Mijn Focus TDDI

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door barkruk, 30 nov 2013.

  1. Sinds anderhalf week in het bezit van een Ford Focus Collection 1.8 TDDI 90 pk uit juli 2001. Reed hiervoor in een Volkswagen Bora uit 1998 en was hier behoorlijk ongelukkig in. En dat terwijl ik een groot VW-fan ben.

    Aangezien ik dagelijks 75 km woon-/werkverkeer rijd was een diesel toch wel een logische stap (de Bora was een benzine en daarvoor reed ik wel in een Peugeot-diesel).

    Waarom een Focus TDDI? Ik vind het model er nog altijd goed uitzien en de TDDI staat toch goed te boek. Ik had wel een paar wensen. Zo moest de auto voorzien zijn lm velgen, een originele Ford 6000 radio en mistlampen hebben (dat geeft de auto een mooiere uitstraling).

    Ik had mijzelf een budget van 2500 euro voor de auto gegeven en ben toen op zoek gegaan naar een geschikte Focus. Automatisch kom je dan veel Collection modellen tegen. Goed uitgerust dus. Sommige exemplaren waren niet meer zo best, maar een goed exemplaar is toch altijd zeer gewild en viste al een paar keer achter het net.

    Maar een tijdje terug toch een zeer goed onderhouden Focus TDDI Collection uit 2001 kunnen vinden en kopen. Auto komt van eerste eigenaar is de afgelopen jaar nog voorzien van een nieuwe distributieriem. Daarnaast verleden jaar nog een grote onderhoudsbeurt gehad en een complete airco onderhoudsbeurt. Begin dit jaar nog vier nieuw Michelin banden eronder. Dus een goed onderhouden auto. Moet alleen nog een nieuw luchtrooster in de bumper in (zit nu een gat in). Daarnaast wil ik graag nog witte knipperlichten in de bumper zetten.

    Auto rijdt super en is lekker zuinig.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. weer een tddi rijder :-) welkom!
     
  3. Na bijna twee weken kan ik wel zeggen dat de TDDI motor mij zeker goed bevalt. In eerste instantie had ik liever een TDCI gekocht, maar een geschikte kon ik niet vinden. Nee TDDI bevalt ook zeer goed. Lekker snel en loopt mooi soepel. Bij kruis snelheden boven de 80 km/u merk je niet eens dat je met een dieselmotor rijd.

    Alleen de centrale vergrendeling heeft er niet altijd zin in....
     
  4. Centrale vergrendeling is kwaal
    Bij de focus, kan opgelost worden door fase 2 sloten te plaatsen.
     
  5. Ik ben nu 3 weken eigenaar van de Focus. Ik kan niet anders zeggen dat de auto mij zeer goed bevalt. Echt een super wegligging (dit terwijl de auto inmiddels al 12 jaar oud is) en ook het verbruik bevalt mij goed.

    Op de CV na, nog geen echt minpunten aan de auto kunnen ontdekken. Ruiten beslaan wel snel, maar even de airco aanzetten doet wonderen.
     
  6. Ha, Collection, dus.
    Ik rijd nu Focus Benzine maar rijdt 90km per dag en kan dus gerust diesel gaan rijden, zeg maar. Maar kon tot nu toe niet echt een leuk uitgevoerde Focus diesel vinden.
    En wat ik zo zie lijkt het dat jou Collection iig voorruitverwarming heeft, iets wat ik ook wel graag zou willen.

    OT: Mooie Focus, veel plezier en veilige km's.
     
  7. Mooie wagen. TDDI rijden is best leuk, heb er ook zo een. Veel plezier ermee!
     
  8. Gefeliciteerd met je wagen! Heb er zelf ook eentje in die kleur met die motor gehad, en dat was inderdaad een hele fijne auto. Veel fijne kilometers toegewenst!
     
  9. [MENTION=13501]Joost91[/MENTION]: de auto is idd uitgerust met voorruitverwarming. Werkt ook nog perfect!

    Zoals gezegd, liever in eerste instantie een TDCI gekocht maar een echt geschikte kon ik niet vinden. Ik heb bewust voor deze auto gekozen, aangezien deze een zeer goede onderhoudshistorie heeft en ik pas de tweede eigenaar ben. Super onderhouden.

    Daarnaast ziet dit model Focus er nog altijd goed uit. Al sinds de introductie in 1998 een liefhebber van dit model. Ik kan mij nog goed de AutoRAI van 1999 herinneren, waar het gewoon dringen was op de stand van Ford omdat zo graag de Focus eens goed wilde bekijken.

