Afstellen versnellingskabel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 13 feb 2014.

  1. Ik heb van mijn Focus de koppeling vervangen hetgeen goed ging.
    Bij demontage heb ik echter per ongeluk op het instelknopje op de kabel gedrukt daar ik dacht dat dit voor demontage was.
    Bleek dus niet zo .
    Ik proberen en op een gegeven moment had ik hem zover dat hij weer in zijn vrij kon maar na in zijn 5 gezeten te hebben waar hij heel moeilijk in ging en ook weer uit, kon ik niet meer schakelen.
    Weer geprobeerd en weer hetzelfde.
    Wie kan mij eenvoudig uitleggen hoe die kabel afgesteld moet worden want de uitleg welke in HAYNES staat tja die snap ik blijkbaar niet of de plaatje,s zijn te onduidelijk.
    Graag advies
    Don
     
  2. Volgens mij is er niet een standaard voorschrift anders dan stellen d.m.v. de kabels.
     
  3. binnenin de auto moet het pookmechaniek vastgezet worden met een tooltje in een bepaalde versnelling.
    Dan buiten op de bak dezelfde versnelling kiezen en het stelknopje indrukken.

    Dat is heel grof gezegd de procedure.
     
  4. Volgens FORD in zijn 4 en dan vast houden als je geen tool hebt.
    Dan knopje indrukken . Dan controleren of de handel op de bak goed van links naar rechts gaat. De afstelling let niet zo nauw, zie mijn andere topic er is meer aan de hand
     
  5. Het afstellen let niet zo nou lijkt het maar de problemen welke ik had waarvoor ik de koppeling verving bleven aanhouden. Lastig naar 5 schakelen dus. NA div instellingen bak in 4 gezet en rode knop ingedrukt waarna deze volgens ford goed zou moeten staan maar ik ga dat nog eens navragen. In ieder geval bleef de auto lastig naar 5 en kwam hij niet altijd direct in zijn vrij terug.
    Ik heb echt alle mogelijke afstellingen geprobeerd maar niets hielp. Na een dag tobben begaf de 5 de versnelling het waarna de rest helemaal goed.
    Schijnt een probleem te zijn met een borg ring welke los gaat waardoor hij eerst lastig gaat schakelen wat ik dus had. Morgen andere bak halen en de andere inspecteren met een goede kennis van de ANWB die nieuwsgierig is. Weet een van jullie om welke borg ring of pen het zou gaan waardoor de 5 het nu niet meer doet? Schijnt dat de beste oplossing lassen is?
     
  6. Ik had laatst dat ik helemaal niet meer in de 1,3,5 kon krijgen. Met 2 en 4 naar de garage gereden, toen deed ie het weer, maar het bleek iets bekends met de borg veren om de slangen/kabels van de pook naar de bak (op de bak volgens mij) en dat is nu met seconde-lijm vastgezet. Bij mij schakelt ie weer goed...
     

Deel Deze Pagina