Slecht starten (onregelmatig toerental)

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Smattinello, Nov 28, 2013.

  1. Sinds een aantal dagen heb ik een probleem met het starten van de auto. Hij doet dit alleen 's ochtends bij de eerste start.

    Hij start wel, slaat in 1 keer aan maar het is net of ''iets'' het toerental afremt. Hij valt terug naar +/- 600 toeren en daarna schiet hij omhoog naar 1500, om vervolgens tussen de 1000-1500 te schommelen. Dit deed hij tot voor kort niet, en was het toerental na starten altijd +/- 1250 om langzaam af te zakken naar 900. Na een halve minuut is hij gestabiliseerd.

    Ik heb vanmorgen iets gas bij gegeven bij het starten, maar dat was helemaal geen succes. Het was net of ik een brommer startte, sloeg over en qua toerental was het nu helemaal een kermis. Maar ook nu stabilisserde hij wel weer, na een aantal malen bijna te zijn afgeslagen...

    Kan er een temperatuursensor stuk zijn, of moet ik aan iets anders denken. En waar zit die sensor en kan ik die zelf gemakkelijk vervangen? Of doe ik er verstandig aan de garage te bezoeken. Hij doet het maar 1 keer op een dag, en dat is bij de eerste start. Voor mijn gevoel wordt het erger naarmate het kouder wordt...
     
  2. Lijkt op een bobine die niet fijn mee komt.
     
  3. De bobine is vorig jaar, samen met de bougies vervangen vanwege een ander probleem. Hij doet het echt alleen de eerste 10-15 seconden, des te kouder (en natter?) het is, des te erger het probleem.
     
  4. Als het erger is naar mate het kouder/natter word zou je toch denken aan een probleem met de bobine/kabels/bougies.
     
  5. Begin 2012 heb ik de bobine van onze Focus uit voorzorg vervangen (originele was niet kapot of zo), samen met bougies en kabels.
    In de laatste twee maanden had ik last van slecht lopend motor wanneer hij nog koud was - altijd binnen de eerste paar km en maar een keer per dag. Nu heb ik weer mijn oude bobine erin geplaatst en ik rij al bijna twee weken zonder problemen en de motor loopt ook veel beter. Beide bobines zijn van Bosch, identieke onderdeelnummers, etc...

    Hoe oud zijn de bougiekabels? Misschien is het gewoon tijd om ze ook te vervangen.
     
  6. Update, bougiekabels en de bougies gisteren vervangen voor nieuwe. Helaas vanmorgen nog steeds een erg onregelmatig toerental de eerste 10 seconden. daarna beter.

    Ik zit nog steeds te denken aan een temperatuursensor. Wellicht dezelfde welke er ook voor zorgt dat de fan aanslaat bij een te warme motor? Die slaat namelijk ook niet aan bij oververhitting (melding op dashboard). Weet iemand waar dat ding zit en of de werking te controleren is? Of moet ik nu de ontsteking is uitgesloten denken aan iets heel anders?
     
  7. Niemand? Ga komend weekend (als ik dat haal...) nog een temperatuursensor vervangen, was de enige (zitten er 2 in heb ik me laten vertellen) die ze op voorraad hadden... Doe me die dan maar :). Als dat niet werkt, en niemand heeft een lumineus idee wordt het een ritje garage. Wellicht kunnen ze hem even uitlezen.
     
  8. Update, zojuist bij de garage geweest en de auto laten uitlezen. ''Helaas'' geen foutmeldingen uitgelezen. Tevens de carterventilatie gecontroleerd en deze is in orde, viergasmeting was ook goed.

    Monteur gaf aan dat de stationair regelklep ook wel eens problemen geeft waarbij men het gevoel heeft dat de auto op minder cilinders loopt. Dat idee heb ik namelijk de eerste 10-20 seconden na het koud starten. Maar nog steeds geen oplossing...

    Na de kerst maar eens de auto daar 's avonds parkeren, kan hij hem de volgende morgen starten om het probleem te ervaren. Tenzij iemand eerst nog een ander idee heeft?
     
  9. De Focus 2 met 1.4/1.6 Duratec motor heeft geen stationair regelklep. Deze kan je dus alvast uitsluiten.
     
  10. Zo, even een update. Na het toevoegen van een injectiereiniger aan een volle tank benzine, en deze half leeg gereden te hebben lijkt het probleem opgelost. Heb ook nog het kleine filtertje in de luchtfilterkast vervangen (klepdekselventilatie?), zat vol met olie.Heb ook de temperatuurmeter niet meer zien ''vaststaan''. Of dit het probleem heeft opgelost of dat het van tijdelijke aard is komen we na verloop van tijd achter.
     

Share This Page