1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stuur Focus ST 2009 blijft trillen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Clubx, 18 dec 2013.

  1. Beste Ford vrienden,

    Ik ben in het bezit van een Focus ST uit 2009.

    Tot op heden heb ik last van een trillend stuur vanaf ongeveer 110 tot 140 km/h. Het trillen is de ene keer erger dan de andere keer en het meest voelbaar als ik gasgeef dan begint het stuur te schudden. Zoals ik al aangaf is dit niet altijd even erg voelbaar maar wel altijd te zien op de snelweg.

    Momenteel heb ik 4 andere banden gemonteerd, probleem nog steeds aanwezig. Tevens set winterbanden gemonteerd om de kijken of het iets met de band velg combinatie te maken had. Ook met nieuwe winterbanden nog steeds trilling.

    Deze focus beschikt volgens mij al over het nieuwste type aandrijfassen dus ik denk niet dat het daar iets mee te maken heeft. Ik weet het echt niet meer.....
     
  2. Heb je ook uitlijnen geprobeerd?
     
  3. Je zou eens kunnen proberen de aanleg vlakken van de velg goed te ontdoen van de roest die er meestal op zit, ook de velgaanlegvlakken schoonmaken.
    Ik heb dit onlangs ook gedaan en bij mij is nu geen enkel trilling mee gelukkig.
    Na het ontroesten ff heel dunnetjes invetten

    Suc6
     
  4. Heb je al geprobeerd de voorwielen aan de auto te laten uitbalanceren?
    Heeft bij mij het probleem uiteindelijk ook opgelost.
     
  5. Eventueel kan ook een rem blijven hangen.
     
  6. Heb je er een "goede" Ford dealer naar laten kijken? Mijn ervaring is dat bandenzaken dit soort problemen bij de focus niet altijd goed kunnen oplossen.

    Kan bijvoorbeeld ook zijn dat een naaf of steekas krom is. Naaf kan krom raken als bijvoorbeeld de moeren met veel te veel nm zijn aangetrokken.
     
  7. #7 Roland, 18 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2013
    waarschijnlijk zijn je velgen idd niet goed uitgebalanceerd.
    Toevallig laatst een vriend van me geholpen met een golf... die had wat stoeprandschade... hierdoor was de trilling ontstaan.
    Na uitbalanceren was het weer goed.

    Ik zou beginnen met kijken of ze goed uitgebalanceerd zijn.
     
  8. De velgen zijn uitstekend uitgebalanceerd d.m.v. forcematching.
    Tevens blijven de banden keurig binnen de toleranties m.b.t. krachtvariatie.
    Ben zelf werkzaam voor een high performance bandenmerk met de bandtechnische diploma's op zak ;)

    Er zijn pas nieuwe remschijven gemonteerd echter was het probleem vh trillen ook daarvoor lichtelijk aanwezig. De velgen zijn origineel Ford.

    De auto gaat morgen naar Ford. Balanceren hoeft niet meer te gebeuren.
    Een verdere inspectie bied hopelijk uitkomst.
     
  9. zo te zien heb je behoorlijk verstand van zaken voor wat betreft het bandenverhaal en balanceren.
    het zou dus dan of met de remmen of naven van doen hebben.
    ik hoop dat de dealer wat kan vinden.
     
  10. Originele velgen, zonder pasringen etc ?
     
  11. Aandrijf assen weet het bijna zeker
     
  12. trilling stuur

    Auto kon jammer genoeg niet naar de dealer vandaag wegens omstandigheden.

    Heb nog wat verder zitten denken maar de aandrijfassen......?
    Bij kapotte aandrijfassen zou dit probleem bij meerdere snelheden toch voelbaar moeten zijn? Het is namelijk alleen voelbaar tussen de 100 en 140. Ga je harder dan 140 dan voel je niets meer in het stuur. Tevens betreft dit een focus 2 fase 2 2009 met de update aandrijfassen neem ik aan.
     
  13. ook geupdate aandrijfassen kunnen stuk.
    verder is het oa vaak zo dat dit slechts tussen bepaalde snelheden merkbaar is.
     
  14. En hoe zijn kapotte aandrijfassen te herkennen?
    Kun je dit op de as voelen naarhand van speling of...?
     
  15. Weet ik niet maar heb het zelfde gehad;-)
     
  16. Zelfde hier.

    Ook ik heb een trilling waarvan de oorzaak heel lastig te achterhalen is.

    Balanceren, uitlijnen, spacers eruit, banden, remmen alles al nagelopen.

    Er staat spanning op het wiel dat bij het bout voor bout losdraaien zichtbaar is (springt naar voren) denk dat er iets krom is. Door de spacer eruit te halen is het trillen wel minder geworden dus de spoorbreedte is wel van invloed op de mate.

    Zoek nog verder.

    John
    Grey-ears
     
  17. Lees veel op het forum over de ST en aandrijfassen die trillingen kunnen veroorzaken. Zelf heb ik ook last van een trillend stuur/trillende stoelen in mijn ST uit 2009. Banden/Velgen/rubbers zijn al uitgesloten, ben bang dat het de assen zijn. Maar is dat nu makkelijk te testen, aan te tonen? Of is het gewoon vervangen en hopen dat dat het probleem oplost? Dit topic loopt helaas ook dood, daarom hoop ik via de post hem weer levend te maken :-)
     
  18. Defecte Aandrijfassen trillen vooral onder acceleratie. Als dit het geval is zou ik beginnen met de aandrijfas rechts en eventueel ook links
     
    LarsFocusST vindt dit leuk.
  19. Met accceleren merk ik eigenlijk geen trilling. Rond de 90 km/h begint het stuur te trillen, boven de 130 lijkt het minder te zijn. Bij remmen trilt de auto wel iets, kan een kromme schijf trillingen veroorzaken tijdens het rijden op die snelheid?
     
  20. simpel gezegd ja. Slingering van 0.05mm is vaak het max en dat is ook goed voelbaar tijdens het remmen

    Ik heb zelfs keer meegemaakt dat de achterste draagarmrubbers verkeerde rubber was gebruikt. gevolg afremmen boven de 120km/h zorgde voor flinke vibratie bij 110km/h. onder de 100 niks te voelen.
    nieuwe achterste rubbers gemonteerd en probleem was weg.
    later is voor dezelfde klacht ook gewijzigde schijven gekomen die het ook deels oplossen.

    je zegt zelf dat je het merkt met remmen vooral.
    maar je zegt ook dat je het in je stuur voelt
    en ook in je stoel
    bij remmen voel je het dan zowel stuur als stoel.
    in het algemeen is trilling in stoel, problemen op de achteras
    en trilling in stuur vooras.
     

Deel Deze Pagina