1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Niet lekker lopen motor 1.6 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wou9900, 6 apr 2014.

  1. #1 wou9900, 6 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2014
    Ik heb sinds afgelopen donderdag een vreemde situatie zo nu en dan met mijn Focus 1.6 Ecoboost. Het doet zich voornamelijk voor als ik wil accelereren of als ik net op het punt zit dat ik over kan schakelen of als ik in een net te hoge versnelling wil accelereren. Mijn auto bokt/schokt dan behoorlijk en loopt niet lekker. Net of hij over een hobbelpaadje rijdt of dat je wisselende tegendruk krijgt in het gaspedaal.
    Bij het warm zijn van de motor lijkt het pas op te treden en op een gegeven moment ook toen ik stil stond met de voet op de rem en koppeling.

    Ter info:
    3 weken geleden heeft hij zijn 60.000 km beurt gehad en nieuwe olie, filter, etc.
    Ook nieuwe bougies. Pas afgelopen donderdag dus dat fenomeen.

    Iemand een idee?
    Ik heb zelf de vloeistoffen al nagekeken, en optisch het motorcompartiment.
    Omdat het voorkomt ook bij het stilstaan heb ik de banden daarmee al uitgesloten.
     
  2. Ik zou het zoeken in de bougies.
     
  3. Door de dealer even de computer laten uitlezen.
     
  4. Uiteraard.
    Alleen slechte bougies zal denk ik niet gaan, hoogstens zal de computer aangeven dat er een slechte ontbranding is geweest.
     
  5. Dank jullie wel.
    Ik vond het gewoon erg vreemd dat het ineens leek te gebeuren. Maar ja, hopelijk is het alleen een slechte ontbranding geweest.
    Kan het ook een iets mindere kwaliteit brandstof zijn geweest ? Want over een paar dagen is mijn tank leeg en moet ik weer nieuwe tanken. Heb getankt bij Esso trouwens en verkeerd tanken lukt niet meer tegenwoordig.
     
  6. #6 Gertjan, 6 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2014
    Dat zou dan wel hel slechte brandstof zijn. Ik tank zelf meestal shell, omdat de pomp lekker dichtbij zit, maar anders kijk ik eerlijk gezegd nergens naar. Nog nooit gemerkt dat de auto daar echt slechter van liep. Afgelopen week in Frankrijk 2x een wazig goedje er in gekieperd (er stond iets met 95) maar ook daarmee geen problemen.

    Edit: was waarschijnlijk SP95-E10
     
  7. Ik heb nog eens goed opgelet vandaag. Het lijkt zich voor te doen als de auto warm is en als hij rond de 1300-1500 toeren draait. Voorheen trok hij daar in zijn vier makkelijk uit door en ook in zijn vijf. Nu hakkelt hij licht en reageert minder fel.
    Bijkomend is wel dat de auto twee jaar geleden is gechiptuned, dus om direct naar de dealer te gaan voor een software update vind ik link als het gaat om het verloren gaan van de tuning.
     
  8. Misschien een vreemde vraag maar slaat hij vaker af en dan met name als je niet te veel vraagt van de motor. Bv bij het achteruitrijden een stoepje op, een moment waar de motor eigenlijk al het werk moet doen op een bijna stationair toerental?
     
  9. Hij slaat nooit af gelukkig. Het is alleen dat hij onder de 1500 toeren niet meer zo lekker trekt als tot een week geleden. Hij lijkt dat wat moeite te hebben met het op gang komen en hobbelt dan wat zonder dat anderen het opmerken. Alsof je dribbelt een beetje.
    Bij stationair lopen voor een stoplicht draait hij 700 toeren. Dat lijkt me weinig.
    En in zijn vier 50 rijden en dan gas geven, zorgt voor het dribbel/stroperige gevoel.
     
  10. In de 4 of zelfs 5 bij zulke lage toeren is niet lekker voor de koppeling, ik hoop niet dat het daarvan komt. Stationair 700 toeren draait die van mij ook, dat is niet vreemd.
     
  11. #11 Iodokus, 9 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 apr 2014
    Ik stelde de vraag omdat ik dit nl. zelf wel heb gehad met het vorige blok wat uiteindelijk tot gevolg had dat de boel plofte. Achteraf bleek de compressie al enige tijd niet optimaal geweest te zijn waardoor de :focus3: moeite had stationair draaiende een stoepje op te rijden.

    700 toeren is weinig maar of het te weinig is durf ik niet te zeggen. Stationair (warm) draait de motor van mijn :focus3: een kleine 800 (750+) toeren.

