1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stuur Focus ST 2009 blijft trillen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Clubx, 18 dec 2013.

  1. Laat volgende week de schijfen afdraaien, daarna maar eens kijken wat het voor resultaat geeft.
     
  2. Ik heb hetzelfde gehad met mijn ST uit 2007; tussen de 90 en 120 km/u een trillend stuur, weg bij 130 km/u...opgelost door standaard 130 of harder te gaan rijden :mrgreen:

    Onlangs nieuwe banden erop laten zetten en het is al een heel stuk minder. Eigenlijk zo weinig dat ik me er niet meer aan stoor. Ik moet hem sws nog uit laten lijnen dus wellicht is het dan helemaal weg.
     
  3. #23 StephenV, 6 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2017
    Haha dat is mijn oplossing ook. Dan maar 130/140 rijden dan is de trilling niet storend/weg.

    Teminste niet storend of weg heb je al snel als je het trillen van mijn stuur een tijdje vast houd.

    Focus 1.6 uit 2006

    Maar ook ik heb een trilling in het stuur zitten.
    Velgen zijn gericht en 2x gebalanceert.

    Tussen de 80 en 100 is het even erg bij constante snelheid, acceleren, uitrollen en remmen.
    Tussen de 100 en 120 is het aanwezig bij constante snelheid en acceleren, bij gaslos en remmen is het er wel maar is het niet zo aanwezig/storend als met voet op het gaspedaal.

    Heb nu 18" met 225-40 et40
    Maar het begon eigenlijk vlakvoor dat ik de 16" er af heb gehaald.
    BTW auto was geleverd met 15" staal af fabriek.

    Trilling is trouwens duidelijk zichtbaar in het stuur die trilt dan een 2 a 3 milimeter op en neer.
    Btw die duidelijke trilling in het stuur is niet terug te zien in het weggedrag hij rijd verder kaars recht.
    Tenzij er erge spoorvorming is maar dat zou te maken hebben met de harde wang van de band


    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  4. Welke banden heb je erop laten zetten?
     
  5. Pirelli's P-zero Nero Gt's - 225/40/18
     
  6. Ik heb het ook gehad! Ging weer even weg en kwam weer terug...
    Morgen alles uitlijnen en balanceren en dan kijken hoelang het weg blijft!
    Bij mij is de boel voor los geweest dus moet sowieso weer uitlijnen.
     
  7. Ik heb er ook last van bij mijn ST uit 2008, niet bij accelereren of remmen maar bij bepaalde snelheden. Echter weer niet altijd, mijn voorbanden zijn zo goed als nieuw en onlangs ook rondom nieuwe schijven en blokken.
    Auto stuurt verder prima.
     
  8. Vaak zijn de achterste rubbers van de draagarm (voor) het hele probleem. Al best veel probleem gevallen gehad en na het vervangen, herkende de klant zijn auto niet meer terug
     
  9. Ik herken het. Mijn MKI had ook altijd last van wat trillingen, totdat ik het complete onderstel vervangen had. Daarna tot het eind toe (dikke 100.000km) trillingsvrij gereden.
    Ook geen last meer gehad van kromme remschijven, terwijl dit daarvoor nogal eens voor kwam.

    Vervang je de rubbers los, of vervang je de hele draagarm?

    Mijn ervaring met originele draagarmen van de Focus, zeker bij de ST, is dat ze na zo'n 100.000km wel redelijk ver heen zijn. Dan doel ik met name op de draagarmrubbers en fuseekogels. E.e.a. kan te maken hebben dat er met een ST steviger wordt gereden en met meer aandrijfkrachten dan de minder vermogende Focussen.
     
  10. Zeker een duur geintje, de draagarmen vervangen ?
     
  11. Draagarmen vallen wel mee qua prijs meen ik mij te herinneren van de Focus 1 die ik had. Weet niet of het extreem andere prijzen zijn bij de Focus 2.
     
  12. Ligt eraan of je het zelf doet.

    Reken voor een set TRW draagarmen op zo`n €100,- per draagarm (via mister-auto.nl). Plus wat klein materiaal zoals nieuwe bouten die via de dealer zou moeten bestellen. Wat zo €20,- kan kosten.

    Materiaalkosten zal dus ergens tussen de €200,- en €250,- liggen. T.o.v. de Focus I scheelt dat ongeveer €100,-

    Wel moet je naderhand de auto laten uitlijnen.
     
