Rempedaal hard na een aantal uur stilstaan

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by chris92, Apr 8, 2014.

  1. Na een aantal uren stilstaan is het rempedaal van onze Focus 2 1.8tdci hard. Zodra de auto wordt gestart werkt het pedaal direct zoals het zou moeten. Ook remt de auto uitstekend :)

    Ik heb wel informatie gevonden over een terugslagklep maar deze info was niet echt specifiek. Kan iemand me er meer over vertellen?
     
  2. Dat is heel normaal, dat is namelijk de rembekrachtiging volgens mij. Deze gaat pas werken wanneer de auto op contact staat.
     
  3. Ik heb precies hetzelfde Chris. Het valt me bij mijn huidige Focus wel iets meer op dan bij de vorige. Maar ik neem aan dat dit gebruikelijk gedrag is..
     
  4. Normaal gesproken zou je toch het pedaal één keer redelijk in kunnen trappen voor het starten? Bij mij is hij meteen keihard.

    Waar ik in de praktijk last van heb is dat als ik de auto in de versnelling weg zet en de auto de volgende ochtend start door de koppeling in te trappen (en dan staat hij dus niet op de handrem) dat m'n auto al van onze oprit afrolt maar dat ik het rempedaal niet in kan trappen.
     
  5. #5 kolere, Apr 9, 2014
    Last edited by a moderator: Apr 9, 2014
    Lijkt me dat je ergens een vacuümlek hebt (slang, terugslagklep etc), het hoort in ieder geval niet. Met de motor uit is er geen bekrachtiging wel dient het vacuüm voor zeker twee keer het rempedaal indrukken aanwezig te blijven.

    Voor bepaalde typen is er een gemodificeerde terugslagklep voor op de vacuümpomp heb ik wel is gelezen.
     
  6. Ah, okee sorry, hij hoort inderdaad niet direct hard te zijn zonder dat je de rem hebt ingetrapt.. Dan sluit ik me bij kolere aan;)
     
  7. hm,zal er dan toch ook eens wat scherper op letten 's ochtends bij wegrijden..
    heb alleen geen helling in de buurt om de remwerking bij motor uit te testen:)
     
  8. Dat hoeft toch niet. Druk het pedaal in, kan je het pedaal soepel een paar cm indrukken is het goed. Kan je het pedaal maar 1 cm indrukken en is het dan gelijk keihard dan klopt er iets niet;).
     
  9. ok :)
     
  10. Het rempedaal is 's ochtends behoorlijk hard, kan het nog wel iets intrappen. Maar 's middags bij vertrek is het iets minder, de auto heeft dan korter, namelijk 8.5 uur stilgestaan..

    Het zou denk ik telkens gelijk moeten zijn dus ik laat eea op de lijst staan voor het volgende onderhoud (twee linkerhanden, dus ik laat alles over aan professionals..). Dit zal denk ik over ongeveer 6 maanden zijn (120K).

    Even aannemend dat eea niet heel erg ernstig is? (de remmen functioneren verder onberispelijk).
     
  11. Wanneer je de auto parkeert, zet je deze op de handrem of in de versnelling? En hou je dan bij het aantrekken van de handrem de voet op de rem? En zet je dan pas je auto uit? Best kans dat je op dat moment het systeem vacuüm zet.
     
  12. ah ok...
    het checklijstje / de procedure bij uitzetten is inderdaad voet op rem en koppeling, eerste versnelling, handrem (indien geen nachtvorst verwacht :) ), check olietemp en toeren (het is een ST), en tot slot dan eindelijk de startknop, uit..

    ik zal eea nog eens testen waarbij ik de rem niet intrap bij uitzetten van de auto
     
  13. Pffff .... zo wat stof van dit draadje af :-)


    Heb zelf exact hetzelfde. Omdat ik vrijwel alleen met de motor rijd weet ik zo even niet of het altijd al was of niet :(.

    Mijn schijven en blokken worden asap vervangen, maar als het een vacuüm lekje is verwacht ik dat ze bijvoorbeeld wel de remcilinder zien lekken?!

    Wat was het bij jou uiteindelijk [MENTION=2099]chris92[/MENTION] ?
    gr
     
  14. Bij vervangen van de blokken zie je de cilinders, maar denk niet dat daar het probleem zit. Je kan hier en hier denk ik genoeg info vinden.
     
  15. #15 stflip, Dec 5, 2014
    Last edited by a moderator: Dec 5, 2014
    Mag ik weten wat je bedoeld met het checken van de olietemp en toeren? Je auto draait toch gewoon stationair? Als je hem uitzet? Ik heb ook een ST maar zie ff niet waarom ik dit moet controleren voor de auto uit te zetten.

    Groet Flip
     
  16. lees net ook deze info op een website:

    Is er een snelle manier om een rembekrachtiger te testen? Ja!


    • Bedien het rempedaal als de motor niet loopt, tot aan het punt dat het pedaal ‘hard’ wordt.
    • Trap het pedaal vervolgens met geringe kracht door. Wanneer het pedaal zonder meer tot aan het einde kan worden ingetrapt, betekent dit dat een er lekkage in het remcircuit is.
    • Start de motor als het pedaal niet beweegt. Het pedaal zou na de start iets moeten inzakken. Deze pedaalweg duidt er op dat de vacuümondersteuning in orde is.
    Bedenk echter dat door het gebruik van een mechanische vacuümpomp de pedaalweg bij dieselmotoren kleiner is dan bij benzinemotoren.

    Als er geen pedaalweg is, duidt dit op een vacuümprobleem. De volgende oorzaken kunnen hieraan ten grondslag liggen:
    • Lekkage bij de vacuümklep of slang
    • Slang niet aangesloten
    • Terugslagklep geblokkeerd
    • Vacuümpomp defect (dieselmotoren)
    • Gasklep te ver geopend (benzinemotoren)
    • Lekkage bij inlaatspruitstuk (benzinemotoren)

    Als de rempedaalweg ’s ochtends voor het starten ‘hard’ is en het rempedaal tijdens het starten in beweging komt, duidt dit op een kleine lekkage tussen de rembekrachtiger en de terugslagklep of op een verkeerd afgesteld rempedaal.



    Zal , als hij zondag voor de deur vd dealer staat :-) , eens doorduwen als test.
     
  17. Ik ben altijd erg zuinig met mijn auto Flip, overdreven wellicht, en hij was toen nog nieuw dat moet je even in gedachten houden...:D ik doelde denk ik (is een tijdje terug) op het verschijnsel dat je bijvoorbeeld na een stukje hard toeren een hoge olietemp hebt bijvoorbeeld. Ik las ergens dat contact af bij hoge olietemp of toeren boven stationair (voor uitzetten nog even een dotje gas) funest kan zijn.

    Vwb die rem trouwens.

    Als ik de auto uitzet zonder de rem in te trappen had ik geen last meer van het verschijnsel.
     
  18. Ik moet eerlijk toegeven Joske, dat het probleem bij mij nog niet is opgelost. Heb er mee leren leven ;)
     
  19. tja...mmm

    wacht sowieso ff de remmen (schijf en blokken) maandag af.
    Misschien toch remvloeistof en vochtgehalte?! vandaag was het vh eerst niet, toen het 8 graden was.
    Bij 0 / -1 gr wel iedere keer namelijk.

    gr
     
  20. Ik heb hier ook al lang last van, maar eens motor gestart is, dan is dat vacuumprobleem opgelost
     

Share This Page