Slecht naar de 3e versnelling schakelen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JPsTuningshop, 3 dec 2013.

  1. Ik merk dat m'n Focus steeds slechter gaat schakelen. Naar de 3e versnelling is het lastigste. Je moet de versnelling vaak even "zoeken" Het lijkt wel of de verbinding tussen de pook en de bak meer en meer speling krijgt. Het komt voornamelijk voor bij opschakelen, terug gaat het veel beter.

    Eerst was het alleen de 3e versnelling, nu merk ik het ook bij 2 en 4 en af en toe 5.
    Hij heeft nu net 46000km gelopen en is van 2010, dan lijkt slijtage me wel erg vroeg.

    Achteruit gaat ook vaak lastig maar ik heb nog nooit een Ford gehad die daar geen last van heeft. (Onze nieuwe Ka, maar ja dat is dan ook een Fiat en geen Ford :lol:)

    Herkend iemand dit? En, belangrijker nog, heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe het is op te lossen?
     
  2. Jij hebt een MTX bak of niet? Wat je kan doen is het schakelmechanisme binnenin de auto inspuiten met wit vet, en het schakelmechanisme op de bak ook inspuiten met ditzelfde spul. En anders laten controleren of het aan de afstelling ligt.
     
  3. Hoe zie ik dat? 't is een 5-bak.
     

  4. Jij hebt een 1.8 tdci of niet? Die zijn geleverd met MTX bak. ;)
    Dat mindere schakelen gebeurt wel vaker bij een MTX zeker bij kouder weer. Is soms een versnellingsbak die je "mannelijk" moet schakelen. ;)
    Dat smeren van de delen die ik noemde kan vaak wel helpen.
     
  5. Heb laatst de 1.6 tdci van een kennis van me gefixed.

    hierbij heb ik het volgende gedaan:
    -schakelmechaniek in de auto goed ingevet met een spuitbus wit-vet en ook de in de gewrichten van de kabel.
    - schakeltoren van de bak geschroefd en schoogemaakt met remmenreiniger en wat doeken.
    - her en der wat ingespoten met wd40 en alles goed bewogen.
    - weer schoongemaakt met remmenreiniger
    - externe deel goed ingevet met wit-vet
    - ook de kogelgewrichten ingespoten
    - alles teruggebouwd

    vervolgens de schakelkabels aan beide uiteinden (onder de stofkap) ingespoten met ptfe spray en goed bewogen.

    probleem was toen 100% opgelost.
     
  6. De Focus II 1.8 van jpmr2 is een 1.8 16v benzine en heeft een IB5 bak.
    [MENTION=12800]jpmr2[/MENTION] op Ford Etis kun je je autogegevens zoals type versnellingsbak d.m.v. je kenteken of je VIN vinden.
     
  7. Tnx, wist ik wel maar gewoon nooit bij nagedacht :cool:

    Als ik bovenstaande reactie zo lees is het gewoon een kwestie van met de verschillende spuitbussen smeermiddelen aan de slag? Gelukkig heb ik er daar nog wel een aantal van overgehouden uit m'n shop :lol:
     
  8. Wij hadden hetzelfde probleem met onze Focus II. Wat wit vet op het mechanisme onder het pook hoesje gesmeerd en na een dag of twee rijden is het probleem verdwenen. Als je een spuitbus gebruikt is het dan misschien meteen beter. Bij ons zat er zo goed als geen smering op het schakelmechanisme binnen de auto...
     
  9. ...is onze ervaring ook, vanaf dag 1 dat wij hem hadden, zeer stroef schakelen
    busje wit spuitvet erop, en nu 2 1/2 jaar later, nog net zo soepel....ik gok dat
    het te duur was om fabrieks-af het erop te doen :schater:
     
  10. :think: niet dat ik last heb van het schakelen maar toen ik begin dit jaar met een andere :focus2: reed merkte ik wel dat die veel soepeler schakelde.
    het was wel een :st: maar dat mag toch niet uitmaken denk ik?
     
  11. meer budget voor vet :schater:

    mag in principe niets uitmaken, al zal er wel een ander type bak in zitten;)
     
  12. #12 remy476, 1 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2014
    Ik merk dat het schakelen bij mij Focus2 Fase2 naar de 3 en 5 soms lastig gaat en wil ook wat vet spuiten onder de pook (schakelkabels enz heb ik niet zo veel verstand van). Eerst maar eens even gaan kijken hoe ik dat los krijg. Lijkt me niet zo moeilijk (?).

    De hoes van de pook ging gemakkelijk los maar wat moet ik nu allemaal invetten met wit vet?
     

Deel Deze Pagina