    Een leuke link van het bekende Duitse tv-programma Die Sendung mit der Maus uit 2000, geheel in het teken van de produktie van de Ford Focus.

    http://www.youtube.com/watch?v=3p7L6AArrhA
     
  10. Leuk flimpje!
     
  11. Gefeliciteerd met de Focus, en veel veilige kilometers.
     
  12. #12 Marco Morello, 13 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2013
    @Joost91 :
    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=240947065&asrc=st

    Een betere en nettere 1.8 tdci vind je niet.
    Hier het topic:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=3319

    De auto heeft idd 315.000km gedraaid (het chassis), motor en bak 200.000km. Alles wat vervangen kon worden is vervangen. nwe verstuivers, nwe koppeling met nw dual massa vliegwiel, remmen, schokbrekers, draagarmen, d-riem etc alles is vervangen. Gehele auto is roestvrij
    .
     
  13. Binnenkort wil ik eens kijken naar witte knipperlichten. Staat naar mijn mening sportiever Maar toch twijfel ik. Ik wil het model eigenlijk origineel houden. Maar oranje knipperlichten vind ik eigenlijk niet kunnen.....

    Dilemma? Nee, dat valt wel mee. Echt veel haast heb ik er niet mee.
     
  14. Weer eens berichtje van mijn kant na ruim een half jaar Focus diesel rijden! Auto bevalt nog steeds prima. Starten en lopen, geen enkel probleem. Blijf mij verbazen over de soupplesse van de motor. Op de snelweg bijzonder snel, moet soms opletten niet te snel te gaan rijden. Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht van een TDDI.

    Wegligging blijft super. De assen voor beginnen af en toe wel hun nukken te krijgen (laten zich soms goed horen), maar volgens dealer nog geen echt grote zorgen. De oranje knipper lichten zitten er nog steeds op, vervang deze ook niet. Wel een lelijke deuk in het voorspatbord links. Niet echt super goed zichtbaar (ligt ook aan lichtinval) Hoe deze erin komt? Geen idee. Enige smetje op de auto.
     
  15. Klinkt goed. Voorspatbord zou je eens kunnen laten bekijken of uitdeuken zonder spuiten een optie is.
    Hoeveel km heb je er nu op staan?
     
  16. Ik heb er nu bijna 309000 km op staan. Daarvan heb ik zelf al ruim 14000 km van gereden. Binnenkort wil ik proberen de deuk er zelf uit te halen, daarvoor moet het spatbord losgedraaid worden. Lijkt mij niet het moeilijkste. Deuk is er - op het oog - vrij makkelijk uit te drukken vanuit de andere kant.
     
  17. Een update: bijna 320.000 km op de teller en nog steeds tevreden. Rijdt lekker, goed vlot. Ik snap eerlijk gezegd niet dat er altijd zo laagdunkend over de Tddi motor wordt gedaan, de acceleratie en souplesse vind ik absoluut super

    Twee weken geleden begon onder de motorkap een tikkend/schurend te komen. Als je in auto zat, en de radio aan stond, hoorde je het zelf niet. Mijn vrouw begon erover.

    Ik maakte me niet al teveel zorgen, maar toen het geluid ook ín de auto te horen te horen werd, gelijk naar de garage gereden. Die dacht aan de distributieriem en het advies was de auto meteen te laten staan. Gelijk de APK erbij laten doen.

    Het probleem bleek een vastgelopen rol/spanner van de multiriem te zijn. Deze riem functioneerde daardoor ook niet meer optimaal. Meteen opgelost en dat is goed merkbaar. Voor de apk een paar kleine puntjes, maar omdat de garage daar geen tijd meer voor had, moest de auto een extra dagje blijven. Ik kon de auto woensdag niet missen, dus deze punten worden volgende week aangepakt. Nog ruim voor vervaldatum van de APK.
     
  18. Fijn, dan kun je weer even vooruit :)
    Hoe is het met je spatbord afgelopen?
     
  19. De deuk is er behoorlijk uit. Nog niet optimaal. Was op deze zomer op vakantie/visite bij mijn oom en tante in Duitsland. Een van hun gasten (oom en tante hebben een hotelletje) was ervaren met het uitdeuken en heeft deze er behoorlijk uit de kunnen kloppen....
     
  20. En we kunnen weer een jaartje vooruit.... wat apk betreft in ieder geval. De auto heeft gelijk ook beurt gehad.

    Voor de apk moesten een aantal zaken worden opgelost. Niet zorgelijk en/of overdreven duur. Een paar dingen (o.a. retourleidingen en fuseekogel) moesten toch maar eens vervangen worden, na 13 jaar is dit wel eens nodig.

    Misschien zit het 'tussen de oren', maar voor mijn gevoel rijdt de auto weer als nieuw.
     

Deel Deze Pagina