1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

haperen/stotteren focus 2 station

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rashid, 31 jan 2014.

  1. Hoi allemaal

    ik zit met een bekend focus 2 probleem namelijk dat mijn auto hapert en stottert als ik.gas geef.
    ik ben hiervoor al 3x terug gegaan naar mijn garage. Vorgaande keren bleek er steeds water bij de bougies te komen, waarvan 1x koelvloeistof vanwege een geroest dopje.
    bougies zijn vervangen bij 1e x evenals de kabels. Nieuwe dopjes zij geplaatst.
    Overige keren is alles goed droog gemaakt, volvoklep erop en afgekit.

    nu ben ik gisteren gaan tanken, was bijna leeg. Na t tanken begonnen de klachten weer...
    garage denkt wederom weer aan vocht... katalisatorlampje??? Ging net wel branden btw.
    dat gaan ze ma bekijken. Echter weten ze niet wat ze evt nog meer kunne doen.

    mijn vraag is wat kunnen we doe om dit te voorkomen. (Prijs gunstig) ik wil namelijk maandag met evt check punte komen waarop ze moeten letten.
    Tevens hoop ik op tipsnen evt oplossingen vanuit jullie. Ik word er namelijk als autoleek gek van. Dit probleem is nu ruim 6mnd bezig.. t is steeds tijdelijk en t kost me knaken.

    hopelijk kunnen jullie mij helpen

    alvast bedankt
    rashid
     
  2. Had je voor het tanken geen last? Mischien een zeefje verstopt? Zelf heb ik ook last van gehad, vriesdop verrot. Maar dat waren schokken onder het rijden, meestal alleen merkbaar op de sneĺweg.
     
  3. Sinds laatste stotter probleem tot gister na tanken niets aan de hand. Schokken is tijdens rijden. Rustig optrekken tussen versnelling gaat tot op heden nog goed.echter als ik meer gas geef dan schokt ie
     
  4. #4 Blauwitje, 31 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2014
    En een ford garage kan hier niks mee ?? Is die ook niet uit te lezen?
     
  5. Ben bij een vakgarage waar ik.jaren kom... is qua prijs redelijk. Ben vandaag bij ford geweest alleen ze doen alsof ze niet weten dat t een bekend probleem is. Ik zou ruim 100 moeten betalen voor onderzoek en dan alles wat erbij komt... vink dus erg duur en niet klant gericht als t om een bekend probleem is..
     
  6. Als het volgens jou een bekend probleem is zijn de oplossingen toch ook bekend ? Misschien ook wel handig te vermelden wat motor variant het betreft.
     
  7. Bekijk je gasklep eens, heb je deze al schoongemaakt? Ik had hetzelfde probleem omdat deze zo verschrikkelijk smerig was dat de klep bij gasgeven soms niet regelmatig opende... dat ging om een 2.0 benzine variant. Deze reparatie is makkelijk zelf te doen!
     
  8. Aangezien je over een afdekkap spreekt zal het een 1.6 zijn. Is het dan de gewone 1.6 of de 1.6 ti-vct?
     
  9. #9 kolere, 1 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2014
    De gewone, plaat past niet op de ti-vct.

    Wat is nu eigenlijk de vraag, je stelt dat de auto stottert tijdens rustig op trekken en tijdens rijden (deellast?) op de snelweg. Als de ruitensproeiers zijn afgekit, de Volvo afdekplaat is geplaatst en een nieuwe vriesdop erin is gezet inclusief nieuwe bougies en kabels. Lijkt mij het niet het bekende probleem?

    Heeft de focus een katalysatorlampje? Is het niet het check engine lampje? Als er een lampje brand moet je de de auto uitlezen.
     
  10. Als ik de startpost zo lees zijn de bougies en bougiekabels wel vervangen maar de bobine nog niet. Als dit zo is zou ik eerst maar eens beginnen met het vervangen van de bobine.

    Bij dit type motor komt het nog weleens voor dat de bobine kapot gaat. Zeker als er water of koelvloeistof bij de bougies heeft gestaan en de bougiekabels hierdoor zijn aangetast is het niet zo heel vreemd dat de bobine na een tijdje ook kapot gaat.
     
  11. ten eerste thnx voor het meedenken en evt aandachtspunten waar ze maandag ff op moeten letten.

    De problemen zijn hetzelfde als voorgaande keren. Maandag word alles bekeken, dus tot die tijd is het even afwachten. We vermoeden wederom dat er "vocht" bij zit, dit kan ook niet zo zijn natuurlijk. Ik zelf vermoed dat een vriesdopje is gaan roesten, omdat ik niet weet hoe er in hemelsnaam vocht bij kan komen (kap+ kitlaag).

    Ik ga ze iig wel vragen de auto eens uit te lezen, aangezien mijn katalysator lampje gisteren aanging. tevens vraag ik of ze kunnen zien of de bobine nog in orde is? gasklep en evt filter is ook een controle punt.

    zon bobine hoe duur kost deze? ik heb ergens gelezen dat ze best duur zijn, maar dat er ook "goedkopere" varianten verkocht worden.
    Het gaat idd om een focus 2, 1(denk ik) station, met 1.6 motor.

    Omdat mijn garage ook zit te denken wat het evt zou kunnen zijn, wil ik ze helpen met jullie adviezen, wellicht dat ze dit kunnen gebruiken.
    bij Ford doen ze me af alsof de problemen incidenteel zijn en dat het amper voorkomt bij deze type wagens. (en ze zijn erg duur in onderzoek kosten)..

