EGR-klep Ford Focus 2 (2005)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Owjeih, 9 mrt 2014.

  1. #1 Owjeih, 9 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2014
    Hallo,

    Ik rijdt met een Ford Focus 2 1.8TDCI uit bouwjaar 2005. Ik heb deze wagen nu ongeveer een 8jaar en 6 maand. Ik heb 3 jaar geleden mijn EGR klep moeten laten vervangen omdat deze was aangeladen met roet, en ook omdat ik telkens een waarschuwing had met 'motor system fault' Was niet echt goedkoop 650euro incl werkuren.

    Nu zijn we 3 jaar later en begint mijn Ford terug de zelfde problemen te krijgen :( veel roet uitstoot, lampje van motor system fault springt aan. Is er geen enkele manier dat deze klep kan afgesloten worden? Ik heb gelezen van een plaatje met een gat er in dat over de EGR klep wordt gemonteerd, maar kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Het enige wat ik kan doen is om de 2 tank beurten een product bij de diesel doen zodat die kleppen allemaal worden gereinigd, ik weet niet wat dit kan geven op termijn? Kan zo'n product beschadigingen aan de leidingen geven bij te veel gebruik? Kan het zijn dat mijn kleppen opnieuw moeten afgesteld worden, omdat de inspuiting niet goed is?

    Ik hoop dat iemand een gelijkaardig probleem heeft gehad, zou toch nog graag een paar jaar met mijn Focus willen rijden! :)
    Verder eigenlijk zeer weinig problemen gehad met deze auto, is één van de beste die ik tot nu toe gehad heb. Enkel die EGR-klep is een pain in the •••.

    Mvg
     
  2. EGRklep

    Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Focus 1.8 TDCI.
    Heeft iemand een beschrijving hoe ik zo'n plaatje er tussen moet zetten?
     
  3. Hallo.
    Ik heb n ford 1.8 tddi uit 2000. Is bij jouw het euvel dat de focus onder het rijden gaat inhouden en dan ineens uitvalt? Ik heb ook n soort gelijk probleem. Bij t uitlezen geeft deze geen vode aan
     
  4. Een plaatje voor de egr zetten helpt niet om de klep schoon te maken. Wel om de vervuiling te vertragen. Er moet namelijk een gaatje van 6mm in zitten om te voorkomen dat de motor in storing gaat.
    Hier op het forum staat een handleiding voor dat plaatje.
    Controleer ook eens de staat van de intercooler (die zit achter de onderste grill bij de Focus 2).
     
  5. Bij mij is die nog niet uitgevallen. Ik heb 2 keer voorgehad dat ik in 2d versnelling een rotonde aan het nemen was, en toen kreeg ik een melding dat de motor in noodloop ging, ben toen direct aan de kant gegaan, even gewacht en terug gestart. Moet wel zeggen, de laatste 2 maand kwam er heel veel zwarte rook uit, vooral zie je dit als het wat donker aan het worden is in de lichten van de auto's achter mij. Zo'n product van Ford om je kleppen te reinigen zou dit ook kunnen helpen om het roet weg te krijgen? Vandaag met iemand op het werk over dit probleem gehad, en die zij dat hij ook iemand kende met een Mercedes die ook een verstopte EGR-klep had. En die persoon heeft naar een Garage geweest waar ze 2 bussen (2componenten) van ongeveer 1L in de motor gieten, en dan aan de uitlaat een hele sterke stofzuiger opzetten, en dan 5min aan +/- 3000toeren onbelast laten draaien.. die zij dat er echt van die wormen roet uit komen. Maar geen idee of dit allemaal zo gezond is voor je motor.
     
  6. Lijkt mij niet, de rotzooi gaat dan door de motor heen. En ik weet niet of je een roetfilter hebt, maar die zooi moet daar dan ook doorheen. Ik neem aan dat je zelf wel weet wat de gevolgen zullen zijn voor het roetfilter...
     
  7. Doorrijden met een niet goed werkende egrklep zou ik in ieder geval afraden. Op een gegeven moment slipt alles dicht en in het ergste geval gaat het zelfs de levensduur van onderdelen (turbo etc) aantasten.
     
  8. Waar zit de egrklep bij een focus ll turnier 1.8 tdci 115pk,kan hem niet vinden?
     
  9. Als je de kap van de motor afhaalt (zit geklikt) zie je links van de motor een slang in een bocht van 90 graden lopen. Daar zit hij aan.
     
