1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Piepend en slepend geluid motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HokusFocus, 12 jan 2014.

  1. #21 Marco Morello, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Je kan beter een dop 13 of 15 op een verlengstuk plaatsen en daarmee de spanner ontspannen. Vervolgens een pennetje erachter om de spanner ontspannen te houden. En de spanner van de 1/6 tdci doe je echt niet van onderaf bedienen.... Pennetje zit bovenaan....:roll::vingertje:
     
  2. #22 HokusFocus, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2014
    En dan vervolgens de motor even laten draaien neem ik aan. Gaat de riem dan niet slippen of zit er nog genoeg spanning op de riem zelf?

    Edit: het gaat natuurlijk om zo de riem er af te halen... Ik las ook op internet dat je de poelies kan inspuiten met Wd40 pm te testen of het de poelies zijn. Dit lijkt mij bij een riem niet echt slim?
     
  3. Onderhand heb ik de riem er af gehad en de motor even laten draaien. Helaas (in dit geval dan) was de motor al redelijk warm en het piep geluid redelijk verdwenen. Ervoor had ik met draaiende motor al even de spanner ontspannen, maar daar werd het geluid niet anders van (hij slipte alleen als ik hem er weer opzette, maar dat lijkt me logisch en niet erg goed voor de riem...). Toen ik de riem er af had meende ik toch nog wat een piep te horen, dus op dit moment denk ik toch dat het de krukaspoelie is. Toen ik de riem er weer op had viel het me ook weer erg op dat de spanner redelijk trilt en dit heb ik nog even goed op de film gezet:
    [YOUTUBE]suI31xW5Jw4[/YOUTUBE]
     
  4. Joh, wat jij wilt. iedere monteur doet het op zijn eigen manier..
    en als we toch gaan mierenneuken... er zit geen pennetje aan de bovenzijde maar een boring waar een pennetje,boortje in kan. :baeh:

    Maar hier is TS niet mee geholpen....;)
     
  5. #25 Marco Morello, 14 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2014
    @sixtyseven76: Lekker bijdehand maar het pennetje wat ik bedoel, zit wel degelijk aan de bovenkant. Dat is dat ding wat je ziet trillen. Kijk maar naar het laatste filmpje... Daar zie je een pennetje/palletje/uitsteeksel zitten... Als je daar een dop 13 of 15 met verlengstuk op zet, trek je de spanner zonder enig probleem om. Daarna borg je hem met een 4mm pennetje/boortje.

    Hoef je de boel niet op de "ik-gebruik-overal-een-hamer-voor" of op "de kwik-chips" manier te doen....

    Houke; je spanner trilt wel idd, of dit te maken heeft met een slechte krukaspoelie is lastig te zeggen. Bij onze 1.6tdci trilde hij ook zo en dat werd erger naar mate de kilometers vorderden. Bij ons was de krukaspoelie wel kapot. Vervangen van die poelie is een fluitje van een cent, mits je op de juiste manier werkt. Net boven de uitlaatpijp, ter hoogte van de versnellingsbak, moet je een blokkeerpen plaatsen. Dan draai je de poelie er zo af. Poelie zelf kost iets van €100,- (dat betaalde ik een 1,5mnd geleden tenminste).
     
  6. #26 Blauwitje, 14 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2014
    Dynamo lagers? wat zegt de garage hiervan? of zit deze weer aan een andere riem of maakt ie met meerdere elektrische apparatuur aan geen herrie?
     
  7. Bedankt voor de input. Ik zal morgen nog even de vrijlooppoelie testen. Het kan ook zijn dat zowel de krukaspoelie en de vrijlooppoelie aan vervanging toe zijn (of nog erger: alle drie...). De garage zegt er niks van, ik doe het of zelf of een Ford monteur doet het in zijn vrije tijd (handig zo'n schoonvader :mrgreen: ).
     
  8. Vrijlooppoelie is prima. Starte vanochtend, dus met koude motor, de motor zonder multiriem en toen hoorde ik hetzelfde geluid al, dus het is de krukaspoelie. Deze zal ik dus bestellen en monteren. Toen ik de kap van de motor af had kwam ik ook nog wat tegen wat me verontrust:
    [​IMG]
    Moet ik me hier ongerust over maken?
     
  9. #29 Johanpg, 15 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2014
    Kleppendeksel pakking? Dat soort plekken had ik ook rond om. Die is bij mij ook net vervangen, prijs valt wel nee geloof ik. En of je ongerust moet zijn... Volgens mij niet echt.
     
  10. Houke bedoel je de smerigheid onder dat slangetje?
    Dat is de slang van je carterventilatie; aangezien dit zo'n fijne franse constructie is, sluit het perfect af.... Niet dus.... Zal me er niet te druk om maken.
     
  11. Ik bedoel inderdaad de smerigheid onder de carterventilatieslang (leuk woord voor scrable..). Komt dan zeker tussen de aansluiting, die op de foto te zien is, door. Zit iig wel precies op die hoogte, dus jouw antwoord sluit precies aan op wat ik zie Marco;) Heel erg bedankt voor de hulp, en ook de hulp van de rest trouwens! Zo leer je weer eens wat he:thumbs:
     
  12. Vandaag eindelijk tijd om dat vervelende geluid aan te pakken. Uiteindelijk hebben we de dader gevonden en dit was de distributieriem helaas. Deze vertoonde aan een kant een niet gelijkmatig slijtagepatroon. We hebben de nieuwe er op gezet en nu loopt de motor weer mooi zonder vervelende geluiden. Bij de waterpomp zat ook al wat koelvloeistof, dus deze leek ook niet al te best meer. Sowieso vervang ik de waterpomp samen met de distributieriem wanneer deze ook over de riem loopt. Wel jammer dat het nu al moest, want de motor heeft nog geen 125k gedraaid... Nouja hopelijk doet deze set het beter en de krukaspoelie hebben we ook vervangen. De oude had wel redelijk veel speling en ik had hem toch al liggen.
     
  13. Fijn dat het is opgelost. En zo als we bij mij al zagen, je bent niet de enigste waar hij de 2ton niet red!!
     
  14. Nee idd! Daar moest ik toen nog aan denken ook;)
     

Deel Deze Pagina