lager .
    Tot 2 keer toe opnieuw de bak moeten monteren daar de originele bak dus kapot was en de nieuwe bak tikte.
    Nu rijdt hij weer als vanouds .
    Als bijvul punt kan je ook de plastic plug boven op de bak uitnemen en daar dus vullen hetgeen een stuk eenvoudiger is en minder kans op morsen geeft
     
  10. Op die manier.

    En van de andere kant, ik hoorde laatst dat de auto in kwestie sowieso weer een keer uitgelijnd mocht worden. En volgens mij is het ook zo dat als je je fuseekogels los hebt gehad dat uitlijnen dan ook geen overbodige luxe is.
     
  11. Ik heb dat nooit gedaan en ook dus de afgelopen keren niet en hij spoort nog prima.
     
  12. #12 Marco Morello, May 5, 2014
    Last edited by a moderator: May 5, 2014
    Als je de fuseekogels loshaalt hoef je de auto niet uit te lijnen.
    Zolang je van de stuurkogels en het subframe afblijft gaat het prima. Anders zet je voor de zekerheid een streepje hoe de draagarmen zaten.

    Wat betreft het niet loskrijgen... Wij gebruiken daar een wringijzer voor. Oftewel een lange staaf waar je een dop op kan zetten. Er is nog niks wat we daar niet mee hebben losgekregen. De goeie kant opdraaien wil wel helpen, Don. ;).

    Maar goed een ieder moet maar kijken wat het fijnste werkt.
    Voor ons werkt dat over het algemeen door de draagarmen van het subframe los te draaien. Fuseekogels laten we mooi zitten, anders moet je zeker die bouten vervangen. Grote kans dat je die krom mept als ze vast zitten.

    Ohja die plastic dop is niet de officiele vulplug. Ding zit de eerste keer ook behoorlijk vast.
     
  13. Wel ik heb het eerlijk gezegd niet geprobeerd daar de fusee kogels net nieuw waren ( niet aan te raden deze apart te vervangen daar een complete plaat niet veel duurder en waarschijnlijk makkelijker te plaatsen) Bij mijn fiesta kreeg ik een draagarm een keer bijna niet los en toen hij al los schoot verrekte ik een spier dat was niet mis :)
    Die ontluchting om bij te vullen gebruik ik omdat het gewoon makkelijker is daar de originele vulopening niet echt handig is (vind ik)
    Ik vul dus altijd daar bij maar draai wel de imbus vul dop er af tot deze net over loopt
     
  14. Nou, gister bezig geweest met de koppeling en hij zit erin.
    Foto's zijn hem niet meer geworden. We zijn eigenlijk allebei de hele tijd druk bezig geweest.

    Maar om toch even en klein verslagje te leveren:
    Om het lijstje even compleet te maken, moet er nog remvloeistof bij om de koppeling te kunnen ontluchten. Die hebben we 's middags nog even laten halen door iemand die langs kwam.
    Toen ik aankwam bij het eruit halen van de aandrijfassen heb ik geprobeerd om redelijk zachthandig de fuseekogels eruit te krijgen, zou dat niet lukken dan ging ik het via de draagarmen proberen, maar de fuseekogels kwamen eigenlijk relatief makkelijk los. Zal denk ik komen omdat ze nog redelijk nieuw waren.
    De aandrijfas aan de linkerkant van de auto heb ik er trouwens uit kunnen halen met een glijhamer. Vond ik nét wat veiliger dan aan de andere kant er tegen aan tikken.
    Dan even de fast forward naar het eruit halen van de bak: dan is het heeel erg fijn als je met 2 mensen bent. Het manouvreren van de bak is toch behoorlijk zwaar werk. Echter toen de bak eenmaal los op de steun lag, wou ik hem anders neer leggen en toen ik hem oppakte was het zo licht dat ik hem maar meteen op de werkbank neer heb gelegd.
    Alles terug monteren ging vervolgens ook 2x zo snel als alles eraf halen. Bij het eraf halen hebben we gebruik gemaakt van de Haynes handleiding en alles ook precies op die volgorde gedaan. Alles terug zetten kon het net wat meer door elkaar heen. Toen de bak terug zat en de koppeling ontlucht was konden we eigenlijk constant allebei ergens anders werken. Ik de aandrijfassen terugzetten, vriend van mij het mechnisme voor de bak accubak en luchtinlaat terug zetten.

    Wel zou ik graag nog aan mensen die dit soort dingen zelf gaan proberen willen meegeven: als het de eerste keer is, zorg dat je vroeg begint nadat je goed hebt geslapen en zorg dat je een handleiding hebt. Wij hadden de haynes en dat is echt super fijn om te hebben liggen als je er even niet uit komt.
    Natuurlijk hadden wij het geluk dat we bezig waren in een doe het zelf garage, waar echt álles voor handen was. Zelfs soms een beetje hulp als het écht niet lukte.

    Hier allemaal hartstikke bedankt voor de hulp en tips die ik heb gekregen. Dat heeft het hele klusje een heel stuk aangenamer gemaakt. Mocht het zijn dat ik hier iemand anders nog een keer kan helpen met dit soort dingen: ik krijg alle PB's via mijn email binnen. Dan weet je zeker dat ik een topic ook lees.
     
  15. Vind jij nou ook dat zo,n nieuwe koppeling zo lekker rijdt? Bij mij ging dat ding zo zwaar ergerde ik me kapot aan. Lag waarschijnlijk aan hydraulisch lager want de plaat en de drukgroep waren nog goed.
    Ben blij met mijn focus rijdt als een nieuwe wagen .
    IN de planning bij mij toch de klepseals en dan toch ook de zuigerveren als de boel dan toch open licht.
    Chassis is helemaal hard dus waarom niet?
    Olie verbruik ligt nog binnen de grens maar moet niet erger worden.
    Die tip spreekt voor zich zorg inderdaad dat je genoeg tijd hebt en uitgeslapen bent en stop bijtijds , ga niet verder als je moe bent want dan komen de fouten.
     
  16. Zoals ik in de startpost al vermeld heb gaat het niet om mijn eigen auto. Ik rij een fiesta uit 2000. De focus is van een goede vriend van mij. Ik heb zelf nog niet met de nieuwe koppeling gereden, maar wel in de garage na het ontluchten even het pedaal gevoeld en dat voelde gewoon precies zoals de focus altijd al aanvoelde.

    Maar het klopt wel wat je zegt. Als je toch alles open hebt liggen, kun je maar net zo goed meteen alles doen. Scheelt je een hele hoop werk.

    Jij bent trouwens dezelfde Don als van de Fiestaclub?
     
  17. Ja dezelfde Don inderdaad. Ik reed zelf altijd FIESTA MK4 et 1.4 motor maar deze auto werd echt te klein. Nu dus een focus EN natuurlijk nog de fiesta MK1 maar nu deze buiten de gunstige regeling lijkt te gaan vallen en stil moet staan in de wintermaanden en we geen plaats hebben om hem te stallen zal deze waarschijnlijk in november naar de sloop gaan. Jammer dat de regering ook deze soort auto,s aanpakt
     

Share This Page