  10. Ik heb altijd v-power, excellium e.a getankt en een plaatje voor de egr klep, nooit problemen gehad met roet of egr klep. Dit zijn wel duurdere diesel brandstoffen maar ik heb geen onnodige kosten gehad, daarbij reed het nog zuiniger ook. Ik heb dus nooit van die dieselreinigers gebruikt.
     
  11. Idd. Egr gewoon afdoppen. Hierdoor ontstaan er wel meer nox gassen. Maar die meten ze niet.
     
  12. #12 Owjeih, 23 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2014
    Hoi allemaal,

    We zijn ondertussen een 2weken verder, de EGR klep is nog niet vervangen in mijn auto. Ik heb nog even aangezien met een product van KENT voor diesel motoren, maar helaas gister nog een foutmelding gehad op de boordcomputer. Nu ga ik één van de dagen de klep zelf eens proberen proper te maken, of anders een nieuwe er in. Nu heb ik nog een vraagje in verband met dat plaatje dat jullie tussen de EGR-klep monteren. Plaatsen jullie deze aan de inlaat van de EGR? En er komt dus ook een gat van 6mm in, moet ik dan de EGR ook software matig laten verwijderen uit de boordcomputer? Of blijft de EGR gewoon werken zonder dat ik een foutmelding krijg op de boordcomputer? :)
     
  13. Wanneer de EGR wordt afgedicht met een plaatje met 6 mm gat blijft deze verder gewoon werken en krijg je geen foutmelding. Softwarematig verwijderen van de EGR (hiervoor moet de EGR worden weggeschreven uit de PCM software) is alleen noodzakelijk als je de EGR helemaal wil afblinden of verwijderen.


    Op onderstaande afbeelding is te zien waar het plaatje gemonteerd moet worden.

    [​IMG]


    Hou er wel rekening mee dat wanneer de EGR wordt afgedicht met een plaatje dit er tevens voor zorgt dat de motor wat minder snel op temperatuur komt. Zeker in de winter kan het dan erg lang duren voor er warme lucht uit de luchtroosters komt.
     
  14. #14 Owjeih, 23 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2014
    Hoi JW,

    Bedankt voor je uitleg! Dus als ik het goed begrijp, zit het plaatje aan de intake van het gat. Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is namelijk de EGR-klep zelf. Deze is volgens mij behoorlijk aangeladen, maar doet zijn werk nog wel. Soms krijg ik een forumelding in de wagen waarna deze in noodloop gaat, maar dat heeft volgens mij te maken als de klep blijf hangen aan de scharnier punten, dus als ik gas geef dat de klep dicht gaat voor acceleratie, en dan terug open gaat wanneer de auto in lagere toeren terug gaat. (als ik het goed begrijp :) )

    Dit plaatje is dan goed? Is gemaakt uit Inox
    http://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/3REAAMXQ9MVRiKq2/$T2eC16V,!w0E9szNZH8sBRiKq1zKRQ~~60_57.JPG
     
  15. Als ik het zo bekijk is dit inderdaad het juiste plaatje.
     
  16. Bij de 1.6 tdci is het verschil nihil is mijn ervaring, het duurt met en zonder egr gewoon erg lang. Wanneer de buitentemperatuur onder 0 is komt de motor pas op temperatuur als je 10 minuten op de snelweg rijdt. Als je 60-80km/h rijdt duurt het heel erg lang (auto rijdt dan ook ruim 1 op 30).
     
  17. De 1.6 tdci is al sneller warm dan een 1.8 tdci...
     
  18. Ik heb met ze te doen dan:badgrin:. Op zich wel opmerkelijk, je zou verwachten dat er een verband is tussen dieselverbruik en opwarmtijd.
     
  19. Ik heb ternet nog mijn wagen gaan kuisen :) Nu heb ik iets anders opgemerkt, namelijk een tube waar een scheur in zit richting de EGR-klep. Kan dit ook te maken hebben dat er valse lucht wordt aangezogen naar de EGR waardoor ik zoveel roet uitstoot heb?

    Dit is een foto van op internet, maar de layout van de tube is ongeveer het zelfde :) ; http://oi60.tinypic.com/evdfv4.jpg
     
  20. #20 kolere, 23 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2014
    Dat is vrij zeker de oorzaak van het roeten. Ken de 1.8tdci niet maar is dit niet je turbo buis naar de inter cooler oid.
    Egr buizen zijn doorgaans veel dunner, is volgens mij die aluminium geribbelde bocht die achteraan op de foto ziet.
     

Deel Deze Pagina