1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST: Foutcode p0101 & ESP storing gerepareerd!!! P2

Discussie in 'Electronica' gestart door little viper, 18 apr 2014.

  1. #1 little viper, 18 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2014
    Hallo,

    STel je wilt een sofware update doen op je Focus ST mk of een andere Ford.

    Krijg je dan bij elke garage de meest recente Software??

    a)
    Bv bij de kleine garages minder recente?
    omdat die minder vaak een software update toepast,
    of omdat hij die sofware update dient te kopen bij Ford, dat hij misschien oudere software heeft?

    Hoe geraakt de garage aan de meeste recente software-versie?

    b)
    Zoekt hij die on-line en koppelt die dan rechtstreeks of onrechtstreeks op je ECU?

    c)
    Of gebruikt hij die dat hij nog op zijn computer heeft staan van de vorige keren?

    m.a.w. download die geen nieuwe software.

    Ik kan mij voorstellen (toch in België) dat er niet vaak een sofware update wordt gevraagd voor een ST mk2...
    Dus dat niet elke garage deze *meest recente* sofwtare in bezit heeft?

    Ik weet het niet, dus vraag ik het aan jullie :P


    Enige feedback van ons probleem (jurgen ST mk2 & ik).

    Jurgen en mijn ST zijn niet bij dezelfde goede (!) tuner gechipt

    Sinds enige tijd heb ik en een andere Focus-ST (mk2) rijder last van de fouctcode P0101 (= luchtmassameter, etc) en een ESP-storing.

    Hier is een topic van.

    Wij willen stap per stap elke mogelijkheid uitsluiten!

    Reeds gebeurd:

    1)
    Meerdere malen wegschrijven foutcode P0101 en ESP-storuing bij Ford
    Probleem weg, rijd max turbodruk, enz
    maar komt na enige tijd terug (1 week of maand, enz)
    Gaat ook soms weg

    2)
    Niewe LMM geplaats bij Ford wegens foutcode P0101
    Foutcode tijdelijk weg.

    Komt terug, en terug weg...

    3)
    Ik heb origineel luchtfilterhuis geplaatst, (k & N inductiekit weg)
    Deze was niet zo vuil.
    En regelmatig "onderhouden".
    Zijn CAI staat er nog op (Pipercross)

    Foutcode en ESP-storing terug na enig tijd!
    Gaan ook weer weg en terug, ...

    Het ligt dus niet aan de K & N!!

    4)
    Nu ga ik mijn Chipping eens wegdoen en de software origineel laten zetten.
    Bedoeling is dus via Ford de meest recente software erop te zetten.

    Indien de foutcodes dan na enige enkele maanden weg zijn, ga ik hem terug chippen.

    Misschien is mijn wagen niet gechipt op de meeste recente software.
    Kan ook zijn dat hij "te zwaar" gechipt is.

    Nu eerst een rijden op originele mapping om zo de chipping te kunnen uitsluiten.

    Beetje zoeken naar een spelt in een hooiberg :o


    korte info voor duidelijkheid:
    Probleem zelf kan eventueel op ander topic besproken worden.
    Deze foutstoringen gaan spontaan weg en blijven soms 1 dag, soms een week weg.
    Soms heb je ESP storing zonder het lampje van het motormangement, soms motormangement zonder ESP storing enz.

    Er is ook geen bepaalde regelmaat in dit probleem.

    Noodloop is nog niet voorgevallen.

    Bij ESP-storing (ook als er geen motormangement brandt) gaat hij wel soms van 1,1 bar slechts 1,0bar max
    (= gechipt).

    Overdruk is wel altijd 1,2bar

    Wij willen stap per stap elke mogelijkheid uitsluiten...

    Het is zoeken naar een speld in een hooiberg :-s

    Thanks!!
     
  2. Check de sensor in je intercooler maar eens, die zorgt nog wel eens voor problemen
     
  3. Is dat die "MAP" sensor?

    Als die slechte waarden heeft, geeft de LMM idd bijgevolg ook slechte waarden.

    Indien de originele mapping nog steeds foutcode geeft, dan zal ik deze vervangen als test,

    Goed idee!