  13. Dat valt relatief nog mee, bedankt voor de info.
     
  14. Afdraaien was niet meer mogelijk, schijven waren al te ver heen. Ze zijn nu vervangen door nieuwe. Het goede nieuws is dat het trillen van het stuur bij remmen weg is. De trilling vanaf 90 km/h tot ongeveer 120km/h zit er nog in, maar is stukken minder geworden (het stuur trilt niet meer uit je handen).

    Als je het stuur goed vasthoud voel je het trillen stukken minder, tot niet, bijna acceptabel.

    Echter na een tijdje begint voor mijn gevoel de hele auto te schudden, voel het echt in de stoel, maar ook als je bijvoorbeeld je been tegen de middenconsole houdt. Ook bij gas loslaten voel je een trilling door de hele auto en in het stuur.

    Zelf denk (hoop) ik motorsteunen die te slap zijn, kan iemand mijn theorie onderbouwen,of juist niet? :)
     
  15. als auto in de stoel trilt is vaak onbalans in de achteras.

    ik heb ff vluchtig over alles heen gelezen.
    Als je de banden gebalanceerd zijn en de auto goed uitgelijnd zijn. dan zou je kunnen kijken naar hoogteslag.
    je zegt zelf dat je banden/ophaning/rubbers uitgesloten zijn.
    maar weet niet hoe en wat gecontroleerd is.

    je zou zelf de banden van voor naar achter kunnen wisselen. als het veranderd weet je direct waar het probleem in zit. in de banden.
    en zoals gesproken is draagarmrubbers die slap worden/zijn. dan kun je ook dergelijk

    denk een kapotte motorsteun je vooral stilstaand beste voelt. geef je meer gas dan voel je de auto meer trillen dan je normaal acht. echter een defecte 2-massa vliegwiel kan dan ook voor vibratie zorgen


    persoonlijk trilt me auto ook in de stoel bij 90-92km/h. na banden 3x gebalanceerd te zijn en hoogteslag wordt acceptabel genoemd. gaan ze komende dinsdag toch mee verder op aandringen van mij. 4x nieuwe banden hebben ze besteld. hopen op geen b-merk banden want die ellende ligt er nu op.
    al zie je niks, bij wisselen van voor naar achteren merk ik het heel goed in de auto een verschil.
     
  16. Banden zijn al van voor naar achter gewisseld (banden en velgen zijn nieuw), ook is er gecontroleerd op hoogteslag. Is gedaan met een zogemaande "optimizer". Heb de meetrapporten gezien, de band/velg combinatie is echt rond.

    Banden sluit ik dus absoluut uit. Ook als je rijdt in de auto merk je gewoon dat hij heel mooi rolt, dat het echt ergens anders vandaan komt.
     
  17. met optimizer doet mij denken aan de band en velg ten op zichte van elkaar verdraaien om gewicht zo laag mogelijk te krijgen.

    als je de banden van voor naar achter hebt gewisseld maar probleem blijft hetzelfde dan is het idd ff lastig.

    heb bij me eigen me banden met hunter gps9700 roadforce gebalanceerd. dat is een extra rol die tegen je band drukt. hierdoor meten ze de veerkracht van de band. te groot verschil zorgt ook voor vibratie. echter dat was bij mij toen ook goed. hoogteslag was wel te zien.

    als je zelfs anderse wielenset eronder hebt gehad en nog voelt trillen is het zeker dat eht niet in de banden zit.


    je zou met een finish balancer kunnen laten balanceren op de auto. zo kun je precies zien waar de meeste onbalans zit.
    hierdoor weet je wel precies waar het probleem zit.
     
  18. #38 dutchguy, 14 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2017
    Als een 2.5t motor nét niet mooi loopt en door een of andere sensor terug-geregeld wordt, dan kan dat aanvoelen alsof er iets met het onderstel of banden aan de hand is.

    Kan van alles zijn, van slechte bougies tot een (half)gare bobine.
    Ook kan het interessant zijn om de long en short term fuel trims te bekijken.

    Verder zijn natuurlijk remschijven verdacht.
    Bij mijn mondeo had ik problemen (bleek achteraf) met de esp calibratie waardoor ik diverse sets remschijven vroegtijdig afgeschreven heb.
     
  19. als het de motor is dan zou je met ingetrapte koppeling of andere versnelling eens moeten rijden. als het verschilt zit het daarin. verschilt er niks dan zit het echt in de ophaning en aandrijflijn.
     
  20. Hoe lees ik die uit (heb een ELM327)?
     

Deel Deze Pagina