1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 2. 1.6 TDCI bj 2004 motor systeem storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door lem, 28 apr 2014.

  1. #1 lem, 28 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2014
    Ford Focus 2. 1.6 TDCI bj 2004 motor systeem storing.
    Goedendag,
    Ik heb sinds 1,5 week last van een rare motor storing van mij Focus.
    Als ik gewoon op de weg rij dan slaan al mijn controle lampjes op het dashboard aan en mijn toerentellen slaat op 0 toeren. de motor blijft netjes lopen maar mijn gaspedaal doet het niet meer...? ik kan daarom niet meer verder rijden.
    Als ik langs de kant sta en wacht heel even springt alles weer terug in normalen positie.. en kan weer verder rijden. maar na een paar 100 meter komt het zelfde weer terug.
    Als ik de motor uitzet in de storing en wil hem dan weer starten lukt dit niet. het lampje tussen de klokken tempratuur en benzine meter knippert dan. en na een tijdje kan ik hem gewoon weer starten en rijden alsof er niet aan de hand is. maar dan kan het binnen een paar kilometer weer terug komen. De ANWB kunnen het niet vinden, de Ford dealer kan het ook niet vinden, ben daar al 2x geweest en 400 euro verder het ik krijg nog steeds de motor systeem storing.

    De dealer heeft al een software update gedaan maar dat werkt niet.

    Wat kan dit zijn? heeft iemand dit al een keer gezien.
     
  2. Worden er codes uitgelezen zo ja welke (is ook de vraag van Kuga in de shout). Verder kun je denken aan een slechtwerkende EGR klep.
     
  3. bedankt voor je bericht.

    de Ford dealer heeft de focus op de computer gehad maar kan geen fout meldingen vinden. hebben daarna een software update erop gezet maar dat doet niets.

    daarna hebben ze een stekker in de A stijl vervangen en zeiden dat hij het weer deed.
    maar dat is niet echt het geval. ik stond zaterdag weer langs de snel weg met alle lampen in mijn dashboard aan en geen toeren en mijn gaspendaal deed het ook weer niet.

    wat zou dit kunnen zijn?
     
  4. Wat is de staat van je accu?
     
  5. Wanneer er geen storingscodes zijn opgeslagen is de kans relatief groot dat het probleem in de tellerunit zit. Bij de tellerunits van de Focus 2 komt dit nog weleens voor.

    In de meeste gevallen worden de problemen veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen op de printplaat van de tellerunit. De soldeerverbindingen kunnen als gevolg van trillingen haarscheurtjes gaan vertonen waardoor er af en toe geen of slecht contact is. Dit kan resulteren in de meest vreemde storingen. Het niet reageren op het gaspedaal is hier 1 van. Het weerstandsignaal van het gaspedaal wordt namelijk door de tellerunit omgezet naar een signaal dat via het CANbus systeem naar onder andere de PCM wordt gestuurd.

    Je zou kunnen proberen om de tellerunit lot te schroeven en wat aan de connector aan de achterzijde te rommelen. Als het probleem hierdoor veranderd (of verdwenen is) kan je ervan uit gaan dat het probleem in de tellerunit zit. In veel gevallen kunnen dergelijke problemen worden opgelost door de connector op de printplaat van de teller opnieuw door te solderen.


    Het is in ieder geval de moeite waard om hier naar te kijken.
     
  6. #6 lem, 28 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2014
    Beste RfKnol,

    De accu is nieuw. Hier kan het bijna niet aan liggen.
    Alle functies werken ook prima.

    Ik heb twee uur geleden weer gezellig naast de snelweg gestaan...pfff
    Toen ik mijn alarmlichten aan deed, deden deze het prima maar naar 1 minuut viel de rechterzijde kompleet uit, knipperlicht aan de voorzijde, achterzijde en zijkant deden het niet meer. Bestuurderszijde bleef het gewoon doen.
    Nu heeft de dealer de stekker in de A stijl net verwijderd en alle kabels aan elkaar gesoldeerd.

    Dus ligt het nu aan deze kabelboom? Dat hier op een andere plek een slechte verbinding zit, maar welke plek kan dat zijn dan?
     
  7. Beste JW,
    Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik ga dit even proberen!
    Dit kan ik dus ook doen als alles gewoon prima werkt neem ik aan. Want dan moet het dus in de fout melding schieten. Ik weet dat de anwb al mijn dashboard er uit heeft gehaald, maar natuurlijk was het toen tijdelijk verholpen...

    Ik ga dat even proberen.
     
  8. Ik heb ook veel gelezen over zeer eigenaardige verschijnselen die ontstaan door slechte massapunten. (Waar de mindraad van elektronica vastgeschroefd is op de body van de auto) Er zijn er een stuk of 10 en sommige zijn een beetje berucht.

    Als ik de verhalen over de reparatie door je garage hoor, dan was dat ook hun gedachte. Misschien is dit dus niet jouw oplossing, maar dit topic zal later vast nog door meer mensen gelezen worden.
     
  9. Tja, het blijft een rare storing. Ben gisteren weer door de ANWB naar de Ford garage gesleept. Ze gaan er vandaag weer naar kijken wat er nu aan de hand kan zijn.

    Dit gaat weer geld kosten ;-(

    Heb mijn auto elke dag nodig en door mijn werk kan ik er ook niet zelf naar kijken (geen tijd)
     
  10. nog iets ontdekt?
     
  11. Ik denk een (vocht) probleem in de zekeringkast bij de voeten van de passagier. Zeker omdat die knipperlichten nu ook raar gaan doen.
     
