1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

15" velgen passen niet meer

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jajm, 29 nov 2013.

  1. Heren, dames,

    Ik dacht vanmorgen mijn wintersetje er weer onder te zetten, maar niets is minder waar. Ik heb een FoFo 1 fase 1, 1.8 liter en heb standaard 16" velgen. Voor de winter heb ik al 2 jaar collection velgen (LM, 15") gebruikt. Paste prima, tot nu. Ik heb deze zomer nieuwe remschijven en remblokken gekregen en nu lopen de velgen tegen de remklauw aan.

    Vraag 1: hoe kan dit ineens? Passen 15" LM velgen (dus) helemaal niet, ook al heb ik eerder altijd gehoord dat het wel past? Bovendien: ik heb er 2 winters heerlijk op rondgereden.

    Vraag 2: wat nu? Ik zit hier met originele Ford collection velgen met continental winterbanden, 2x6 en 2x8 mm.
     
  2. Beste,

    indien je nieuwe schijven en blokken hebt komen je remklauwen inderdaad enkele mm verder naar buiten.
    Als je zogeheten "collection" velgen specifiek voor de focus 1 zijn zou dit geen probleem mogen zijn en zouden ze ook over nieuwe remmen moeten passen. als het daarentegen velgen zijn die normaal op een fiesta of mondeo horen zou het kunnen dat ze op versleten remmen wel passen en op nieuwe remmen aanlopen.

    gReetS
     
  3. dus het goedkoopste dat je kan doen is kijken hoeveel speling je hebt en dus een bijpassende spoorverbreder steken...

    of andere velgen zoeken...
     
  4. #4 jajm, 29 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2013
    Die spacers ga ik eventjes (laten) checken, dat zou wel een optie kunnen zijn, het kan nooit om heel veel millimeters gaan immers.

    Naar mijn weten zijn het dus originele collection velgen (ik ga even een foto zoeken). Het probleem zit hem dus in de spaken die meteen "naar achteren" duiken. De ET is 52,5, verder 6j x 15 h2 en een (denk ik) typenummer 2n11-aa.

    Edit: Deze velgen zijn het dus: https://www.dropbox.com/s/400jrthxh6vwfsw/velgen_15inch%281%29.jpg
     
  5. Deze velgen zijn niet origineel op de Focus I geleverd... Zijn het wel originele velgen? Er moet een logo onder het afdekkapje staan.
     
  6. Ik heb het even gecheckt: er staat een Ford logo aan de binnenkant van de velg. Lijkt me dus in ieder geval origineel. Wel lijken de remklauwen aan de voorkant (dus) groter, dat lijkt me dan omdat het een 1.8L is.
     
  7. De remschijven aan de voorkant zijn altijd groter als aan de achterkant. Dit vanwege het feit dat de remwerking aan de voorzijde het grootst is.

    Normaal gesproken is het geen enkel probleem om bij de focus 1 (op de ST 170 en RS1 na) 15 inch wielen te monteren.


    Als het goed is staat op de velgen ook een onderdeelnummer. Aan de hand van dit nummer is te achterhalen of het om focus 1 velgen gaat of om velgen van een ander model Ford. Als het om originele focus 1 velgen gaat zou de velg (mits deze niet zijn bewerkt/afgedraaid) gewoon moeten passen. In dit geval zou je het nog in de remmen kunnen zoeken. Aftermarket remblokken die iets dikker zijn als de originele remblokken zouden in theorie ook voor dit probleem kunnen zorgen.
     
  8. Aftermarket remblokken kunnen niet dikker zijn dan originele. In je remklauw is maar net plaats voor de dikte van de schijf en beide blokken samen plus enkele tienden speling, dus dikkere blokken zijn no go:mrgreen:
     
  9. En toch ben ik in het verleden wel degelijk aftermarket remblokken tegengekomen die dikker waren als de nieuwe originele remblokken.

    De Textar remblokken die ik momenteel aan de voorzijde heb zijn ook dikker als nieuwe originele remblokken. Ik heb ze destijds naast elkaar gelegd en het scheelde bijna 1 mm per blok. Als de zuiger volledig is terug gedrukt heb je echt wel meer ruimte als enkele tiende mm. Zelfs met de dikkere Textar blokken had ik ruim 2 mm speling na het plaatsen van nieuwe schijven en blokken.
     
  10. Het eventueel dikker zijn van aftermarket remblokken (en remschijven) is door Ford (inderdaad) ook al als mogelijke oorzaak genoemd, samen met het eventueel verkeerd monteren. Ik ken verder de werking niet helemaal van de remklauw, maar ik kan me in ieder geval voorstellen dat bij nieuwe (= niet afgesleten) blokken de klauw meer naar buiten komt. Dat zou dan dus eigenlijk moeten betekenen dat e.e.a. tijdelijk op te lossen moet zijn met spacers/spoorverbreders, want (a) het probleem is van tijdelijke aard en (b) het kan slechts om enkele mm gaan.
     
  11. Nou, we zijn er (al enige dagen) uit. Het zijn gewoon originele Ford-velgen, aldus de Ford-dealer. Maar... het zijn Fiƫsta-velgen, waarbij de kromming in de spaken dus iets anders loopt. Gaat dus nooit passen met "normale" blokken en schijven. Conclusie: de LM-velgen gaan in de verkoop.

    Omdat ik niet weet hoe lang de auto het nog blijft (hij is 13 jaar oud, maar kan op zich nog prima een tijd mee), ga ik geen grote investering meer doen. Ik heb nu gekozen voor stalen velgen met behoud van mijn eigen setje winterbanden. Zaterdag gaat e.e.a. onder de auto.

    De LM-velgen komen z.s.m. op marktplaats en hier op het forum. Wie weet kan ik iemand nog een plezier doen!

    Dank allemaal voor het meedenken, het probleem is in ieder geval "opgelost" (voor zover je daarvan kan spreken).
     

Deel Deze Pagina