Hoeveel diesel past er in?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door robatxperia, 22 dec 2013.

  1. 1. Kun je aangeven hoeveel km je hebt zitten knijpen, nadat die betrekkelijke nul op de bc bereikt was?
    2. Dat je vaak 49 liter tankt, betekend dat dan ook dat je nu altijd tot nul-
    boordcomputerkilometers doorgaat?
     
  2. - Ik heb nog circa 30km doorgereden nadat er 0 km op het display stond. Ik ben op gegeven moment maar van de snelweg gegaan omdat ik niet langer door durfde te rijden naar een pomp langs de weg.
    - Meestal tank ik rond de 47 liter, dan zegt de boordcomputer nog 10km te gaan oid.
    - Als ik 49 liter tank is die net op 0 gesprongen.

    Ik heb een focus II, persoonlijk denk ik dat de focus III weer een andere manier van berekenen gebruikt.
     
  3. Voor wat het waard is.
    Ik heb sinds kort een Focus. afgelopen week voor de eerste keer getankt.
    Er stond dat ik nog ca 130 km kon rijden. Er ging bijna 44 liter in.
    Daarna kon ik volgens de bc weer 899 km rijden.
    Gemiddeld verbruik is 6.0l / 100 km dus 900 km is 54 l.
    was dus conform verwachting.
     
  4. Laatste keer tanken werd het weer mooier:
    - volgetankt; met paar keer klikken.
    - BC: 873 km te gaan.
    - 4 kilometer verder bc: 872 km te gaan.
    - 100 km verder: 885 km te gaan.
    - Nu geeft ie alweer 250 km hetzelfde totaal (dagtrip+te gaan) van ongeveer 925 km aan.

    Ik ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Deze keer rij ga ik proberen op het einde een paar keer te stoppen/starten en door te gaan tot 10 "bc" km.

    Uitgaande van de enorme reserves moet dat geen probleem zijn.
     
  5. Ben benieuwd wat daar uitkomt! Jerrycan achterin en gaan!
     
  6. Is het inderdaad zo slecht om een diesel leeg te rijden? Gezien de leeftijd zal er weinig troep onderin de tank zitten.

    Verder heb ik een keer een astra diesel leeg gereden, maar die was weer normaal te starten na het tanken. Duurde alleen een tijdje voor hij daadwerkelijk aansloeg.

    Had wel mazzel, want de laatste 100 meter naar de pomp heb ik uit rollend met afgeslagen motor gedaan.
     
  7. Zo vreemd zijn die wisselende waardes niet.
    Computer geeft aan hoeveel kilometers ongeveer kan rijden met deze rijstijl.
    Als ik tank en rij naar huis (80km/h weg) zie ik de resterende kilometers oplopen (stel dat je momentaan gebruik 1:25 is gaat de tijd/afstand rekensommetje aan de gang)

    Kom ik daarna in de stad en ga daar trappen, dan zal de resterende kilometers snel dalen
    (Ook hier gaat de regel tijd/afstand werken)
    Omdat steeds verschilt is het ook allemaal een indicatie.
     
  8. Klopt.
    Zodra ik de auto gevuld heb krijg ik het zelfde.
    Bc zegt 878 km te gaan.
    Rij ik naar belgie dan loot de bc waarde op.
    Na 200km rijden staat hij vaak nog op 880 km.
    Zodra ik de 450 km gepasseerd ben geeft de bc een redelijk actuele waarde aan.

    Ook bij mij gaan de laatste 125 km zo snel omdat ik vaak voor langere ritten eerst vol tank. Gevolg is laag actueel verbruik en hoge bc stand.
    Aan het einde ga ik binnen de woonplaats rijden en door het aanzienlijk hogere verbruik icm een bijna lege tank zal de laatste km's vrij snel dalen.
     
  9. :lol: mij bc geeft na het tanken altijd aan dat ik weer 999km kan rijden en daar blijft ie meestal een 70km op staan voor dat die waarde gaat zakken
     
  10. Een tank leeg rijden is altijd een slecht idee.
    Zeker bij een wagen die al wat kilometers heeft gemaakt, je weet nooit wat er op de bodem van je tank ligt.
    Vuil en water kunnen grote schade aan moderne injectie systemen veroorzaken, en nee de filters houden niet altijd alles tegen.
    En van lucht verpompen word een hd systeem ook niet vrolijk.
     

  11. Ik heb nog nooit leeg gereden, zat altijd nog wel een bodempje in :p

    Maar over het algemeen gooi ik hem weer vol als me lampie gaat branden
     
  12. De tank word altijd vanaf de bodem leeg gezogen, dus de rotzooi van de bodem komt sowieso wel mee. Ik tank altijd wanneer het lampje gaat branden, dan zit er meestal nog ongeveer 8 liter in de tank. Doorrijden tot 0 durf ik ook wel aan. Dan zit er nog 5 liter in.
     
