1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Piepend en slepend geluid motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HokusFocus, 12 jan 2014.

  1. #1 HokusFocus, 12 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Sinds een poosje heb ik een tikkend en slepend geluid, voor bij koude start. Mijn eerste gedachte was de multiriem en deze heb ik dan ook laten vervangen. Helaas was het probleem hier niet mee over en sinds kort klinkt het ook net alsof er wat slipt tijdens het rijden. Dan heb ik geen voor- of achterruitverwarming aan. Spanrollen lijken ook prima. Iemand een idee of ervaring met dit euvel?
    Even een filmpje voor de duidelijkheid:
    [YOUTUBE]D8nXnZWXo-k[/YOUTUBE]
     
  2. Dat geluid maakt mijn Focus ook. Als de motor warm is, is het over.
     
  3. [YOUTUBE]D8nXnZWXo-k[/YOUTUBE]

    Ik heb even je filmpje zichtbaar gemaakt.
     
  4. #4 HokusFocus, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Thanx, wat deed ik fout? Heb het gedaan zoals op het forum staat aangegeven:confused:
     
  5. Houke dit lijkt gewoon n multiriem welke geluid maakt.
    De looprollen kun je niet aan zien of ze goed zijn.

    Kijk wel hoe je krukaspoelie er aan toe is; wanneer de spanner heel erg trilt vaak icm een hoop vliegroest in die omgeving, kun je er wel vanuit gaan dat deze zijn beste tijd wel heeft gehad.
     
  6. Thanx Marco, voor de goede input. Ik heb van de monteur doorgekregen dat de spanrollen nog goed waren, hoe hij dit checkt weet ik ook niet.. Ik zal eens kijken of ik de krukaspoelie zelf kan checken of dat ik dit beter even kan laten doen;)
     
  7. Je hoeft alleen de code van het filmpje tussen de tags te zetten. Zie hierboven.
     
  8. #8 HokusFocus, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    [YOUTUBE]gSSIUXLJBtk[/YOUTUBE]

    Even een nieuw filmpje gemaakt. Toen ik de motor startte piepte/tikte hij nog niet en toen ik de voor- en achterruitverwarming aan deed ook nog niet, maar toen ik de verlichting er bij aan deed begon hij en ging ook door wanneer ik de voor- en achterruitverwarming + verlichting allemaal uit deed. De spanner trilde op zich wel redelijk vond ik, al is dit niet goed te zien op het filmpje volgens mij... Misschien dat jij dit beter ziet [MENTION]Silver Baron aka marco[/MENTION] Marco?

    En bedankt voor de uitleg Robert;)
     
  9. Krukaspoelie lijkt goed. De spanner beweegt eigenlijk niet, wat inhoudt dat hij geen onbalans van de krukaspoelie hoeft op te vangen.

    Nwe multiriem zou hier al voldoende kunnen zijn.
     
  10. Maar het gekke is dat er net een nieuwe multiriem op zit... Met net bedoel ik nog geen 3k km en hij deed het daarvoor en daarna.
     
  11. #11 Marco Morello, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Dan zou ik het toch zoeken in 1 vd rollen...

    Bij de focus I was het enige soelaas om van dit geluid af te komen het vervangen van de spanner en de rollen.

    De dynamo joelt trouwens niet?
     
  12. Met joelen bedoel je wat een krijsend/fluitend geluid? Want dat heb ik inderdaad wel...
     
  13. Die van mij doet dat ook. Als ik een beetje gas geef is het weg. Stoort me niet echt. En ik denk zelf dat het geen kwaad kan. Bij vervangen van de distributie gaat de multiriem ook vervangen worden samen met de rollen en spanners. Denk daf het dan wel over is. Rond de krukaspoelie is het bij mij wel vettig. Dus denk dat ik die ook meeneem samen met het seal. Misschien komt het geluid wel daar weg?!
     
  14. Bedoel je dat tikkende geluid of dat joelende geluid? Of beide natuurlijk..
     
  15. Dat geluid heb ik ook al eens gehad, spanrol van de multiriem laten vervangen en het was over.
     
  16. Ik ga het eerst bij de spanrol zoeken. Kan ik trouwens op een makkelijke manier testen of deze de boosdoener is?
     
  17. Bij mij maakt hij dit geluid ook. Alleen als het/hij koud is en er veel elektrisch vermogen gevraagd wordt.
    ik heb wel eens bekrepen dat dit de dynamo kan zijn die z,n beste tijd gehad heeft.
     
  18. Heb het zelfde geluid gehad bij mijn zit er nog een kort riempje onder de Multi riem en die maakte dat geluid maar ik weet niet of jou type dat ook heeft. Hier was ijzervijlsel uit de dynamo in gevallen en maakte dit geluid als de riem koud was als hij een beetje warm werd was het over. Kort hierna overleed de dynamo ook ik zeg niet dat het dit is maar je kan er altijd naar kijken.
     
  19. Waarom laat je hem niet even lopen zonder de multiriem?
    Geluid nog aanwezig dan distributie controleren/vervangen,

    geluid weg dan agregaten controleren

    de spanner kan je met een griptang omduwen en als de riem eraf is kan je zo
    voelen/draaien aan de spanrol , dynamo en aircocompressor.

    Spanner omduwen gaat het makkelijkst vanaf de onderzijde.:)
     
  20. Als het vettig is rond de krukaspoelie dan lekt vrijwel zeker de oliepomppakking, dit is een vierkant o-ringetje welke na verloop van tijd niet meer afdicht. Dit komt vaker voor bij de 1.6 tdci. vettig valt nog mee maar uiteindelijk ligt de olie er gewoon onder.

    ring kost bijna niks maar is wel arbeidsintensief, Distributie eraf, carter en zeef eronderuit en dan kan de oliepomp ervanaf. Het meeste werk is het schoonmaken van de pasvlakken want alles is gekit. op dat o-ringetje na...:nocheer:. Tip, vervang de waterpomp mee.
    ook de dealer kan je een set leveren incl waterpomp, dit is goedkoper dan alles los bestellen.:)
     

Deel Deze Pagina