  12. #12 Njord, 4 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2014
    Lees mijn verhaal maar eens dit is bij mij ook gebeurt

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=38526
     
  13. Zoek het probleem in het tellerhuis,
     
  14. Ik heb het ook helemaal gehad met die dealers. Het is werkelijk waar ongelofelijk. Je brengt een auto van 8 jaar oud in de veronderstelling dat van dat model al 8 jaar lang minstens enkele per week voor onderhoud voorbij komen. Als je dan een elektronische storing hebt dan denk je natuurlijk als eerste aan de merkdealer. "Die zal het probleem wel kennen" NOT!!!

    Dat was ook mijn ervaring. Vele kosten maar maken nee hoor!

    Uiteindelijk ben ik op advies van iemand naar een garage in Eindhoven gereden.
    Het is een turkse man die alleen auto electronica doet. Kwam daar 's-middags aan maar hij had het wat druk en wist niet zeker of hij er die dag aan kon beginnen. Hij vroeg of ik hem kon laten staan. Vanmiddag niet zeker maar morgen gegarandeerd klaar zei hij. Met hem de afspraak gemaakt dat hij een half uurtje naar kon kijken en moest aangeven of hij het denkt te kunnen fixen of niet.

    De volgende ochtend ging er langs en ik zag hem ermee bezig zijn. Hij had iets in het instrumentenpaneel gesoldeerd en mijn afstandbediening (sleutel) maakte een vals contact. De batterij was tevens zwak.

    Ik zeg: Is die nu gemaakt? Hij: Ja, ik denke fur 99% procent hij niet meer probleme make.
    Geweldige vent. En wat kost het? "Doe maar wat". Ik ga hier natuurlijk geen prijs noemen maar voor dat bedrag helpt de dealer je niet eens met een lampje verwisselen.

    Wat was nou mijn probleem;

    Op een dag wilde ik starten en hij wilde gewoon niet. Als ik de sleutel draaide dan deed die werkelijk niks. Startmoter kwam ook niet in beweging. Hoorde alleen maar een tik bij het draaien.

    Op het instumentenpaneel kreeg ik de volgende melding: Motor Syst. Storing Stuurbekr.
    Ik heb geen problemen met de stuurbekrachtiging dus die begreep ik al helemaal niet.

    Ik dacht op dat moment chips! Mijn diepvriesprodukten gaan nu ontdooien. Had net boodschappen gedaan namelijk. Ik stapte uit, stak een peuk op en dacht er over na om de ANWB te gaan bellen. Maar eerst nog een keertje proberen natuurlijk. Ik draai ana het contact en ja hoor, hij start. Pfieuw!

    Ik verder rijden naar de volgende winkel voor de overige boodschappen. Nog geen kilomter verder parkeer ik en doe daar de rest van de boodschappen. Bij het wegrijden starte de auto gewoon.

    500 meter verder kwam die toch weer met de error aangevuld met "Acceleratie beperkt"
    Gas bijgeven was dus niet meer meer mogelijk dus nam ik een zijstraat. 3 minuten later hertselt de noodloop zich en doet die het weer normaal.

    Na deze ervaring heb ik er een week geen last meer van gehad. Auto wordt dagelijks gebruikt.

    Na die week kwam de storing regelmatiger voor met na 3 weken dagelijks.

    Nu is die voorgoed gefixed.

    Mijn tip: Vervang als eerste de batterij van je afstandbediening!
    Voor mij was het achteraf wel te verklaren. Mijn vrouw die de auto af en toe pakte had namelijk nergens last van. (Die had natuurlijk de goede sleutel)

    Was klote want ze vertrouwde me op een gegeven moment niet meer. Ze zei met regelmaat: Je kan het gewoon eerlijk zeggen hoor dat je een volvo wil.....
     
  15. En het mooie is een V50 is gewoon een Ford Focus II.
     
  16. #16 kolere, 14 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2014
    Is een focus qua onderstel en een aantal motoren. Elektronica, betere geluidsisolatie en veel randzaken zijn toch echt Volvo en de stoelen zijn echt geweldig in de v50 qua zitcomfort. Heel af en toe rijd ik in een v50 1.6 benzine, die voelt en rijdt heel anders dan een focus 1.6, zelfs gelijke onderdelen voelen anders de versnellingsbak in de volvo (zelfde al in de focus) schakelt veel fijner doordat de pook een kortere slag maakt.

    On-topic: De batterij in de afstandsbediening heeft helemaal niks te maken met de communicatie met de tellerunit, dus het verhaal met de sleutel van de vrouw kan niet, wel kan het zijn dat jouw sleutel gewoon kapot is/was.

    Fijn dat het opgelost is.
     

  17. Ik heb eerder een S60 gereden. Man, wat was dat zalig zitten zeg. Kan zo tot zuid frankrijk rijden en er uitstappen alsof ik geen kilometer heb gereden.

    Wat de sleutel betreft; Ik heb zo'n zeldzame keyless entry syteem. Geen PUSH BUTTON maar zo'n vaste sleutel in het contact. Wellicht heeft dat er wat mee te maken. En het kan echt wel kloppen want ik heb eens een keer mijn bos sleutels laten van 3 hoog naar beneden.

    Ik kan tijdens het typen van dit bericht mijn eerdere bericht niet lezen maar ik dacht dat ik schreef dat mijn sleutel een vals contact maakte. Hij heeft ook wat gefixed in het instrumentenpaneel (Soldeerwerk).

    Ik was er echt ziek van want ik zag me al richting sloperij rijden. Een auto met zo'n probleem kan je bijna niet verkopen, althans ik niet.
     

Deel Deze Pagina