Rare geur als ik stil sta met C-max

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DennyK, 28 jan 2014.

  1. #1 DennyK, 28 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2014
    Beste mensen,
    Ik heb een ford C-max uit 2008 met een1.6 diesel motor.
    De afgelopen tijd begint het in de auto te stinken wanneer ik met een draaiende motor stil sta.
    Het is een beetje branderige, misschien wel uitlaatgas achtige stank.
    Als ik weer ga rijden is t naar een tijdje weer weg.

    Ik heb het gevoel dat het steeds erger wordt, ook tijdens het rijden dat de geur beetje aanwezig is of het komt omdat ik er zo op let.

    Iemand een idee wat het kan zijn?

    Verder brand af en toe het motorlampje, maar als ik dan diesel tank is het weer uit. Ik begreep dat dit een vaker voorkomende kwaal is?

    Kan iemand me helpen met die smerige geur? Help!
     
  2. kijk eens onder de kap,trek je plaat op de motor eraf (kan ook met 2 moertjes vast zitten) en ga eens naar je verstuivers kijken,als je er zwarte drap ziet lekken de verstuivers.verstuivers eruit,alles goedschoonmaken en nieuwe brandplaatjes enz. monteren.dit kan idd goed ruiken in je auto.
     
  3. Ik heb dit gehad toen mijn roetfilter wat los zat. Daardoor kwam er bij stilstand wat uitlaatgassen in de verwarmingskanalen. Meurt als de ziekte... Maar jij hebt al een poosje een ander filter toch? Dan denk ik ook eerder aan de verstuivers.
     
  4. #4 kolere, 29 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2014
    Kijk eerst is goed rond je verstuivers, zie je zwarte troep of olie grote kans dat dit de oorzaak is. Verder kan een slang gescheurd zijn.

    Waaruit begreep je dat? Als je het motorlampje ziet aangaan moet je de auto uitlezen, dan weet je waarom het lampje brand. Dit is niet normaal, het tanken zal waarschijnlijk de fout wissen doordat je de motor uitzet.
     
  5. Die codes blijven toch gewoon staan? Die moet je met elm config ids of wat dan ook wissen naar mijn weten. Als je hem zou uitlezen moet de storingscode er nog wel bij staan.
     
  6. Als de fout een tijd niet meer voorkomt wist hij hem zelf is mij eens uitgelegd bij een dealer.
     
  7. Klopt, uit mij hoofd na 10x startten. Als de foutcode dan tijdens de rij cyclus niet terug komt word hij automatisch gewist.
     
  8. Ah, handig om te weten!
     
  9. Mijn dealer meldde mij dat dit bij veel storingen ook al na de motor uitzetten gebeurt. Bij mij ging het om een te hoge druk waardoor de motor in de noodloop ging, bleek vacuümregelklep te zijn. Moest 4x terug en elke keer de motor aanhouden.
     
  10. Vandaag de kap er (gedeeltelijk, 2 schroeven los gemaakt maar de kap bleef rechtsachter ergens haken, enig idee hoe ik die er af krijg?) af gehad. Ik zie inderdaad zwarte drap. Dus zoals jullie zeggen zal het de verstuivers zijn.
    Enig idee hoeveel zo'n geintje gaat kosten? kan ik gewoon naar de lokale garage gaan of beter naar de dealer?
     
  11. Elke garage die zijn vak verstaat moet het kunnen. Alleen is het heel erg belangrijk alles goed schoon te maken en alle afdichtingen te vervangen, anders is de kans groot dat het weer gaat lekken. Als de boel heel erg aangekoekt zit kan dit erg lastig zijn. Materiaal is niet duur, alleen de arbeid.
     
  12. Ik zou óf naar een dealer gaan, óf naar een Diesel - specialist
     
  13. #13 joske, 5 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2014
    Heb het ook gehad.
    Verstuivers eruit, reinigen, nieuw brander plaatje en weer terug plaatsen.
    Advies; laat alle vier doen! Voor je het weet komt anders degene die nu nog in orde lijkt.
    Als je te lang doorrijdt zal de verbranding niet optimaal zijn en je olie vervuilen...zodoende kans op meer ellende ( turbo, erg etc)
     
  14. topic is al wat jaren oud maar kwam erop bij mijn zoektocht naar uitlaatgeur in auto. Bij mij was membraam in kleppendeksel gescheurd. Membraam is niet los te bestellen maar hele deksel wel. Als motor draait voel je dat er gas ontsnapt langs die dop. Opgelost.
     

Deel Deze Pagina