Ben ik nu aan de beurt?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Albert, 14 dec 2013.

  1. #1 Albert, 14 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2013
    Goedenmorgen.

    Afgelopen week had ik een rit van ongeveer 150 km. Alles ging prima. Wel was de brandstof bijna op. Ik kon nog 70 km rijden volgens de boordcomputer.
    Ik was wat laat dus ik besloot even het gas open te gooien. Op een gegeven moment viel het vermogen compleet weg! De auto zakte in snelheid en gaf geen reactie meer op het gaspedaal. Ik heb toen direct de sleutel van het contact gedaan en weer erop gedraaid. Toen pakte de auto weer op alsof er niets aan de hand is. Dit heeft zich nog een keer of vier herhaald die rit. De auto gaf ook geen motormanagement storing of iets dergelijks. Wel viel me op dat de auto aan het regenereren was. Toen ik de auto uitzette bleef de fan nog wat nadraaien wat zou kunnen wijzen op regeneratie. Ik weeet niet of het toeval was maar toch..
    De volgende dag heb ik getankt en weer een paar ritten gedaan en dat zonder problemen op hogere snelheden ook geen probleem.
    Vandaag zal ik de auto eens uitlezen of er storingen in opgeslagen zijn.
    kmstand is 166000. Roetfilter is vv bij 120.000. Laatste beurt was bij 158000. Dit was een opleverringsbeurt waar ik wel mijn vraagtekens bij heb...
    Mijn vraag is dan ook;

    - wie heeft dit ook meegemaakt en wat was de oorzaak/oplossing?
    - wat zou ik zelf kunnen doen zodat de niet meer gebeurd?
    - of was nu gewoom de brandstof bijna op ?

    Ik baal stevig van dit voorval. Ik heb 7 jaar storingsvrij gereden met diverse Alfa`s. Nu in 4 maanden al diverse malen retour geweest voor reparatie. Jammer. :nocheer:
     
  2. Weet niet of je de tank vaker ver leeg rijdt maar misschien zit er wel een beetje rotzooi in je tank en komt dat in je brandstofpomp als je tank bijna leeg is.
     
  3. Nee dan zou alleen je filter verstopt kunnen raken.
     
  4. #5 Albert, 14 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2013
    Uitgelezen en in de Power Control Module stonden de codes :

    P1180 : Fuel Delivery System Malfunction - Low
    P0087 : Fuel Rail/System Pressure - Too Low

    Het lijkt erop dat de motor niet genoeg brandstof heeft gehad die avond als er vermogen gevraagd werd. Nu met een volle tank kan ik gewoon 170+ rijden zonder probleem.
    Zou er domweg niet genoeg brandstof aanwezig zijn geweest zodat hij moeilijk aangezogen heeft of lucht meegezogen heeft? :shock::frusty::neu_ugly:Klopt het dan als er niet genoeg brandstof aanwezig is dat de auto de hele boel uit gooit? ?
    Of zou het brandstoffilter aan vervanging toe zijn? Dan hebben ze die dus niet vervangen met de "afleverbeurt volgens fabrieksspecificatie.."
    Tussen kerst en oud en nieuw gooi er zelf wel een beurt op met olie en filters. Gewoon om zeker te zijn.

    En voor wat betreft de EGR klep. Dat zou kunnen. Maar dat zou hij het toch consequent moeten doen. En dan zou dat wellicht een foutcode moeten geven toch?
     
  5. Bij te weinig brandstof houdt hij inderdaad in, of slaat misschien wel gewoon af en dat hij door de snelheid waarmee je rijdt ook meteen een doorstart kan maken.
     
  6. Kan idd gewoon te weinig brandstof zijn. Niet iedere bc is even nauwkeurig.
    Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad; toen zou ik nog een goede 40-50 km moeten kunnen rijden (ik geef toe: kneep 'em al wel een beetje ;)), maar toen besloot hij er ook maar ineens mee op te houden.
    Gelukkig reed ik al op gezichtsafstand van een tankstation...
     
  7. #8 kolere, 14 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2013
    Brandstoffilter hoeft niet elke beurt, maar om de 60.000 km, bij jou dus pas bij 180.000km. Daarentegen zou het goed kunnen dat deze codes zijn veroorzaakt door een vervuild brandstoffilter. Ook kan het zijn dat er niet voldoende diesel aanwezig was, de boordcomputer berekend de actieradius ogv een gemiddeld verbruik. Als jij met een actieradius van 70km (stel nog 2,5liter) flink gaat stampen klopt deze actieradius niet. Hoeveel liter ging er bij het tanken in? Dat zegt toch ook wel iets, als dit meer dan 50liter was, dan was de bodem in zicht.

    Verder begrijp ik nooit dat mensen 170+km/h gaan rijden als er mogelijk een motorisch probleem is, maar dat is natuurlijk ieders eigen verantwoordelijkheid.
     
  8. Dan hou ik het op te weinig brandstof. Wel een beetje stom van mezelf.

    En tja 170 rijden als er ogenschijnlijk iets mis is. Ik wil gewoon dat die auto doet wat hij moet doen. Dus als ik 170 wil rijden moet hij dat ook gewoon doen. En als hij me laat staan dan gooi ik hem de deur uit en koop ik wat anders. Tevens zit er nog garantie op tot eind februari. En als er wat serieus mis kan zijn wil ik dat graag nu weten en niet pas over 3 maanden.
     
