Focus 2.0 TDCI startprobleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mic, 15 mrt 2014.

  1. #1 mic, 15 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2014
    Beste forumleden,
    ik ben eigenaar van een ford focus 2.0 TDCI van het jaar 2006.

    Sinds kort ervaar ik problemen bij het aanslaan van mijn motor.
    Vaststellingen:
    schijnbaar doen volgende problemen zich enkel voor bij een warme motor.
    - startmotor draait, maar net voor aanslaan van de dieselmotor valt alles stil
    na poging 2 lukt alles dan weer probleemloos

    - dieselmotor raakt gedeeltelijk op weg om toch stil te vallen
    poging 2: auto start vlekkenloos

    - motor slaat aan maar draait op 350 toeren/min (extreem laag) en valt niet stil
    poging 2: motor start met roetpluimpje

    @kolere: egr en egrcooler heb ik gereinigd. Als ik de stekker van de egr uittrek kan deze mijns inziens niet functioneren. Het probleem blijft indentiek.

    Ik heb de stekker van één verstuiver losgekoppeld zodat deze niet kan werken.
    De motor start maar draaid op 3 verstuivers, een heel andere ervaring dan het probleem dat zich voordoet.

    Met de verstuiverstekkers los lijkt de startmotor constant en telkens weer te werken.
     
  2. #2 kolere, 16 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2014
    Zo test je niet de werking van een verstuiver, kortom dit kan nog steeds de oorzaak zijn. Verrast me dat je nog kan starten met drie verstuivers en het motormanagementsysteem dit niet blokkeert.
    Als je de egr reinigt, wil niet automatisch zeggen dat die daarna altijd weer goed zal sluiten...

    Wat is de gemeten raildruk tijdens starten? Als die te laag is kan het weer aan een reeks van onderdelen liggen (pomp, raildruksensor, verstuivers teveel diesel weg via retourleiding etc).

    Is de auto al uitgelezen?
     
  3. Verstuivers demonteren en laten testen bij een dieselspecialist
     
  4. Ik idd eerst uitlezen alvorens te demonteren en te laten testen, dit is redelijk prijzig.
     
  5. Heeft het motormanagement hier weet van? Ik zie maar een tweedraads aansluiting.
    De egr is zeer zuiver en sluit 100%. Heb hem in mijn handen gehad en deze leek dik in orde op mechanisch vlak. Als hij niet elektrisch opengestuurd blijft weliswaar.

    Kan ik de raildruk zelf aflezen? of met ohmmeter op de sensor .. of iets dergelijks

    Neen nog niet laten uitlezen, dit zodra ik verlof heb.

    Ik zag daarstaks luchtbelletjes passeren door de mazoutaanzuig.
     
  6. Dat hoort ook niet. Lucht in het brandstofsysteem werkt niet bevorderend;)
     
  7. Dat station is meneer al gepasseerd door overal alles stekkers van los te trekken. Dat ding staat natuurlijk vol met foutcodes.
     
  8. Dit probleem toevallig nog opgelost?
    Ik heb precies hetzelfde met mijn 2.0 TDCi... Staat nu ook bij Carrec Technocenter en blijkt 1 van de 4 verstuivers toch niet helemaal lekker meer te zijn. Hopelijk lost dit het op. DMV is 20dkm geleden vervangen. Startmotor kan ook nog het probleem zijn. Als het starttoerental niet hoog genoeg komt gaan de verstuivers niet open, als ik het goed heb....
     

Deel Deze Pagina