1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vervangen thermostaathuis, waarop letten?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Michiel35, 27 jan 2014.

  1. Hallo allemaal,

    Laatst werd duidelijk waarom ik heel af en toe wat koelvloeisfof bij moet vullen: thermostaathuis lek.
    Nu ga ik hem over 1,5 week zelf vervangen bij een doe-het-zelf garage en weet ik ongeveer wel waar ik op moet letten, maar toch even checken of ik alles goed op een rijtje heb ;-)

    Het gaat om een fofo 1 fase 2 1.8 benzine uit 2001 ( zie mijn handtekening ). Ik wil ook gelijk de koelvloeistof verversen, toch bezig ;-)

    Nieuwe oranje koelvloeistof: check
    Nieuw thermostaathuis incl. Thermostaat en deksel:check ( best nog kostbaar met 200 euro voor een set....)
    Schroeven en bouten gebruik ik van het oude thermostaathuis
    Er schijnt een aftapplug voor de koelvloeistof onderaan de radiateur te zitten? Anders trek ik de onderste slang los, loopt ie ook wel leeg ;-)

    Nog tips voor goed en snel ontluchten zonder beschikking te hebben over vacuumgereedschap?
    Normaal doe ik dit door het systeem tot max streep op reservoir te vullen, kachel vol open en minimaal motor laten draaien totdat de thermostaat open gaat, dan evt. bijvullen. Is het koelsysteem zelf-ontluchtend?

    Als je tips hebt hoor ik het graag :-)
     
  2. Je beschreven methode gebruiken wij op het werk ook. Gewoon goed vullen, laten draaien en aanvullen, dan goed warmrijden met chaufage max en blazer af of minimumstand tot je de radiator hoort aanslaan, dan weer vullen tot ie goed staat.
    Letten op het goed afschrapen/schuren van oude pakking en goed aanbrengen van nieuwe pakking. Voor de rest kan je weinig misdoen. ;)
     
  3. let ook goed op het kleine ontluchtingsgaatje op de thermostaat zelf, deze moet naar boven staan ( 12 uur )
     
  4. O, dat is goed dat je dat zegt, dat ontluchtingsdingetje moet precies in de uitsparing die in het thermostaathuis zit op de plek waar de thermostaat komt gok ik. Uitsparing zit precies op 12 uur. Dat koperen vast "gepopte" dingetje met een kogeltje erin is vast het ontluchtingsgaatje.
    Ik had m dan waarschijnlijk toch wel zo geplaatst, maar zal er nu extra op letten. Thx :-)
     
  5. #6 Marco Morello, 27 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2014
    Uit ervaring weet ik dat de 1.8 16v uit de Focus I zich lastig kan laten ontluchten. Voordat je weer flink gaat rijden wees er zeker van dat de lucht er helemaal uit is. De 1.8 heeft anders dan de 1.6 geen thermische beveiliging en kan bij verkeerd ontluchten te warm worden. Met als gevolg dat je koppakking er aan gaat.

    Wat kan gebeuren is dat je thermostaat in een luchtbel blijft hangen, waardoor hij niet open gaat. Bij mijn wagen hebben wij 'm warm gestookt (max 2000rpm onbelast) en toen bleek dat de onderste radiateur slang niet echt warm werd (die slang moet dusdanig warm worden dat je je handen er niet op kan houden) hebben wij de auto uitgezet en de volgende dag weer gekeken. Koelvloeistof was toen nog behoorlijk gezakt, dit kwam door de luchtbel rond de thermostaat die er toen uit is gekomen. Toen de koelvloeistof afgetopt en sindsdien was het goed. Behalve dat het thermostaathuis nu ook wat lekt. ;). Dit was ten tijde van de ombouw niet zo. Een nwe pakking was toen afdoende.
     
  6. #7 Sbro.nl, 27 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2014
    Mooi hè dit forum :rock:, suc6 met de klus, kan haast niet meer mis gaan.
     
  7. Trouwens, heb nu het thermostaathuis in mn handen. Bij de aankoop ( bij een ford dealer ) werd me gezegd dat alle pakkingen erbij zaten ( er zit een pakking ( rubberen ring ) om dat grote ronde gat dat tegen het motorblok aan komt ), maar ik vraag me af of er niet ook een pakking tussen het thermostaathuis en het thermostaatdeksel hoort te zitten....Weet iemand dat?

    Wil voorkomen dat ik straks voor paal sta bij die doe-het-zelf garage in Hillegom, niet zo heel ver van Den Haag, maar te ver om te duwen :-P
     
  8. #9 Michiel35, 27 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2014
    Dank voor de waarschuwing Marco. Een lekke koppakking is het laatste wat ik wil...helaas ervaring mee met een van mijn vorige auto's...:-) Kan je het vormen van een luchtbel rond de thermostaat niet simpel voorkomen door af en toe in de slang te knijpen of denk ik te simpel?
     
  9. Misschien wel, en anders voorzichtig rijden en dan wat drempels en klinkerwegen nemen zodat de boel goed los schud.
     
  10. Dat komt wel goed denk ik. In de garage ontlucht ik hem iig zover dat het peil niet meer zakt ( en idd de slangen op de radiateur goed heet worden ), dan blijft hij weer even stil staan tot het raammechanisme en de radio van mijn vader z'n Renault Veel Sores ( Vel Satis :-P ) zijn gefikst ( we gaan samen naar de garage om aan onze beider auto's te sleutelen :-) ) dan loop ik hem weer na en dan na 40km rijden naar huis weer :-)
     
  11. Zo, afgelopen zaterdag het thermostaathuis vervangen bij zelfsleutelgarage in Hillegom ( best goeie plek om te sleutelen overigens ;) )

    Het ging allemaal erg voorspoedig, dus was vrij snel gepiept. En ontluchten hoefde bijna niet!
    De instructies in TIS er eens op nagelezen en daar werd vermeld dat je eerst de kachel moet vullen door de aanvoerslang voor de verwarming, totdat de vloeistof eruit komt lopen. Daarna afvullen via het expansievat. Nou, dat werkt prima! En ja...alle slangen alsook de verwarming worden loeiheet ;) Thermostaat gaat netjes open en fan slaat ook aan.
     
  12. :thumbs: altijd fijn als iets lekker loopt en uiteindelijk ook goed werkt.
     

Deel Deze Pagina