1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

- Constante spanning aansteker

Discussie in 'Electronica' gestart door RaveX, 15 apr 2014.

  1. Goededag,

    Ik kwam er recent achter dat er constante spanning op mijn aansteker blijft staan. Dingen als navigatie, opladers and dashcam blijven dus stroom vreten ook al de motor uit staat.
    Waar is dit in terug te vinden?
     
  2. volgens mij is dat toch altijd al zo? ik ben tenminste nog nooit tegen gekomen dat de spanning er vanaf is als de motor uit staat.
     
  3. Je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk als je de sleutel er uit haalt :)
     
  4. dat doet hij inderdaad ^^
    een aansteker van de auto geeft ten alle tijde spanning.
    als je er dus wat in laat zitten kan hij je accu leeg trekken. even stekkertje eruit halen.
     
  5. Deze fofo is de eerste wagen waar ik dat heb. Mij vorige wagens, en alle wagens op mijn werk, gaat de navigatie en dashcam van het stroom als je de wagen helemaal uitzet.
     
  6. #6 Blauwitje, 15 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2014
    Je zou er een schakel relaid tussen kunnen maken die via de radio geschakelde plus een stroom krijgt en dan de orginele plus van de sigarette aansteker dan aan en uitschakeld.

    mijn focus heeft dit ook, denk dat ik dit binnenkort gaat veranderen.
     
  7. Klopt helemaal!
    Ik heb ooit in zo'n Duitser met bliksemschicht gereden, daar ging die uit.
    Ik was het een beetje beu dat de TomTom (met brakke batterij) steeds uitging bij het tanken.

    Ik zie het voordeel dus wel van zo'n aansteker die altijd aan is.
    Je moet je auto wel erg lang laten staan, wil het gebeuren dat een navigatie je accu leeg trekt.
     
  8. Tenzij je accu al slecht is. Dan kan er net genoeg uit getrokken worden dattie niet meer wil starten.
     
  9. Dan is het sowieso tijd voor n nwe accu. : grin:
    Werken met een relais lijkt me helemaal niks.
     
  10. Hoezo? Er zitten er zat al standaard in je auto:schater:
     
  11. Dus het is bij een focus standaard zo? :)

    En ondanks dat het niet perse zo hoeft te zijn dat je accu meteen leeg getrokken wordt, heb ik toch liever dat mijn aansteker ook geen spanning meer geeft als de sleutel helemaal uit het contact is.
    Misschien principe kwestie :P

    Maar dit is alleen mogelijk d.m.v. een relais?
     
  12. Die van mij blijft ook aan (Focus 1.2). Is het niet mogelijk om de draad die nu naar de constante + loopt om te leggen naar de + die via het contactslot gaat?
     
  13. Het punt is dat ie zijn eigen stroomvoorziening moet hebben met een eigen zekering en dat is niet mogelijk zo via het contact, wat wel mogelijk is om het bestaande constante plus wat normaal je + gezekerd is voor de 12v aansluiting te laten schakelen door een relaid die zijn voeding krijgt om te schakelen via een geschakelde + bij je radio, persoonlijk denk ik dat het prima kan zolang je het 12v aansluting gescheiden houd en die dus niet van je geschakelde + afhaald.

    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk neergezet is zo.
     

Deel Deze Pagina