    Ik kan helaas de kap er niet afhalen, zitten vast met een bepaalde schroef, en ik heb geen juiste schroevendraaier die hierop past.

    Als er meer tips zijn dan hoor ik ze graag, dan kan ik een lijstje maandag afgeven met punten die ze moeten checken van mij.

    Maar iig bedankt voor het meedenken tot nu toe.. en ik zal maandag de uitkomsten wel hier even melden.
     
  12. zo ben ik weer,

    Auto staat bij garage, en idd er stond wederom weer een flinke laag water in de bougie gaten.
    Garage stond en staat er van te kijken, ze snappen niet hoe dit in hemelsnaam moet kunnen.
    ondanks een kap, die dicht gekit was loopt er toch genoeg water de blok in en deze weet op een rare manier over de opstaande randjes van de bougie gaten langs de doppen in de bougie ruimte te komen.

    Hij word nu helemaal droog gemaakt. Ze hebben contact gehad met Ford echter deze weet het ook niet.
    Wat ze nu gaan proberen is een bougie kabel/dop te vinden met een opstaande randje die over de andere opstaande randje v/d bougiegat kan vallen. (dat het zeg maar afsluit).

    Meer oplossingen weten ze zelf ook niet meer.
    Hopelijk kunnen jullie mij en de garage helpen met tips om dit tegen te gaan.

    Mvg,
    Rashid
     
  13. Klinkt echt als een 1.6i....hebben ze ook gekeken of de vriesdoppen niet zijn
    doorgerot???
     
  14. Normaal gesproken ben je na het afkitten van de ruitensproeiers in de motorkap of het plaatsen van nieuwe ruitensproeiers met afdicht rubbers van het lekkage probleem af.

    De Volvo afdekkap is meer bedoeld als extra protectie. Wanneer er nog steeds water via de ruitensproeiers op de Volvo kap komt en de auto staat een beetje schuin loopt het water gewoon nog steeds (welliswaar minder snel) tussen de kap door tussen de bougie gaten.


    Zolang er nog water bovenop de motor lekt heeft het weinig zin om een Volvo afdekkap te plaatsen of bougiedoppen te plaatsen die het bougiegat compleet afdichten (als je deze überhaupt al gaat vinden). Je bent hiermee alleen bezig om de gevolgen van de lekkage aan te pakken en verhelpt niet de oorzaak van het probleem.
     
  15. dexter, garage gaf aan dat dit niet het geval was, (zag wel roestafzetting op de doppen.

    er lekte ook geen antievries/koelvloestof..
     
  16. jw, dus als ik het goed begrijp, moet met het vervangen enof afkitten van de sproeiers t probleem verhelpen.?

    Dus met een extra kap en deze afkitten moet het lukken?
     
  17. #17 kolere, 3 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2014
    Kitten alleen zou al genoeg moeten zijn, volvo kap is nog een extra zekerheid. Je zal eerste het vochtprobleem moeten aanpakken anders is elke reparatie zinloos, andere bougiedop is een totaal zinloze oplossing. Stel dat die dop heel goed afsluit, dan rot je vriesdop weer door en lekt er koelvloeistof, vervolgens rotten de bougies weg en breken ze af bij het eruit draaien. Er hoort daar geen vocht, dus de oorzaak moet worden aangepakt.
     
  18. Het probleem is vaak dat de afdichtrubbers onder de ruitensproeiers krimpen of hard worden waardoor ze niet goed meer afdichten. Voor zover ik gelezen heb zijn er zelfs sproeiers die helemaal niet voorzien zijn van afdichtrubbers.

    Je kan ervoor kiezen om de sproeiers te vervangen maar deze kosten inmiddels zo'n €20,- per stuk. Een andere optie is om de huidige sproeiers uit de motorkap te verwijderen (deze zijn geklikt) en te voorzien van een laagje (siliconen)kit.
     
  19. #19 Rashid, 3 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2014
    kolere/JW,
    duidelijk, dus het probleem ligt bijna zeker bij de ruitensproeiers.
    Is er evt nog een plek waar dit naar binnen kan komen? bv vanuit onder?

    Ik ga ze toch opdracht geven tot het vervangen van de sproeiers + afkitten.

    Moet er nog iets specifieks gebeuren als dit is gedaan, ik bedoel met de boegies en daarin? moeten hier nog zaken vervangen worden. of kan ik het zo laten als het helemaal droog is?

    ps, als de volvokap erop zit, kan er dan condensvorming optreden aan onderkant/binnenkant kap..
    ps: weet iemand waar ik de spoeiers kan bestellen? (behalve bij ford?? evt product code?) en welke afkit spul heb ik nodig hiervoor? als het namelijk zelf kan, wil ik dit gaan proberen.
     
    1. Ja kan van onderaf, namelijk als de vriesdop niet goed aansluit of verrot is. Of bovenaf kan ook nog omdat een ruitenvloeistofslang lekt.
    2. Ik zou voor de zekerheid de bougies er uithalen en echt helemaal droog maken en dan wat keramisch vet op het draad doen (is niet iedereen voorstander van)
    3. Misschien voor de zekerheid vriesdop weer vervangen. (weet je in ieder geval dat het goed zit)
    4. Kitten kan je wel zelf neem ik aan :P, al zal een garage dat wel als service willen doen als ze toch de boel weer open halen om het droog te maken.
    5. Condens kan altijd als warme lucht tegen een koud object slaat, maar dat is geen probleem
    6. sproeiers hoef je niet te vervangen als je ze afkit
     

Deel Deze Pagina