    Maar de MAP sensor is een aparte code!
    En die heb ik niet ;)
     
  4. Andere hypotheses die ik al eens hoor (?):

    Gas-klepsensor? of krukas of nokkenas-sensor??
    Maar dit zijn andere codes!! en die hebben wij niet.
     
  5. Hij hoeft niet gelijk stuk te zijn, kan ook vervuiling op zitten, gewoon ff checken.
     
  6. Auto staat toevallig bij de garage voor een stofhoeskap (slijtage, niets erg).

    Heb snel gebeld om die map sensor te checken ;)
     
  7. Naar ford gebeld:

    Nieuwe Software komt elke dag binnen bij hen :)

    We gaan hem origineel zetten en nadien eventuele updates opzetten ;)
     
  8. #8 little viper, 23 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2014
    Map sensor ok

    Weet jij wat een
    Boost Control Solenoid is?
    Zou ook zwak punt zijn?

    Ik heb al horen spreken van een "gasklepsensor".
    (Wel niet bij een focus ST)

    Zou dit eventueel gelinkt zijn aan ons probleem?

    Gisteren met app torque met gsm eens mass air flow waarden gemeten.

    Iemand een idee of 4,1 "s/g" waarde bij stationair rijden ok is?

    Tijdens het rijden op vol Max bar 1,1 in 5de en 6de denk ik dat het rond de 120 à 130 s/g Max zat.

    Ik heb wel geen autostrade gereden.
    Meting was dus maar heel kort.
     
  9. Heb je ooit weleens plezier met de auto ?
    Zie alleen maar "zwak punt dit, zwak Ford punt dat".

    Geef je die auto niet gewoon te veel op z'n klote dat alles kapot gaat !
     
  10. #10 dutchguy, 23 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2014
    Bekijk je fuel pressure maar eens via obd
    de sensor zit aan het einde van de brandstofrail.
    deze kunnen ook vage problemen veroorzaken.

    maar begin maar eens met verwijderen van de tuning.

    Verder is ook je recirc valve verdachte.
    En controleer je intercooler + slangen op lekkage
     
  11. #11 Johoo_NL, 23 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2014
    Het kan ook zijn dat de MAF sensor er verkeerd om inzit.

    Hij moet naar links onder de accu wijzen.

    Zoals Dutchguy ook al schrijft, check je Fuel pressure sensor eens.

    Mass Air Flow van 120 à 130 s/g lijkt me wat weinig. Een standaard RS (305PK) heeft rond de 280g.
     
  12. #12 little viper, 7 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2014
    Gemaakt :) !!

    Na maanden zoeken is de OORZAAK van de FOUTCODE gevonden en gerepareerd :)

    De turbodarm naar de SYMPOSER was licht gescheurd.

    Het heeft maanden zoekwerk gekost...

    SYMPOSER was ok!
    (Gedemonteerd ter controle)

    Rijd super !!!!!!

    Turbodruk is ook beter.

    Na controle bij jurgen hebben we vastgesteld dat hij exact hetzelfde had ^^

    Het heeft mij wel veel geld gekost!

    Luchtmassadebietmeter voor niets vervangen
    En open luchtfilter K & N voor niets verwijderd !

    De K & N ga ik nu verkopen, omdat hij eraf is .
    Ik heb geen zin om nu weer kosten te betalen voor de montage.
    Mijn huidige sound is nog mooi.

    Het probleem had men eerder dienen te vinden !
    Maar ik bleef aandringen op de controle vzn de SYMPOSER ..,

    Anyway, blij dat het nu ok is!
    :)

    [​IMG]

    [​IMG]


    De K & N Inductiekit staat nu te koop!

    Reden: ik wil geen nieuwe plaatsingskosten betalen
    PM voor prijs 80euro ipv 380euro!
     
  13. Super fijn zo'n forum, had vorige week precies het zelfde.
    ESP storing in beeld en die twee foutcodes, blinde darm naar symposer gecheckt en inderdaad gescheurd. Slangetje vervangen, storingen weg en hij gaat weer als de brandweer! :cool:
     
  14. Super
     

Deel Deze Pagina