    50 in vier en dan gas geven lukt bij mij prima, maar 80 in 6 en dan gas geven is niet echt lekker. Het hoge koppel na de tuning zorgt er dan voor dat de versnellingsbak (vliegwiel) het erg zwaar heeft. Kortom dat doe ik dus nooit ik rijdt liever wat langer door in 3 - 4 of 5 voordat ik doorschakel, niet geheel naar de zin van denkwijze van de Ford aangezien het advies om door te schakelen bij mij eigenlijk altijd zichtbaar is op het dashboard :mrgreen:
     
  12. Autorijden doe je op gevoel, niet kijken op het dashbord wanneer je weer moet schakelen. Naar mij idee is het heel simpel: ik fiets dus ook heel veel en wanneer je tegen de wind in moet fietsen en je zet de versnelling in de hoogste stand, dat hou je niet lang vol. Je wordt snel moe en last van de knietjes. Dus naar mijn!! idee te laag in toeren rijden in een te hoge versnelling kan nooit goed zijn voor de motor en aandrijving etc. Alom vervuiling in het blok en daar verdienen bedrijven zoals Tunap, Forte en anderen weer veel geld mee met hun toevoegingen in olie of brandstof. Mijn tip: gewoon niet te vroeg schakelen en zeker weten A-merk brandstof erin.
     
  13. Allemaal bedankt voor de reacties.
    Ik heb vorige week maandag mijn dealer laten kijken naar de auto en gedurende een dag een lekker Titanium Fiesta ecoboost 1.0 Powershift meegehad, echt relaxed en super voor zo'n blokje.
    Maar goed, ze hebben mijn auto vergeleken met een C-max met ook hetzelfde blok. Geen verschil en de computer gaf geen foutmeldingen. Dus ongewijzigd retour.
    Toch vind ik dat de auto beduidend anders reed dan een dikke maand geleden. Alsof hij dus minder lekker op het gas reageert en meer toeren nodig heeft. Hij is me daardoor al een tweetal malen afgeslagen onder de voet omdat de toeren meer aanloop nodig hebben.

    Weet iemand of het misschien de EGR klep zou kunnen zijn en hoe ik dit kan ontdekken. Wat zijn dan de symptomen ?
     
  14. Nee daar kan het niet aan liggen
     
  15. En ken je niet zelf iemand anders met eenzelfde auto/blok? misschien dat je daar eens mee kunt gaan rijden, om te kijken of je daar hetzelfde gevoel hebt.
     
  16. Ik heb er weer een paar dagen opzitten en nu worden steeds meer kwaaltjes duidelijk.
    In de ochtend bij het wegrijden loopt alles prima. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt begint de "ellende". Op kruissnelheid op de snelweg is er geen probleem, maar zodra ik het gas intrap om harder te willen, gaat de motor protesteren met vibraties.
    Bij het stilstaan na tientallen km's snelweg met 100km/u, trilt de auto behoorlijk. Laat ik de koppeling tot halverwege komen, houdt het trillen op. Trap ik hem weer in, trilt hij weer.

    Mogelijk koppelingsprobleem misschien ???

    Verder dus bij het zakken onder de 1600 tpm in een versnelling, boven zijn tweede, en dan gas geven zorgt voor een trillende motor.

    Morgen heb ik een afspraak bij een andere ford-dealer geregeld. Ik twijfel nog of ik moet beginnen over de koppeling omdat ik bang ben dat ze dan niet meer verder zoeken en hem preventief vervangen. Misschien is het ook wel de oorzaak, da's de tweestrijd.

    Iemand nog andere ideeën?
     
  17. Gisteren de auto dus naar de dealer in Amsterdam Zuid Oost gebracht en een ford Ka meegekregen. Wat een verschrikkelijk kleine auto was dat. Maar goed.
    Vandaag een belletje dat de Focus op cilinder 1 problemen heeft. De andere drie waren in orde. Omdat men moet overleggen met Ford Nederland over hoe het probleem op te lossen, heb ik voorlopig de Ka om laten ruilen met een Fiesta. Dat zit toch beter en rijdt rustiger.
    Waarschijnlijk duurt het volgens hen een dag of 5 eer ze antwoord hebben. Met andere woorden, ik kan dagen lang het huurtarief voor de Fiesta betalen en dan mogelijk nog de reparatie.

    Wordt vervolgd.
     
  18. Valt dit niet onder de garantie?
     
  19. Oooh dat klinkt helemaal niet goed :nocheer:

    Ik wil geen onrust zaaien maar dit verhaal heb ik helaas al eens eerder gehoord en heeft er voor zorggedragen dat er een ander blok in mijn :focus3: ligt.
     
  20. #20 Harold1, 16 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2014
    Het lijkt erop dat er met de Ecoboost motoren van de 1e lichting wat problemen optreden. Van welk jaar is jouw Focus [MENTION=219]wou9900[/MENTION] ?

    Het is te hopen dat ze de oorzaak vinden en het op kunnen lossen.
     

Deel Deze Pagina