  9. Goh Tim, ben het alweer met je eens... Hoe kan dat nou? ;).

    Ben je met alles zo makkelijk? Dan moet je wel n dikke portemonnee hebben...
     
  10. Misschien denkt zijn vrouw er ook zo over. Dat als hij niet doet wat zij wil, zij hem de deur uitgooit ;-)
     
  11. #12 HokusFocus, 19 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2013
    Egr klep kan best stuk zijn en dit niet consequent laten merken. Bij mij was hij bij 110k km stuk en had ik ook ineens heel vel vemogenverlies terwijl ik na opnieuw starten dit problem (even) niet meer had. Foutcode zou je wel moeten krijgen inderdaad.




    Lol:D
     
  12. #13 Albert, 19 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2013
    Ja dat klopt, mijn portomonnee is dik genoeg, mijn salaris niet, maar mijn vrouw gelukkig ook niet. Ik mag niet klagen. Maar ik denk dat ik dan weer in mijn oude liefde zou vervallen en die schrijven wel heel goed af en zijn dus best prima betaalbaar. Mijn auto moet nu vooral rijden en als die dat niet doet schrijf ik liever iets af dan dat ik langs de kant sta en vervolgens (hoge) kosten krijg. Het vertrouwen en het gevoel bij de Ford moet gewoon nog een beetje groeien. We hebben een beetje een slechte start gehad met allerlei kleine klachten. En nu dit weer. Maar zoals het lijkt heb ik dit deels aan mezelf te danken. Na het tanken was er geen probleem meer. Wel vind ik raar dat er geen opvoerpomp in de dieseltank zit. Dit lijkt me ook lastig met ontluchten na het vv van het brandstoffilter. En blijkbaar zuigt HD pomp slecht aan met een bijna lege tank.
     
  13. Ik kan mij nog herinneren dat bij een TDDI motor een beveiliging op zit als er te weinig brandstof aan boord is. Dan krijgt de motor minder brandstof tot zijn beschikking zodat je wel zuinig moet rijden om naar een pomp te rijden. Ik ben zelf nog niet achter op er op de TDCI's die beveiliging er ook op zit. Ik ga het ook niet uitproberen.
     
  14. Het ontluchten van het brandstoffilter is geen enkel probleem bij deze type auto's gelukkig. Ik heb ook nog nooit gehad dat ik een slechter presterende motor kreeg bij nog minder dan 2 liter diesel in de tank. Dit doe ik zelden, ik houd er niet zo van om de tank droog te rijden :mrgreen:
     
  15. #16 kolere, 19 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2013
    Als je het filter vol met diesel plaatst, hoef je niet te ontluchten. Dus dat is echt geen probleem. Het aanzuigen van lucht is daarnaast zeer slecht voor de pomp.

    Mocht je de aanmerkingen echt niet begrijpen. Het gaat mij en andere er niet om dat jij vindt dat een auto moet doen wat jij zegt (zo ben ik zelf ook), maar om het feit dat je vermoedt dat er een motorisch probleem aanwezig kan zijn en vervolgens al het vermogen gaat aanspreken. Een auto moet doen wat jij wil zolang er geen vermoeden is dat er een probleem is. Daarnaast klinkt het ook wel erg lomp, ga jij dus bij -10 starten en gelijk lekker doortrekken tot 4000tpm bij koude motor?

    Ben je van het type, dat hok moet gewoon rijden ongeacht welke omstandigheid. Dan is de 1.6 tdci denk ik wel de slechtste keus die je had kunnen maken. Dan was een 2.0tdci of een turboloze benzine motor een stuk verstandiger geweest.
     
  16. Ik werk met techniek, dus zon bord heb ik echt niet voor mn kop. Maar ik wilde het wel uittesten of het probleem zich weer voordeed met een volle tank. Dan was er wel een probleem geweest. Het probleem deed zich enkel voor als er serieus vermogen gevraagd werd. Vandaar miijn "werkwijze".

    :biertje:
     
  17. Wat kolere, denk ik, bedoelt is dat je met een mogelijk probleem niet direct het uiterste van de auto moet gaan opzoeken. 170 is voor een 1.6 tdci niet zijn max, maar hij krijgt wel behoorlijk op zijn sodemieter. Mocht er wel een probleem zijn dan zou dit tot ergere gevolgen kunnen leiden... Dat geldt niet alleen voor Ford, maar voor alle auto's. Daarnaast is de 1.6tdci gevoelig voor slecht onderhoud, daar andere blokken daar wat minder snel last van hebben zoals kolere ook heeft gemeld. Daar zul je toch wel rekening mee moeten houden als je niet kort plezier van je Focus wilt hebben. Kolere verbeter me als ik iets fouts zeg, zal niet de eerste keer zijn :mrgreen:
     
  18. Verhaal is me duidelijk. Ik ben ook bekend met de nukken van de 1.6 tdci.
     

Deel Deze Pagina