1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Boordcomputer/benzinemeter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bbaar, 1 mrt 2014.

  1. Zoals elders te lezen heb ik sinds een week een nieuwe Focus ecoboost. Uiteraard moet die nog ingereden worden, maar mij viel meteen een gekkigheid op: op een gegeven moment gaf de benzinemeter aan dat de tank zo ongeveer leeg was (stond bijna op de E) en de boordcomputer gaf aan dat ik nog zo'n 30 km te rijden had. Snel dus maar getankt, maar tot mijn verbazing kreeg ik er niet meer dan 43 liter in!
    Is dit normaal? Zijn er meer mensen die dit hebben gehad? Dit kan toch niet aan het nog moeten inrijden liggen? Mijn Focus 2-2 was hier meteen al veel preciezer in. Zou het raar vinden als ik er vanuit moet gaan dat de boordcomputer en de meter uitgaan van 45 liter tankinhoud, of zo.
    Iemand suggesties?
     
  2. Uit mijn hoofd dacht ik dat de focus 3 een tankinhoud van 50 liter heeft, je had nog 7 liter over. 2 liter voor die 30 kilometer en 5 liter reserve? Ik denk dat de tank meter toch gelijk heeft gehad :mrgreen:
     
  3. Dus als je tankmeter compleet leeg aangeeft en de bc 0 km rijbereik, dan zit er nog 5 liter reserve in de tank? Nooit geweten en dus heel vaak billengeknepen voor niets :)
     
  4. #4 Fred, 2 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2014
    De :focus3: (benzine) heeft volgens het boekje zelfs een tankinhoud van 55 liter. Ik heb er nooit meer dan 44,5 liter ingekregen maar ik rijd nooit helemaal totdat de BC 0 km te gaan aangeeft door.
     
  5. 45,13 liter 1 keer getankt. Weet zo niet meer hoeveel km ik nog kon doorrijden.
    Tank lampje brand wel eens bij mij. Kan dan ongeveer nog 110 km rijden volgens boordcomputer. Heb een tankinhoud van 53 liter.
     
  6. Dank voor de reacties. Volgens het boekje kan er 55 liter in, dus net als in de fofo 2. Ik blijf het gek vinden, hoor. Meter stond echt vrijwel op E. Zal er eens op letten. Boordcomputer is trouwens qua gemiddeld verbruik wel heel optimistisch. Zal het eens goed gaan bijhouden.
     
  7. BC is inderdaad veel te optimistisch, maar dat is te corrigeren, zie http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=36495
     
  8. Mijn benzine doet hetzelfde. Als de te rijden km op 0 staat kan ik maar 45 liter tanken. Ook het totaal aantal km (verreden+nog te rijden) komt geheel niet overeen met de totaalstand.
    Heb je het al opgelost ? Gr Sieger
     
  9. #9 jojo71, 18 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2015
    Ben toch al een aantal keren tot nul gereden (en verder) op de boordcomputer en het meeste wat ik erin kreeg was 49,2 liter.
    Had dus nog 6 liter tegoed, dus die 1000km afstand op 1 tank moet wel te doen zijn als ik zuinig rij, maar voor alle zekerheid een jerrycan in de koffer zetten. :)

    Boordcomputer heb ik aangepast met een bias van 945 en voor mij is die dan redelijk accuraat aangaande gemiddeld verbruik.
     
  10. zo als hierboven aangeven word is 5 liter reserve inderdaad standaart echter de bc veel te bang om de bestuurder te laten stranden met een lege tank :P

    dus geeft die bij 10 liter in de tank 5 liter om te verbruiken 5 reserve al 0 op de BC.
    er is dus prima te rijden met 0 op BC doe ik zelf ook wel is en krijg er dan toch max 50.1 liter in dus zit ik nog maar net op de reserve dit is dan wel met de FOFO 3.2
     
  11. Met mijn vorige MK3 heb ik deze "problemen" nooit ervaren maar mijn huidige :focus3: vertoonde echter soortgelijke problemen. Na wat zoekwerk (google) kwam ik er achter dat ik niet de enige ST rijder ben die merkwaardige verschillen vindt tussen het boekje en de werkelijkheid.

    Hoewel Ford de :focus3: weg zet als wereld auto schijnen er verschillen te zijn als het om de capaciteit van de brandstoftank gaat. In het geval van de ST zou het gaan om 62L in Europa/Australie en 45L in de US. Het bizarre is dat het boekje in NL dus 62L aangeeft maar dat de dealer de folder aanhoudt en daar wordt melding gemaakt van 55L.

    Aangezien ik me niet kan voorstellen dat Ford extra kosten gaat maken door een zogenaamde wereld auto op verschillende continenten te voorzien van een andere brandstoftank en omdat er, met name in Duitsland, verschillende capaciteiten zijn gevonden bij de ene ST rijder vs de andere, ben ik gaan kijken wat er in de software terug te vinden is over de capaciteit van de brandstoftank.