  13. Een veronderstelling die meer mensen maken, maar wel een foute.
    Kijk naar een bad waar vuil in ligt, meestal word het zand pas mee getrokken als het bad bijna leeg is.
    Er zijn wat mooie namen voor de effecten die dan optreden, maar daar kom ik zo niet op.
    Op mijn werk levert het leegtrekken van tanks om de zelfde redenen problemen op.
     
  14. Ik vind nog steeds vreemd als de bc de eerste 600-700 km steeds ongeveer hetzelfde uitkomt en dan vervolgens de laatste 200 km raar gaat doen en dan ineens achteruit holt. Ook vind ik nog steeds raar om op de cruise control, provinciale weg (zuiniger kan haast niet) 140, 139, 138, 137 tot 60 toe in 10 minuten tijd te zien. Naar mijn mening is het dan een debiele boordcomputer!

    Als deze enorm wisselende waarden normaal zouden zijn, dan zou iedere keer dat ik gas geef de te rijden kilometers enorm moeten dalen (verbruik tot "25 op 100 volgens bc"; oftewel in een goeie 50 kilometer is de hele tank van 53 liter leeg) of enorm moeten stijgen bij 50 in zijn 5 op cruise control ("2,6 op 100 volgens bc"; oftewel nog 2000 kilometer te rijden).

    En nogmaals: de bc zou dan niet alleen de laatste 200 km spastisch moeten doen.
     
  15. Volgens mij is niet de vraag/discussie of je een diesel leeg moet rijden:
    NIET DOEN, dat geeft problemen.

    De vraag is/was: hoe kan ik die spastische boordcomputer zo interpreteren dat ik hem inderdaad niet leeg rij; en toch netjes 3 liter overhoudt. (Dus 50 liter kan tanken).
     
  16. Mh ik zou eens in de bonnen moeten kijken, volgens mij heb ook nooit zoveel getankt.
    Nooit echt op gelet omdat mijn vorige wagen met meer minder ver kwam.
     
  17. Ik heb een hekel aan tanken, vroeger kon je hem vastzetten, steeds vaker is het pennetje weg; zodat mijn "tankspijker" ook niet meer past). Dus wil ik dat zo min mogelijk doen. (Dus: liever 30x per jaar 50 liter dan 50x per jaar 30 liter.)

    Het is overigens echt niet alleen Ford hoor: ik heb een jaar of 8-9 geleden een MB Vito gehad. Begon het lampje altijd al te branden, terwijl dan er nog maar 68 liter bij kon. Standaard reed ik dus minimaal 100 kilometer met brandend lampje om zo'n 76 liter te kunnen tanken.

    Vervolgens op wintersport naar Les Trois Vallees - Frankrijk. Op de heenweg nog getankt in Chambéry, op de terugweg op de tol begon het lampje alweer te branden. Helaas geen contant geld bij; storing in betalingssysteem aldaar, dus: paar honderd kilometer met lampje aan gereden: (uiteindelijk toch dichtgeknepen billen!)
    In Luxemburg uiteindelijk 81,2 liter getankt; tot randje weer vol! Ik dacht toen echter al 150 kilometer dat ie al echt leeg zou zijn! (En mijn vriendin er naast maar blijven geruststellen...:schater:)

    Ergo: ook met een 81 liter tank blijft het Kwalitatief Uitermate Teleurstellend als de meter niet fatsoenlijk werkt! Wat heb ik aan een brandend brandstoflampje als ik er nog 275 kilometer mee kan rijden?Waarom is er geen metertje: over 3 liter is het op: nul=nul: en als je dan nog zo stom bent om verder te rijden is het echt je eigen schuld!

    Blijft volgens mij toch iets anders dan 42 liter kunnen tanken in een 53 liter tank...
     
  18. Ben het met je eens, normaal moet de BC rustig terugtikken zeker als je met constante snelheid rijdt. Ik krijg ook geen rare getallen als de tank leeg begint te raken, wel is de BC aan de voorzichtige kant. Als deze "0" km te gaan aangeeft zit er nog ongeveer 5 liter in de tank. Verder is de BC bijzonder nauwkeurig (in tegenstelling tot wat anderen vaak ervaren), de afwijking is hooguit 0,1 liter/100km als ik het nameet aan de pomp. Misschien werkt je vlotter in de tank niet goed? Dat ie een tijdje blijft hangen en dan opeens naar beneden zakt? Reset je de BC wel na iedere tankbeurt, ik zet altijd alles weer op nul (wat onhandig werkt dat trouwens, pfff...).
     
  19. In de Focus 2 hebben we het er hier maar op gehouden dat er softwarematig een reserve ingebouwd zit. Daarnaast is het meten van een tank die beweegt behoorlijk moeilijk, met het oog op klotsen.
     
  20. Grotere tank eronder zetten, sta je ook minder vaak bij de pomp.
    Het schijnt dat tanken nu eenmaal bij autorijden hoort.
     

Deel Deze Pagina