    Tot mijn verbazing bleek dat in mijn geval de tankinhoud niet was gedefinieerd in de software. Er is wel een menu waar dit ingevuld kan worden en in het geval van de ST bevat dit menu 2 opties: 55L en 62L. Ik heb ervoor gekozen de instelling op 62L te zetten en geloof het of niet maar ik tank nu in het geval van een bijna lege tank tussen de 54 en 57 liter. De BC geeft dan aan dat ik zo'n 60 kilometer kan rijden. Voor de wijziging kwam ik niet verder dan 47 tot 50 liter met dezelfde BC melding.

    Ik weet niet of dit ook een rol speelt bij andere MK3 modellen maar ik heb nu in ieder geval de tankinhoud zoals het boekje in NL voorschrijft ;)
     
  12. Waar kun je dat instellen ?
     
  13. Same here. Ford Focus Wagen 125pk ecoboost 1.0 uit eind 2014.

    Bijna 0 km op de BC, dus al ruim 100 kilometer met een lampje aan, en dan nog maar max. 45 liter erin (hij drupte al over zelfs).
    Dealer net nog even laten checken: tank hoort echt 55 liter te zijn.

    Actieradius ongeveer 650-700km max. bij vrijwel alleen snelwegverbruik.

    Dat zou dus zijn: 45 liter + 5 liter reserve + laat het een liter zijn voor wat ik nog boven de 0 was gebleven = 51 liter, niet 55.

    Zou het puur de sensor zijn van de BC die ernaast zit?

    Valt me trouwens zelf wel zwaar tegen. Fiesta 1.6 125pk (niet echt zuinige wagen) die ik hiervoor had zat tank van 42 liter in, die ik ook echt helemaal kon vullen en gebruiken, waardoor ik bijna dezelfde actieradius had.
     
  14. Zou er niet wat verkeerd ingesteld staan in de boordcomputer? Er was een topic waarin beschreven stond dat er een aantal auto's was waar de tankinhoud te klein was ingesteld.
     
  15. Mijn grootste tankbeurt tot nog toe was 49 liter, en daarbij stond de boordcomputer bijna op 0 km te gaan.
    Omdat het boekje zegt 55 liter, wil ik toch eigenlijk wel weten of dat daadwerkelijk klopt! Waarom zou ik de laatste 5-6 liter nooit gebruiken? Ik zou graag willen weten of die 55 liter tankinhoud daadwerkelijk klopt, als dat zo is kan ik zelf aan de hand van de boordcomputer plus wat ik nog extra rijd bepalen hoeveel liter er nog in moet zitten, en dan dus te weten komen hoeveel kilometer ik "onder nul" kan rijden. Als er nog 6 liter in zit ben ik 80-90 km verder, en dat scheelt toch weer in het aantal keer dat ik aan de pomp sta.
    Daarentegen als de tank in werkelijkheid maar 51 liter is, heb ik een probleem (en een jerrycan) :)

    Klopt het dat ik "0 km range" hetzelfde kan behandelen als het brandstoflampje wat aangaat als je geen boordcomputer hebt? Alleen staat er dan in het boekje dat je nog x liter hebt als het lampje aan gaat, en bij een boordcomputer staat er niets over in het boekje.
     
  16. Dat er nog 5 tot 6 liter in de tank zit wanneer de boardcomputer 0 KM resterend aangeeft is volstrekt normaal.

    Het is niet slim om dan nog door te rijden vanwege 2 redenen. De brandstofpomp zit onderin de tank en wordt mede gekoeld door de brandstof in de tank. Wanneer je de tank te ver leegrijd wordt de brandstofpomp niet meer gekoeld en kan dan warm worden en zelfs vastlopen. Daarnaast verzameld eventueel vuil en vocht zich onderin de tank. Wanneer je de tank (te) ver leegrijd loop je het risico dat de pomp dit eventuele vuil en vocht aanzuigt wat verderop in het brandstofsysteem voor problemen kan zorgen.


    Wanneer de Boordcomputer 0 KM resterend aangeeft is dit absoluut niet te vergelijken met wanneer het brandstoflampje gaat branden bij uitvoeringen zonder Boardcomputer. Deze waarde ligt namelijk op 80 KM resterend.
     
  17. Met veelvuldig Googlen kwam ik dit inderdaad net tegen, en dat is wel een (duur) geintje om te laten gebeuren inderdaad. Leegrijden is dus leuk voor de winter, scheelt toch al 40 graden met de zomer ;)

    Hier ben ik niet zo bang voor. De brandstofinlaat zit sowieso helemaal onderin, eventueel vocht en vuil is dus als eerste aan de beurt (tenzij het vuil drijft).

    Ik zal het leegrijden dus niet overdrijven vanwege de koeling van de brandstofpomp.
     
  18. De aanzuig opening van de brandstofpomp zit nooit helemaal onderin de tank. Dit om het aanzuigen van bezinksel of water vanuit onderin de tank te voorkomen.
     
  19. Ik heb dus serieus altijd gedacht dat er maar een 45 liter tank in zat:schater:
     

Deel Deze Pagina